Hangsúlyozta: a hét elején a Magyar Közlönyben megjelent kormánydöntés segít abban, hogy az ország gazdasági potenciálját is erősítő térség alakul ki, mert az ehhez szükséges fejlesztések kiemelt támogatást kapnak.
A polgármester emlékeztetettOrbán Viktor márciusi kecskeméti látogatására, amikor egy 10 pontos fejlesztési elképzelést adott át a miniszterelnöknek. A terv egyebek mellett tartalmazta a felsőfokú oktatás és a szakképzés átalakítását, az infrastruktúra fejlesztését, a munkavállalók letelepedését és mobilitását segítő terveket, valamint az AIPA Kft. (Alföldi Iparfejlesztési Nonprofit Közhasznú Kft.) megalapítását.
Prioritás
Zombor Gábor kiemelte: a kormánydöntés azt is jelenti, hogy a tervben bemutatott fejlesztési elképzelések megvalósítását a kormány prioritásként kezeli. A tervezett infrastrukturális, lakhatási, a tömegközlekedési, valamint a szakoktatás és a felsőfokú oktatás fejlesztésével kapcsolatos beruházások együttes összege elérheti a 140-150 milliárd forintot.
A polgármester elmondta: Kecskemét 2007-ben indította el azt a programot, amelynek az volt a célja, hogy a városban és térségében működő vállalkozások terveiket, fejlesztéseiket hangolják össze. Ennek eredményeként olyan gazdasági környezet jött létre, hogy több nagyberuházás is megvalósult a városban a gépjárműipar területén, de más területeken is. Utalt a Mercedes-gyár felépítésére, valamint a Knorr-Bremse új kecskeméti telephelyének felépítésének megkezdésére.
„Történelmi léptékű”
Kerényi János, a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja szerint „történelmi léptékű” a kormányhatározat, melynek következtében az autóipar egyik fővárosa lesz Magyarországon Kecskemét. Úgy vélte, ez egyben egész Bács-Kiskun megye sikere.
Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója, az AIPA Klaszter elnöke elmondta, hogy a város vezetése a Mercedes-gyár építésének bejelentése után a vállalkozókkal, a kamarával, a főiskolával és a szakoktatást végző intézményekkel összefogott azért, hogy a régió gazdasága fejlődjön. Az összefogás eredményeként el tudjuk érni, hogy világszínvonalú járműgyártási központ alakuljon ki a régióban, és magához kapcsolja azokat a high-tech technológiákat, melyek a járműgyártást meghatározzák – tette hozzá.
A 2010-ben létrehozott AIPA Klaszterben 32 vállalat vesz részt, amelyek évi termelési értéke összesen 90 milliárd forint.
Az egyik legjelentősebb siker
Bővítés is lehetséges?
A Daimler szóvivője augusztus közepén nem erősítette meg, de nem is cáfolta azt az értesülést, amely szerint a kecskeméti Mercedes-üzem évi termelési kapacitását 2015-re a jelenlegi 150 ezer duplájára tervezi bővíteni. „Igen, az igaz, hogy tudnánk bővíteni a gyártósorokat, erről azonban nem született döntés” – nyilatkozta a szóvivő. A kecskeméti gyár bővítésével kapcsolatos találgatásokra valószínűleg a rastatti üzem tervezett kapacitásbővítése szolgáltatott okot.
Orbán Viktor az autógyártó óriás kecskeméti komplexumának elindulásakor azt mondta: a kecskeméti Mercedes-gyár megnyitása az utóbbi idők egyik legjelentősebb sikere Magyarország számára.
Mint az mno.hu korábban beszámolt róla, több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: a Mercedes-Benz mellett az Audi bővíti győri üzemét, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.
Az elemzők szerint a járműipari termelés bővülésének köszönhetően javulhat Magyarországon az ipar teljesítménye a következő hónapokban. Tóth Gergely, a Buda-Cash Brókerház makroelemzője a Mercedes-gyár hatására utalva elmondta: az ipari termelési adatokon látszik, hogy elindult valami, mivel a járműgyártás volumene 13,1 százalékkal magasabb volt, mint 2011 azonos időszakában, és április–májushoz képest gyorsult a szegmens kibocsátása.