Bár nincs jogszabályi kötelezettségük az üzleteknek arra, hogy visszavegyék azokat a termékeket, amelyeknek nincs bajuk, blokk vagy számla ellenében a legtöbb helyen mégis megteszik ezt a vásárlástól számított egy hónapig. Az önként vállalat fogyasztóbarát magatartás a növekvő verseny eredménye – hívta fel a figyelmet lapunknak a Budapesti Békéltető Testület elnöke. Baranovszky Györgyöt az év végi kiskereskedelmi csúcsidőszak okán kérdeztük a kiskereskedelemben és a szolgáltatásokban tapasztalható vállalkozói magatartásról, illetve fogyasztói tudatosságról. Mint kifejtette, az online rendelt áruk esetében 14 napos elállási jog illeti meg a vásárlót. Ám fontos tudni, hogy ez a lehetőség csak a hazai, illetve az Európai Unión belüli webáruházból való rendelés esetén él, harmadik országból – például Kínából – rendelt termékek esetén más előírások vannak, így mindenképp érdemes körültekintőnek lenni. Az alapos tájékozódás Baranovszky György szerint nemcsak a kiszemelt portéka, hanem az online kereskedő tekintetében is indokolt, hiszen nem ritka a hibás, megbízhatatlan teljesítés sem.
Ha hagyományos üzletben, személyesen vásárolunk, akkor nincs elállási jog – hiszen az adott terméket van módunk előzetesen szemrevételezni –, ám a legtöbb műszaki és ruházati üzlet 30 napos visszavásárlási vagy cserelehetőséget biztosít. Ennek feltételeit a vásárláskor mindenképp érdemes tisztázni és – különösen az ajándékba szánt termékek esetében – feltétlenül őrizzük meg a vásárlást igazoló bizonylatot. A békéltető testület elnöke hangsúlyozta, hogy ez a lehetőség nem összekeverendő a szavatossággal és a jótállással. Rendeletetésszerű használat melletti meghibásodás esetén ugyanis csak a vásárlást követő három napig köteles kicserélni a kereskedő a terméket, ezt követően pedig egyéb megoldásokra – például javításra – is lehetőség van.
Baranovszky György szavai szerint az elmúlt években nem volt jelentős változás a legtöbb panaszt produkáló ágazatok mezőnyében; továbbra is sok a megkeresés parkolási, a táv- és a hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatban. Újdonság ugyanakkor, hogy például a kozmetikai vagy szabadidős szolgáltatások kapcsán egyre több megkeresést kapnak, de a Magyar Postára is érkezett panasz egy határozat késedelmes kézbesítése miatt. Szintén növekszik a használtautó-kereskedésekkel kapcsolatos ügyek száma is; az AAA autókereskedés neve egyre több beadványban szerepel.