Hosszú évek óta beállt piaci status quo törik meg a Malév-utódcég, a földi kiszolgálásban egykor jelentős piaci szereplő, a Malév Gh felszámolásával a hazai turizmus kapujában, a budapesti légikikötőben. A jövőben három külföldi és egy magyar tulajdonú földi kiszolgáló cég tevékenysége határozza meg, nálunk milyen élményekkel találkozik először egy turista, vagy, hogy milyen benyomások birtokában hagyja el Magyarországot.
Miután a kormány idén nyáron a 2012-ben csődbe ment Malév légitársaság állami tulajdonú leányvállalata, a Malév GH jogutód nélküli megszüntetéséről döntött, piacának újraosztása elkezdődött. A nemzeti földi kiszolgáló egykori alvállalkozója, a Budport Handling tulajdonosa a Magyar Nemzetnek adott exkluzív interjúban arról beszélt, hogy ennek a versenynek a minősége nemcsak repülésbiztonsági szempontból, hanem az országmarketing miatt is döntő jelentőségű. Galgóczy Ferenc szerint ugyanis hetven százalékban a földi kiszolgálók munkája határozza meg, hogy egy utas milyennek éli meg a repülőtér, ezáltal az adott ország turizmusának alapvető minőségét.
Felelős végzet
– A Malév GH már évek óta csak tradíciókból és az állami támogatásokból élt: a nagy múltú földi kiszolgáló az anyacég 2012-es csődje óta nagyjából hétmilliárd forintnyi állami támogatás árán kerülte el az összeomlást, egészen az idei évig – mondta Galgóczy Ferenc. Úgy folytatta: a földi kiszolgáló évente több száz millió forintra rúgó vesztesége máig húzta az állam zsebét, ezért a tulajdonos – látva a Covid–19 miatt térdre kényszerült iparágat- , a hitelezők, az utasok és a nemzeti vagyonkezelés szempontjait is figyelembe véve döntött a jogutód nélküli megszüntetésről. Galgóczy szerint ezzel a leginkább felelős döntés született meg, hiszen a csődközelbe jutott földi kiszolgáló már olyan pénzügyi nehézségeket cipelt, amelyek mellett a tevékenység folytatása komoly biztonsági kockázatot hordozott volna.

Új multi a versenyben
A nemzeti kiszolgáló cég kivonulásával felszabaduló piaci rést a Budapesten már régóta jelen lévő törökországi Celebi, és az egyesült királyságbeli Menzies Aviaton mellett egy, a repülőtéren már ismert, de a földi kiszolgálásban nullkilométeres cég, a magyar tulajdonú Airport Services, továbbá a délkelet-európai piacon meghatározó, görögországi Goldair csoport töltheti be a jövőben. Utóbbi neve ismerős lehet a Görögországba utazóknak. A logisztika területén is erős nemzetközi csoport 32 repülőtéren van jelen Görögországban, Cipruson és Bulgáriában, de jelentős szerepet vállal a Píreusz–Bécs vasúti összeköttetés megteremtésében is, amelynek része a Budapest–Belgrád vonal is.