Húsz év, és minden harmadik autó elektromos lesz

Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók harminc százaléka lesz teljesen elektromos.

MNO
2017. 01. 16. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre népszerűbbek az elektromos gépkocsik világszerte, a járműgyártók bővülő kínálattal és újabb ötletekkel jelentkeznek. Az okosautók piaca is robbanás előtt áll, a napokban végett ért CES-en, a világ legnagyobb technológiai kiállításán több ilyen járművet mutattak be. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók harminc százaléka lesz teljesen elektromos – írja a Roland Berger stratégiai tanácsadócég lapunkhoz elküldött tanulmánya.

Magyarországon a 2016-os adatok szerint mindössze ezer elektromos autó közlekedik az utakon, főleg a járművek magas ára és rövid hatótávolsága miatt. Ám mivel a hagyományos gépkocsik károsanyag-kibocsátása a leginkább felelős a városokban a légszennyezettségéért, a környezetbarát üzemanyagra való átállás minden világvárosban lakó – így előbb-utóbb a budapestiek – életminőségének jelentős javulását eredményezheti. Tavaly például már a magyar fővárosban is elindult az első autómegosztó vállalkozás kizárólag elektromos járművekkel.

A Roland Berger elemzése szerint ezt a pozitív tendenciát erősítheti az is, hogy több nagyvárosban már bejelentették: különböző szabályozási intézkedéseket vezetnek be a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. London, Párizs és Mexikóváros a gázolaj és a benzin betiltását tervezi, Kínában kvótát vezettek be az elektromos járművekre, Norvégiában pedig a döntéshozók 2025-től betiltanák a belső égésű motorokat.

Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője úgy látja: az ilyen intézkedéseken túl a kormányoknak határozottabban kellene támogatniuk a technológiai kutatásokat, a töltőállomások infrastruktúra-fejlesztését és az értékesítésösztönzést is.

A tanulmány hét autógyártó ország – Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Korea és az USA – technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze. Ezekből kiderül, hogy bár egyes országokban az elektromos autók piaci részesedése folyamatosan nő, összességében még mindig meglehetősen alacsony szintet mutat. Európa – kiemelten Németország és Franciaország – kulcsszerepet játszhat abban, hogy sikerre vigye az új technológiát, megelőzve akár Japánt és Koreát is.

„Németország kiemelt pozíciója arra vezethető vissza, hogy nőtt a lakossági felhasználásra is alkalmas járművek száma, és bővült a cégek kínálata is a teljesen elektromos vagy vegyes hajtású járművek tekintetében, mégpedig viszonylag stabil árak mellett” – mondta el Schannen Frigyes. Hozzátette, hogy a francia autógyártók a széles választék helyett inkább a megfizethető, viszont teljesen villanyhajtású gépkocsikra fókuszálnak.

A vizsgálat szerint a nagyobb városok szabályozási intézkedései mellett a csökkenő akkumulátorárak is segíthetik az e-mobilitás előretörését. A lítium-ionos akkumulátorok árának csökkenése és az új generációs, hálózatról tölthető akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a járműgyártókat.

Ugyanakkor a tanulmány megjegyzi, hogy az egyik probléma, amellyel a gyártóknak szembe kell nézniük, a nyersanyagoktól – lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit – és az ezeket beszállító országoktól való függésük. A világ grafittartalékának 95 százaléka Kínában található, a globális kobaltkereslet majdnem felét Kongó elégíti ki. Az acélfinomításhoz szükséges mangán kínálatának negyede Észak-Afrikából származik, Chile és Ausztrália pedig a világ lítiumkészletének harmadát uralja. A finomítottgrafit-készlet nagyrészt Japán és Korea fennhatósága alatt van.

A nyersanyagok szállítása és az akkumulátorelemek gyártása így olyan tényezők, amelyek nagyban ki vannak téve politikai kockázatoknak, különösen azt figyelembe véve, hogy Kínában az állam jelentős mértékben támogatja a lítium-ionos akkuk gyártását, így a kínai akkumulátorgyártók piacvezetők.

Az elektromos autók értékesítését tekintve is az élre tör Kína, szorosan követve a még első helyen tartózkodó Franciaországot.

Ez a két ország kivételes abban a tekintetben is, hogy a részlegesen vagy teljesen elektromos autók piaci részesedése csak itt lépte át a tavalyi évben az egy százalékot. „Ahhoz, hogy elérjük a járművek káros kibocsátásának csökkentésére vonatkozó célokat 2021-ig, sokkal jobban el kell terjedniük az elektromos autóknak. Ehhez nemcsak arra van szükség, hogy a gyártók sokkal vonzóbbá tegyék ezeket a járműveket, hanem a töltés folyamatát egyszerűbbé és gyorsabbá kell tenni, valamint a gyorstöltő hálózatok kiépítése és a fejlesztések is nélkülözhetetlenek. Emellett az e-mobilitási stratégia megalkotása is elengedhetetlen” – mondta el Schannen Frigyes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.