Nagyon jó hír az egész hazai, sőt közép-európai vasúti ágazat számára, hogy megépül a Budapest–Belgrád vasútvonal. Különösen jó hír az árufuvarozó vasútnak, hiszen ennek a beruházásnak a révén hazánk felkerül a kínai kereskedelmi, szállítmányozó és logisztikai vállalatok térképére – mondta lapunk kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke. Akik bírálják ezt a beruházást, nem értik, hogy egy kínai cégvezető, menedzser számára Európa távoli, kicsi és rendkívüli módon összetett világ, ezért nekik biztos pontokra, hídfőállásokra van szükségük, ahonnan tovább szervezhetik a kapcsolataikat – fejtegette Kovács Imre.
A vízi szállítás sokkal lassabb
A kínai konténerek útja a Szuezi-csatornán át a Földközi-tengerre vezet. Ott Pireusz a kínai kézben lévő mélytengeri kikötő, ahonnan kisebb hajókon viszik tovább az árut Fiume, Koper, Trieszt kikötői felé. Jelenleg a Pireuszba érkező áru 95 százalékát hajón szállítják tovább Európa kisebb dokkjai felé, és csak öt százalékát rakják egyből sínre. Ha kiépül a korszerű vasúti összeköttetés Pireusz és Budapest között, akkor ennek a forgalomnak a tíz-tizenöt százaléka is vasúton érkezhet meg Magyarországra.
A szárazföldi szállítás előnye a tengerivel szemben a rövidebb időtartam: míg Pireuszból a Budapest melletti Rail Cargo Terminál-BILK (RCT-BILK) logisztikai központba néhány nap alatt megérkezik az áru, addig hajón a ki- és berakodások miatt ez akár egy-két hét is lehet. Kiemelkedő a jelentősége a most létesítendő korszerű összeköttetésnek, hiszen növekedés nemcsak a pireuszi kikötő forgalmán belül várható, de a teljes áruforgalom is emelkedni fog. Éppen ezért ért egyet Kovács Imre azzal az érveléssel, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal megépítése hozzájárul ahhoz, hogy Budapest váljon Közép-Európa, kicsit merészebben gondolkodva egész Európa logisztikai bázisává. A vasúti infrastruktúra fejlesztése emellett megnyitja az utat az árukezelési infrastruktúrában jelenleg is meglévő, jelentős üzleti lehetőségek további kiaknázása előtt. Ráadásul itt nem ér véget a konténerek útja: a magyar kormány terminálfejlesztési tervei és az egyes kocsitámogatás hozzásegíthetnek ahhoz, hogy ne csak a kikötőkből a BILK-terminálba, hanem onnan a felhasználókhoz is vasúton szállítsák tovább az árut.