Egyre népszerűbbek az elektromos gépkocsik világszerte, a járműgyártók bővülő kínálattal és újabb ötletekkel jelentkeznek. Az okosautók piaca is robbanás előtt áll, a napokban végett ért CES-en, a világ legnagyobb technológiai kiállításán több ilyen járművet mutattak be. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók harminc százaléka lesz teljesen elektromos – írja a Roland Berger stratégiai tanácsadócég lapunkhoz elküldött tanulmánya.
Magyarországon a 2016-os adatok szerint mindössze ezer elektromos autó közlekedik az utakon, főleg a járművek magas ára és rövid hatótávolsága miatt. Ám mivel a hagyományos gépkocsik károsanyag-kibocsátása a leginkább felelős a városokban a légszennyezettségéért, a környezetbarát üzemanyagra való átállás minden világvárosban lakó – így előbb-utóbb a budapestiek – életminőségének jelentős javulását eredményezheti. Tavaly például már a magyar fővárosban is elindult az első autómegosztó vállalkozás kizárólag elektromos járművekkel.
A Roland Berger elemzése szerint ezt a pozitív tendenciát erősítheti az is, hogy több nagyvárosban már bejelentették: különböző szabályozási intézkedéseket vezetnek be a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. London, Párizs és Mexikóváros a gázolaj és a benzin betiltását tervezi, Kínában kvótát vezettek be az elektromos járművekre, Norvégiában pedig a döntéshozók 2025-től betiltanák a belső égésű motorokat.
Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője úgy látja: az ilyen intézkedéseken túl a kormányoknak határozottabban kellene támogatniuk a technológiai kutatásokat, a töltőállomások infrastruktúra-fejlesztését és az értékesítésösztönzést is.
A tanulmány hét autógyártó ország – Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Korea és az USA – technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze. Ezekből kiderül, hogy bár egyes országokban az elektromos autók piaci részesedése folyamatosan nő, összességében még mindig meglehetősen alacsony szintet mutat. Európa – kiemelten Németország és Franciaország – kulcsszerepet játszhat abban, hogy sikerre vigye az új technológiát, megelőzve akár Japánt és Koreát is.