Év végi összegzésként kijelenthető: sok illúzióval kell leszámolnunk a 21. század elején. Leginkább azzal, hogy a földi létben nincs mennyország; nincsenek tökéletesen harmonikus állapotok, csak konfliktusosak, nincsen fejlődés, csak változás van, s a földi paradicsomok sorsa, hogy elrohadnak, mielőtt „megérnének”.
A hosszú-hosszú középkor után – mely az ideális állapotok megvalósulásának hitét a földöntúli létbe helyezte – két eszme is azzal kecsegtetett, hogy megoldja az emberek gondjai és fájdalmait, s itt, e földi létben hozza el a várva várt és remélt tökéletes társadalmat.
Az egyik ilyen eszme a piacgazdaság (kapitalizmus) és hozzá kapcsolódóan az emberi jogok – együttesen a liberalizmus – volt, a másik pedig a marxista alapokon álló kommunizmus-szocializmus. Mindkét elmélet, ideológia azt hirdette: a társadalom egészében megvalósítható a boldogság, úgy, hogy abból mindenki részesedik. Vagyis nem kell várni a túlvilágra: itt, a földön, a világi életünkben valósulhat meg a mennyország.
Valljuk be: az emberi természetünk része, hogy hinni akarunk a tökéletességben, a harmóniában, az emberiség egységes és közös boldogságában. Miért ne hittünk volna egy ideig a liberalizmus, illetve a kommunizmus eszméiben? Akartuk, hogy legyenek ilyen világmegváltó gondolatok és elképzelések, mert ez emelt ki bennünket a mindennapi gyötrelmekből, ezért vettek részt sokan mozgalmakban, szervezetekben, politikában. És amire szükség volt, az létre is jött. Megvalósultak a földi paradicsomról szóló eszmék.
Adam Smith közismert tézise a kapitalizmusról a láthatatlan kéz elmélete (A nemzetek gazdagsága, 1776), mely arra utal, hogy a sok-sok egyéni gazdasági, kereskedelmi érdek végül „arányosan” elrendezi a jövedelmi viszonyokat, úgy, mint egy láthatatlan kéz, s az individuális mozgások végeredménye nem lehet más, mint a közjó megvalósulása, a paradicsomi állapot.
Egyetlen dologgal nem számolt a skót közgazdász: azzal, hogy a piaci folyamatok nem „ideálisak”, a szereplők, a vállalkozók minden erejükkel arra törekednek – az esetek nem kis részében legalábbis –, hogy az egyenrangú és egyenlő esélyeket adó piaci viszonyokat a saját javukra megszüntessék. Az egyre nagyobb profitra szert tevő vállalkozók a láthatatlan kezet letörik, s nagyon is látható kezekkel torzítják el az ár- és pénzügyi viszonyokat, kihasználva monopolhelyzetüket, illetve a későbbiekben ehhez társuló politikai hatalmukat.