Összefogtak a visegrádi országok fuvarozói

Az érdekképviseletek a szállítmányozás egységes európai szabályozását követelik.

Bodacz Péter
2017. 04. 22. 14:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár az európai ellátási láncot is ellehetetleníti, ha több nyugat-európai ország folytatja a keleti tagállamok fuvarozóinak adminisztratív eszközökkel való kiszorítását, ezért a négy visegrádi ország ágazati érdekképviseletei közösen lépnek fel azért, hogy egységesítsék a szállítmányozásra vonatkozó uniós előírásokat – hangzott el a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), valamint a lengyel ZMPD, a cseh Cesmad Bohemia és a szlovák Cesmad Slovakia közös nyilatkozatának tegnapi aláírását követő sajtótájékoztatón. Az állásfoglalást megelőzően a szervezetek kétnapos tanácskozáson értékelték ki a helyzetet.

Mint azt Wáberer György, az MKFE elnöke, miniszterelnöki megbízott kifejtette, a szervezetek csütörtöki tanácskozásán rögzített egységes javaslatcsomagot eljuttatják az Európai Bizottsághoz is, arra kérve a testületet, hogy a május végén elfogadandó közlekedési csomagban rögzítsék a minden tagállamra vonatkozó szabályozást.

Jelenleg a nyugat-európai tagállamok mozgásterét az a jogszabályi környezet biztosítja, hogy a külföldi fuvarszolgálatot teljesítő munkavállalókra a kiküldetési egyezmény vonatkozik. Erre hivatkozva követeli mások mellett Németország, Franciaország, Ausztria és Hollandia is, hogy az ott szolgálatot teljesítő, külföldi vállalkozásnak dolgozó sofőr a helyi minimálbérnek megfelelő összeget kapja. Az érdekképviseletek beszámolói szerint a fő gond nem elsősorban ennek teljesítése, hiszen a fizetések már ma sem maradnak el jelentős mértékben a nyugati minimálbértől.

Nagyon komoly kihívás ugyanakkor az országonként eltérő adminisztrációs feladatok ellátása. A hatóságok az adott nemzet nyelvére lefordítva kérhetik a munkaszerződést, a jövedelemigazolást, a társadalombiztosítási igazolást, vagy a bérjegyzék bemutatását. Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra. Az érdekképviseletek véleménye szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra a „régi” uniós tagországok piacait védi. Wáberer György szavai szerint a jelenlegi jogszabályi háttér alkalmatlanságát az is mutatja, hogy elméletileg semmi akadálya nincs, hogy az unió 28 tagállamában homlokegyenest eltérő előírások legyenek érvényben. – Célunk, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a nyugati tagállamok hatóságai vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbéres szabályozásukra. A problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnénk fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában – hangsúlyozta a szervezet elnöke.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kifejtette: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai országok fuvarozóinak sem eszköz, sem emberi erőforrás nem áll rendelkezésére.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.