Akár az európai ellátási láncot is ellehetetleníti, ha több nyugat-európai ország folytatja a keleti tagállamok fuvarozóinak adminisztratív eszközökkel való kiszorítását, ezért a négy visegrádi ország ágazati érdekképviseletei közösen lépnek fel azért, hogy egységesítsék a szállítmányozásra vonatkozó uniós előírásokat – hangzott el a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), valamint a lengyel ZMPD, a cseh Cesmad Bohemia és a szlovák Cesmad Slovakia közös nyilatkozatának tegnapi aláírását követő sajtótájékoztatón. Az állásfoglalást megelőzően a szervezetek kétnapos tanácskozáson értékelték ki a helyzetet.
Mint azt Wáberer György, az MKFE elnöke, miniszterelnöki megbízott kifejtette, a szervezetek csütörtöki tanácskozásán rögzített egységes javaslatcsomagot eljuttatják az Európai Bizottsághoz is, arra kérve a testületet, hogy a május végén elfogadandó közlekedési csomagban rögzítsék a minden tagállamra vonatkozó szabályozást.
Jelenleg a nyugat-európai tagállamok mozgásterét az a jogszabályi környezet biztosítja, hogy a külföldi fuvarszolgálatot teljesítő munkavállalókra a kiküldetési egyezmény vonatkozik. Erre hivatkozva követeli mások mellett Németország, Franciaország, Ausztria és Hollandia is, hogy az ott szolgálatot teljesítő, külföldi vállalkozásnak dolgozó sofőr a helyi minimálbérnek megfelelő összeget kapja. Az érdekképviseletek beszámolói szerint a fő gond nem elsősorban ennek teljesítése, hiszen a fizetések már ma sem maradnak el jelentős mértékben a nyugati minimálbértől.
Nagyon komoly kihívás ugyanakkor az országonként eltérő adminisztrációs feladatok ellátása. A hatóságok az adott nemzet nyelvére lefordítva kérhetik a munkaszerződést, a jövedelemigazolást, a társadalombiztosítási igazolást, vagy a bérjegyzék bemutatását. Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra. Az érdekképviseletek véleménye szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra a „régi” uniós tagországok piacait védi. Wáberer György szavai szerint a jelenlegi jogszabályi háttér alkalmatlanságát az is mutatja, hogy elméletileg semmi akadálya nincs, hogy az unió 28 tagállamában homlokegyenest eltérő előírások legyenek érvényben. – Célunk, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a nyugati tagállamok hatóságai vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbéres szabályozásukra. A problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnénk fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában – hangsúlyozta a szervezet elnöke.
Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kifejtette: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai országok fuvarozóinak sem eszköz, sem emberi erőforrás nem áll rendelkezésére.