Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Egy hónapig cserélik a termékeket

A piaci versenynek köszönhetően a legtöbb üzletben visszaveszik az ajándékokat.

Bodacz Péter
2017. 12. 23. 14:01
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár nincs jogszabályi kötelezettségük az üzleteknek arra, hogy visszavegyék azokat a termékeket, amelyeknek nincs bajuk, blokk vagy számla ellenében a legtöbb helyen mégis megteszik ezt a vásárlástól számított egy hónapig. Az önként vállalat fogyasztóbarát magatartás a növekvő verseny eredménye – hívta fel a figyelmet lapunknak a Budapesti Békéltető Testület elnöke. Baranovszky Györgyöt az év végi kiskereskedelmi csúcsidőszak okán kérdeztük a kiskereskedelemben és a szolgáltatásokban tapasztalható vállalkozói magatartásról, illetve fogyasztói tudatosságról. Mint kifejtette, az online rendelt áruk esetében 14 napos elállási jog illeti meg a vásárlót. Ám fontos tudni, hogy ez a lehetőség csak a hazai, illetve az Európai Unión belüli webáruházból való rendelés esetén él, harmadik országból – például Kínából – rendelt termékek esetén más előírások vannak, így mindenképp érdemes körültekintőnek lenni. Az alapos tájékozódás Baranovszky György szerint nemcsak a kiszemelt portéka, hanem az online kereskedő tekintetében is indokolt, hiszen nem ritka a hibás, megbízhatatlan teljesítés sem.

Ha hagyományos üzletben, személyesen vásárolunk, akkor nincs elállási jog – hiszen az adott terméket van módunk előzetesen szemrevételezni –, ám a legtöbb műszaki és ruházati üzlet 30 napos visszavásárlási vagy cserelehetőséget biztosít. Ennek feltételeit a vásárláskor mindenképp érdemes tisztázni és – különösen az ajándékba szánt termékek esetében – feltétlenül őrizzük meg a vásárlást igazoló bizonylatot. A békéltető testület elnöke hangsúlyozta, hogy ez a lehetőség nem összekeverendő a szavatossággal és a jótállással. Rendeletetésszerű használat melletti meghibásodás esetén ugyanis csak a vásárlást követő három napig köteles kicserélni a kereskedő a terméket, ezt követően pedig egyéb megoldásokra – például javításra – is lehetőség van.

Baranovszky György szavai szerint az elmúlt években nem volt jelentős változás a legtöbb panaszt produkáló ágazatok mezőnyében; továbbra is sok a megkeresés parkolási, a táv- és a hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatban. Újdonság ugyanakkor, hogy például a kozmetikai vagy szabadidős szolgáltatások kapcsán egyre több megkeresést kapnak, de a Magyar Postára is érkezett panasz egy határozat késedelmes kézbesítése miatt. Szintén növekszik a használtautó-kereskedésekkel kapcsolatos ügyek száma is; az AAA autókereskedés neve egyre több beadványban szerepel.

A békéltető testület elnöke emellett a pozitív példákra is kitért; a szervezet díjat hozott létre a panaszkezelésben és fogyasztóbarát magatartásban élenjáró társaságok elismerésére, amelyben a CCC cipőüzlet-hálózat, a Főgáz Zrt., valamint a UPC kábelszolgáltató részesült.

Baranovszky György emellett szólt arról is, hogy bár a békéltetés szerepe egyre erősebb, mióta kötelező a szolgáltatóknak megjelenni a testület előtt, ám szabályozási téren még akadna bőven tennivaló. Problémának nevezte, hogy a fogyasztóvédelmi panaszokat az idei évtől a kormányhivatalok kezelik, amelyek szervezetileg a Miniszterelnökség alá tartoznak. A fogyasztóvédelem ugyanakkor egy másik tárca, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörében van, így hivatali szinten kettős irányításról lehet beszélni. A békéltető testület jövő évi költségvetése 400 millió forint, ami 70 millióval több, mint az idei. A szervezet elnöke megjegyezte ugyanakkor, hogy ez az összeg a 2008-as szintnek felel meg, miközben a hozzájuk delegált feladatok és az ügyek száma is megtöbbszöröződött.

A 19–29 éves fiatalok az idén 27 ezer forintot költenek átlagosan a karácsonyi ajándékokra, ami az előző évhez képest 12,5 százalékos növekedést jelent, a 2014-es 20 ezer forinthoz viszonyítva pedig 35 százalékos emelkedésnek felel meg – derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amely a 19–29 éves korosztály karácsonyi ajándékvásárlási szokásait vizsgálta. A fiatalok 71 százaléka 10–49 ezer forintból oldja meg a vásárlást. Ugyanakkor 7 százalékos azoknak az aránya, akik kevesebb mint ötezer forintból tudnak ajándékokat venni, 2 százalékuk pedig azt mondta, hogy ilyenkor százezer forint feletti összeg is elmegy. A fiatalok több mint fele egyébként idén is ugyanakkora összeget szán az ajándékokra, mint tavaly, 24 százalékuk többet, 22 százalékuk pedig kevesebbet tervez költeni, mint az előző évben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.