Végleg bezárják Ferihegy 1-et

A régi terminál újranyitása helyett a reptérkezelő inkább egy másikat épít.

Bodacz Péter
2016. 10. 06. 10:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt év alatt ötvenmilliárd forintot fordít fejlesztésre a Budapest Airport Zrt.: a Liszt Ferenc repülőtér B terminálján már megkezdődött az új utasmóló építése, amelynek révén tízezer négyzetméterrel és kilenc utashíddal gyarapodik a légikikötő. Mint Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója a Lánchíd Rádió Szaldó című műsorában elmondta, a fejlesztés révén lehetőség nyílik arra, hogy a széles törzsű gépekhez egyszerre két utasmólót is csatlakoztassanak, ezáltal javuljon az interkontinentális járatok kiszolgálása. A ferihegyi repülőtér utashídjainak száma így 27-re növekszik, aminek következtében feleslegessé válik a repülőtér betonjára épült, a diszkont-légitársaságok kiszolgálására hivatott és sokat kritizált bádogterminál. Ezt rövidesen elbontják.

A beruházás révén 2018-ig évi 15 millió utas fogadására és kiszolgálására lesz alkalmas a repülőtér – a 2016-os utasszám várhatóan meghaladja majd a 11 milliót –, ám a bővítésnek ezzel nincs vége. A szóvivő szavai szerint a hosszú távú tervek között szerepel egy új terminál építése is, ennek előkészületi munkái egy-másfél éven belül kezdődhetnek meg. Az új terminál 2021–2022 körül készülhet el, és ezen beruházás során alakítják ki a majdani reptér vasútállomását is.

Hardy Mihály szavai szerint mindez azt is jelenti, hogy a nagygépes kereskedelmi forgalom jelentős bővülése esetén sem számolnak már a 2012-es Malév-csőd után bezárt Ferihegy 1-es terminál újranyitásával. – A Budapest Airport feladata, hogy az 1-es terminált eredeti Bauhaus-stílusában megőrizze, így tehát nincs mód arra, hogy ezt a létesítményt fejlesszük a 21. századi igényeknek megfelelő színvonalra. Az épület irodaházként és rendezvényhelyszínként szolgál tovább, a terminál előtti betont pedig kisgépek és teherszállító repülők használják – mondta a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Hardy Mihály szót ejtett a repülőtéren kívüli, de a légiutas-forgalomhoz kapcsolódó egyéb beruházásokról is: nemrég adtak át egy újabb, hatszáz férőhelyes parkolót, és már megkezdték az építését a reptéri szállodának, amely jövő év végére készül el. Az új hotelt az Ibis lánc fogja üzemeltetni, 145 szobás lesz, közvetlen összeköttetéssel a terminálokkal.

Jelentős, 80 százalékos utasforgalom-bővüléssel számol a budapesti piacon öt éven belül a Ryanair – közölte az ír fapados légitársaság regionális kereskedelmi vezetője. Horváth Evelin tájékoztatása szerint jelenleg a társaságnak jelenleg 15 százalékos részesedése van a ferihegyi utasforgalomból. A jövő nyári menetrendben heti három alkalommal már szerepel East Midlands-i járat is, így a budapesti célállomások száma 23-ra emelkedik. Emellett több német városba is sűrítik járataikat. A Ryanair a jövő évre 2,1 millió utast valószínűsít, ez 12 százalékkal több, mint ebben az évben. A tegnapi sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a társaság nemcsak árakkal, hanem szolgáltatások minőségének javításával is versenyezni kíván; fejlesztik az online foglalási rendszert, gépeiket pedig új típusú ülésekkel szerelik fel, így növekedhet a lábtér. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.