A Malév GH blöffje lehet a Wizz Air óriási késése mögött

Az állami tulajdonú kiszolgáló cég erőfitogtatása állhat a fapados cégnél június 22-én kialakult káosz hátterében.

Bodacz Péter
2017. 07. 27. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsarolás, fenyegetés és blöffök színesítik azt a Malév Ground Handling (MGH) és a Wizz Air közötti üzleti vitát, amelynek következtében a fapados légitársaság Budapestről induló, illetve oda érkező utasai június 22-én többórás késést voltak kénytelenek elszenvedni – ez legalábbis rajzolódik ki a lapunk birtokába került információkból. Az ügy pikantériája – amellett, hogy az utazóközönség a saját bőrén is megtapasztalhatta, hogy valami nincs rendben –, hogy az MGH állami cég. Vagyis a tisztának épp nem nevezhető eszközök használatától nem tartózkodik a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) sem. 

A lapunknak több forrásból is megerősített történet lényege, hogy a Malév GH mint a Wizz Air budapesti járatainak földi kiszolgálását végző partnere magasabb árat szeretett volna kialkudni a munkáért, dacára annak, hogy a légitársasággal kötött megállapodása 2020-ig érvényes. (Az MGH törekvéseit több ok indokolta: egyrészt az állami cég rendkívül nehéz anyagi helyzetben van a modernizáció elmaradása és az elavult működési modell, valamint a régről örökölt adósságok miatt. Másrészt képtelen lépést tartani a növekvő bérekkel és az elvándorlással, harmadrészt pedig – úgy tudjuk – a Wizz Airnek tett eredeti ajánlat igen alulárazott volt.)

A Wizz Air az MGH szándékával szembemenve először pályázaton keresett partnert arra az esetre, ha a cég – új megállapodás hiányában – leállna. Erre a beszerzésre értelemszerűen nem kapott meghívást az állami vállalat, csak a három másik földi kiszolgáló cég, a török Celebi, a brit Menzies, valamint a magyar hátterű BudPort. Mint megtudtuk, a bekért ajánlatok szintén nem nyerték el a Wizz Air tetszését, így folytatódott az MGH-val való alkudozás is. Mivel azonban az akkor már több hónapja tartó egyeztetések nem vezettek eredményre, az MGH-nál úgy döntöttek, szintet lépnek: június 21-én az MNV-től az a tájékoztatás érkezett a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-hez, hogy a járatok földi kiszolgálását ellátó állami cég másnap leáll.

Az események ekkor felgyorsultak: a Budapest Airport vezetése az üzembiztonság fenntartása érdekében azonnal válságtanácskozást hívott össze, amelyen lapunk információi szerint a Celebi, a Menzies, a BudPort, valamint a repülőtér és a Wizz Air képviselői vettek részt. A Magyar Nemzet több társaság vezetőjét megkereste, ám névvel senki nem vállalt nyilatkozatot. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója jelezte, semmilyen formában nem kívánják kommentálni értesüléseinket, és ugyanezt írta Galgóczy Ferenc, a BudPort vezetője is ímélben feltett kérdéseinkre. Herczog Péter, a Malév GH vezérigazgatója ugyan jelezte, hogy részletesen válaszol megkeresésünkre, eddig tőle sem érkezett reakció, ahogy az MNV-től sem. Reptéri forrásainktól ugyanakkor úgy értesültünk, hogy a 21-e délutánra összehívott tanácskozás késő éjszakáig tartott a Liszt Ferenc repülőtér 2A terminálján, a kimondottan válsághelyzetekre kialakított tárgyalóban. 

A leállás végül nagy blöffnek bizonyult, másnap ugyanis munkába álltak a Malév GH alkalmazottjai, a Wizz Air járatainak kiszolgálásában viszont jelentős csúszás alakult ki. Mint ismert, a fapados légitársaság a június 22-ei napot egy-két órás késésekkel indította, a késések pedig végigkísérték az egész napot. A hivatalos verzió szerint az MGH-nak felróható okok miatt borult a menetrend, ami a légitársaságon kívül több ezer utasnak jelentett bosszúságot.

Az események tükrében különösen érdekes, hogy – mint arról a lapunk birtokába került levél tanúskodik – néhány nappal később Herczog Péter már arról tájékoztatta az MGH alkalmazottjait, hogy a társaság elnyerte a Wizz Air megbízását. A feleknél e megállapodás részleteiről is érdeklődtünk, ám a Malév GH-tól – ahogy már azt megszokhattuk – nem érkezett válasz. A diszkont-légitársaság vezérigazgatója, Váradi József pedig úgy nyilatkozott, személyesen garantálja, hogy a Malév GH-val kötött megállapodás és a június 22-ei késések között semmi összefüggés nincs. Beszédes ugyanakkor, hogy a megbízás szükségességét firtató kérdésünkre kifejtette: vizsgálatot igényel, hogy a késéseknek technikai vagy személyi okai vannak. „Pályázatot azért írtunk ki, mert kétségek merültek fel a földi kiszolgálással kapcsolatban, de ez több hónapos procedúra volt” – fejtette ki Váradi; részleteket nem árult el a megállapodásról.

Forrásaink szerint ugyanakkor minden jel arra utal, hogy június 21–22-ei események a Malév GH és a Wizz Air szkanderezésének részét képezték, amire az is utal, hogy – mint arról a reptéri beléptető rendszer általunk megismert adatai is tanúskodnak – Herczog Péter az MGH vezéreként a kora hajnali óráktól személyesen kísérte figyelemmel cége munkáját. Megtudtuk azt is, hogy a Malév GH az egy gépre eső kiszolgálási díjat a korábbi 310 euró körüli összegről 420 euróra tornázta fel 2020-ig, azaz a korábbi szerződés érvényességi határidejéig. Az állami cég kialkudott pluszbevétele ugyanakkor csepp a tengerben, hiszen az MGH milliárdos tartozást görget maga előtt, ráadásul a néhány hónapja beígért béremelésekre sincs meg a keret, így egyre komolyabb a munkaerőhiány. A Wizz Air kiszolgálásában ezért alvállalkozóként a BudPort és az Airport Security nevű cég is részt vesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.