Míg a korábbi években Magyarországon a hazai és a külföldi vendégek aránya hozzávetőlegesen 50-50 százalék volt, 2020-ban pusztán a hazai vendégekre alapozhat a piac, ami kevésbé a fővárosnak, mint inkább a vidéki turizmusnak kedvezhet. A CBRE Magyarország legújabb elemzésében ezzel együtt megállapítja: a nemzetközi turizmus Budapesten sokkal dinamikusabban bővülhet az idei mélypont után. Megállapítják, hogy 2021-től újra nőni fog a külföldi látogatószám: az előrejelzés szerint Budapest két-három év múlva annyi külföldi turistát fogadhat, mint 2019-ben, míg a normalizálódás a nagyobb és érettebb nyugat-európai piacokon akár négy-öt évig is eltarthat.

Fotó: Éberling András
Biztató kezdetek
Felidézik, hogy a 2020-as év turisztikai szempontból erősen indult, hiszen 2019 ugyanezen időszakához képest hazánkban az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) januárban 28 százalékkal, februárban 23 százalékkal volt magasabb. Magyarország év elején tapasztalt növekedése a közép- és kelet-európai országokhoz képest is a legmagasabb volt, és a márciusi bezárás is enyhébben érintette, hiszen ekkor még csak 67 százalékra esett vissza a RevPAR, azonban az áprilisi korlátozások közel ugyanolyan mértékben sújtottak mindenkit a régióban.
Athén után Budapest
– Mivel Magyarország 2019-ben kimagaslóan jól teljesített, Budapest előkelő helyen szerepel az utazási célpontok sorában nemzetközi szinten, így a felépülés akár gyorsabb lehet majd, mint a többi közép-európai fővárosban. Arra számítunk, hogy Budapest Athén mögött másodikként a legdinamikusabban növekvő külföldi turisztikai keresletbővülést regisztrálhatja Európában – nyilatkozta Laurent Lassier, a CBRE Magyarország Hotel üzletágának vezetője.

MTI/Balogh Zoltán
Mint mondta, a klasszikus nyugat-európai desztinációknak akár öt évbe is telhet visszanyerni a világjárvány előtti turistaforgalmat, ez Budapesten két-három éven belül megtörténhet, 2024-ben pedig akár 15-20 százalékkal több turista érkezhet hozzánk, mint tavaly.
Ismert: nemrégiben indult és jelenleg is tart a Magyar Turisztikai Ügynökség Budapest-kampánya a külpiacokon, amivel párhuzamos a Magyarországot népszerűsítő utazásösztönző marketingakciók is zajlanak több országban.