Bokros Lajos (és Gyurcsány) tévedése

Október 12-én Bokrosnak nulla esélye lesz a főpolgármesteri címre, s Tarlós István ismételni fog.

2014. 10. 06. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bokros Lajossal, a szűk két hétre kiválasztott főpolgármester-jelölttel nem csak az a baj, hogy magát jobbközép, konzervatív politikusként igyekszik „eladni”, holott minden ízében neoliberális közgazdászról van szó; politikai credója sem éppen tökéletes. Ez így hangzik (melyet a napokban többször idézett tőle a média): „a politika nem szerelemről szól, hanem az érdekről..”

Bokros Lajos azonban alapvetően téved, ha azt hiszi, hogy a politika csak az érdekről szól. Viszont rá valóban jellemző a politika ilyen felfogása.

Holott a politika – mármint a demokratikus politika – jóval több ennél. Egyfelől az érdekérvényesítés döntően az arra hivatott érdekszervezetek feladata (szakszervezetek, szakmai szervezetek, kamarák stb.), ám a pártok, s különösen a kormányok és maga az állam a különféle társadalmi érdekek egyeztetésére, összehangolására, idegen szóval érdekaggregálásra is törekednek, s ez magasabb minőség, mint amire Bokros utal.

Másfelől a demokratikus politika nem pusztán érdekekről, hanem értékekről is szól. Ez az érték pedig a közjó; a nép által választott pártok, politikusok és kormányzatok azon elkötelezettsége, hogy a választóik, szélesebb értelemben a nemzetközösség tagjainak lehető legnagyobb jólétéért tevékenykedjenek.

Ha tetszik Bokros Lajosnak, ha nem, a politika – mármint a demokratikus politika! – bizony nem pusztán érdek, hanem – áttételes értelemben – „szerelem” is. Szenvedély, elkötelezettség a választók egzisztenciális, kulturális, morális, társadalmi stb. életének javítása iránt. Nem pusztán részérdekek, hanem a kollektív, nemzeti érdekek figyelembe vétele. Érzékenység az állampolgárok problémái iránt, ami jóval több, mint a makrogazdasági mutatók szenvtelen sorolása.

Sőt, ha egy politikus csak érdekeket lát és követ, s „szerelem” (értékelvűség, szenvedély a közjó iránt) nincs benne, akkor – Pál szavaival élve – nem más, mint „zengő érc vagy pengő cimbalom”.

A kizárólagosan érdekalapú politizálás végső soron a hatalmat állítja a középpontba a közjóval szemben. Logikusan, hiszen az érdekek érvényesítésének legjobb módja, ha a politikus megkaparintja a hatalmat: vagy országosan, vagy – ha ló nincs, szamár is jó alapon – a fővárosban. Bokros Lajos politikájának középpontjában ez által a hatalom áll.

Innen érthető meg Bokros eddigi kacskaringós pályafutása. Az MSZP listáján került a parlamentbe 1990-ben, de később lemondott, s a pártból is kilépett. 2009-ben immáron az MDF színeiben indult az európai parlamenti választásokon és be is jutott, ahol az Európai Konzervatívok és Reformerek frakciójához csatlakozott. Az MDF utódpártja, a JESZ lemondásra szólította fel, de foggal-körömmel ragaszkodott a mandátumához. 2013-ban megalakította a Modern Magyarország Mozgalmat (MoMa), önmagát jobbközép, konzervatív politikusként meghatározva.

Bokros hatalmat akar, mindenáron. Ha kell szocialistaként, ha kell – vagy ha lehet –, konzervatívként. De az időnként neokonzervatívnak is nevezett neoliberális gazdaságfilozófia iránti ájult elkötelezettsége még nem konzervativizmus: ahhoz konzervatív szellemiség kell, mentalitás, világlátás, ám Bokros Lajosra leginkább és legjellemzőbben a liberális alapú felvilágosítói, leereszkedő, kioktató attitűd a jellemző.

Gyurcsány Ferenccel való szoros szövetsége innen érthető meg, hiszen a politikáról vallott felfogásuk tökéletesen megegyezik. Hogyan is fogalmazott nemrég az őszödi beszéd elkövetője? „A hatalom akarása a mindennapi zsurnalisztikában és közbeszédben már önmagában is megbélyegző. Pedig ez a politika lényege.” (Angyalok és ördögök. Galamus, 2014. augusztus 28.) Gyurcsány nem kertel, mint ahogyan akkor sem kertelt, amikor tíz-tizenöt évvel ezelőtti írásaiban világossá tette: számára a morális szempontok pusztán csak gátló tényezők a cselekvés előtt.

Gyurcsány és Bokros szerint tehát a politikai cselekvés lényege a hatalom, a hatalom akarása, méghozzá mindenféle morális gát nélkül. (Lásd őszödi hazugságbeszéd, illetve a JESZ kijátszása, a „konzervatívvá” válás.) Igen ám, csakhogy ha az erkölcsi megfontolások nem játszanak szerepet a politikában, akkor az nem más, mint színtiszta machiavellizmus. Persze, persze: Gyurcsány is, Bokros is megfogalmaz célokat, aminek megvalósításáért akarják megszerezni a hatalmat. De ha a hatalom megszerzéséért minden eszköz megengedhető, illetve a hatalom válik elsődlegessé, akkor a politikai célok (közjó) semmivé foszlanak, s marad a pőre hatalom.

Tehát én úgy gondolom: Bokros, Gyurcsány – és mások, akik így gondolkodnak – alapjaiban tévednek, amikor azt állítják, a hatalom a politika központi eleme. Nem. A cél – demokráciában – a közjó; a hatalom a közjó megvalósításának eszköze, s nem öncél.

Ezért – is – jó, hogy október 12-én Bokrosnak nulla esélye lesz a főpolgármesteri címre, s Tarlós István ismételni fog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.