Újabb rekordra számíthat a német autóipar

A botrányok ellenére hasítanak a német autógyártók. Hazánk beszállítóként járul hozzá a kimagasló eredményekhez, ennek ára az alacsony munkabér.

Kiss B. László
2018. 02. 22. 12:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden idők legjobb eladási adatait produkálta tavaly a német autóipar, pedig három komoly csapás is érte az ágazatot az elmúlt években – ám ez az értékesített darabszámokon a legkevésbé sem látszott meg. Kezdődött a Volkswagen dízelbotrányával 2015-ben, majd fény derült a titokzatos gigakartellezésre, amely az 1990-es évek óta folyhatott, s amelyben a Volkswagen mellett a Daimler, az Audi, a Porsche és BMW is érintett volt. Ezek a gyártók szisztematikusan egyeztettek a technológiai, környezetvédelmi kérdésekről, a költségszintekről és a beszállítói ügyekről, a kartell célja egyértelműen a verseny és a kiadások minél nagyobb csökkentése volt. A tavalyi év vége felé bukott ki az újabb botrány – igaz, ez a 2017-es eladásokra még nem lehetett hatással –, miszerint a Volkswagen, a BMW és a Daimler is érintett volt olyan emissziós tesztekben, amelyek során ketrecbe zárt majmokat kényszerítettek kipufogógázok belélegzésére, majd ezt a próbát emberekkel is elvégezték.

Sokan azt hihették, hogy ennyi botrány után vége lehet a német gépkocsik mítoszának, ám a számok egyelőre nem ezt mutatják. Az általunk megkérdezett szakemberek szerint három fő oka van annak, hogy a történtek ellenére hasítanak. – Először is az embereket nem érdekli a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának értéke, nem tudják megállapítani, mi a sok vagy a kevés – mondta Papp László autóipari szakember. – Ráadásul a német kocsik még mindig jók, s ezt nemcsak én állítom, hanem a világban is így gondolják a vásárlók. A harmadik ok pedig az, hogy tavaly nagyon pörgött az amerikai és a kínai piac, ahol nagyon sok német autót vásároltak.

Csath Magdolna közgazdász szerint a kimagasló eredményekben mi is oroszlánrészt vállaltunk. – A német autóiparban nagyon hatékonyan működik a beszállítói rendszer, amelynek jelentős részét Közép-Európába telepítették. Köztudott, hogy nálunk alacsony a munkabér, ezáltal költséghatékonyan lehet működni. A cégek versenyképességét növeli még az is, hogy az állam nagyon bőkezű a külföldi befektetőkkel, milliárdokat ad nekik. De persze nemcsak mi, a szlovákok és a többiek is osztogatnak munkahelyteremtő támogatást a nyugati multiknak. A 2017-es évről készült európai uniós közleményből kiderül, hogy a legerősebb és legnagyobb gazdaság az EU-ban a német, és a legnagyobb húzóágazat ezen belül a járműipar, így nem meglepő, hogy az ágazat jól teljesített.

A német cégek 2018-ban 5,7 millió autót gyártottak Németországban és 11 milliót a világ más részein. Ráadásul a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Matthias Wissmann várakozása szerint a termelés idén tovább fog bővülni, részben a kínai és az indiai kereslet élénkülése miatt. – Németországban a következő három évben további jelentős növekedés várható az elektromos gépkocsik eladása terén, a helyi autógyártók az elektromos és a hibrid modellek számát mintegy százra bővítik a jelenlegi közel harmincról – mondta Wissmann. A Volkswagen-csoport már bejelentette: 2020-ban jön a nagy hatótávolságú, tisztán elektromos ID modellcsaládja, 2025-ig 80 új e-modellt fog bemutatni, 2030-ig 20 milliárd eurót költ fejlesztésekre.

A gépkocsigyártás a német ipar kulcsfontosságú ágazata, 870 ezer embert foglalkoztat, és évi több mint 120 milliárd euró (37 200 milliárd forint) értéket állít elő. De ez változhat, ugyanis a lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróságon ma döntés születhet az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású dízelmotorral szerelt autók német nagyvárosokból való kitiltásáról. Ha kitiltanák őket, az Magyarországra nézve is súlyos következményekkel járna. A kormánynak azonnal reagálnia kellene, hiszen meg kellene akadályozni, hogy hazánk a német dízelkocsik temetőjévé váljon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.