Éledezik a használtautók kereskedelme

Kettészakadt a magyar autópiac: az újakat döntően cégek veszik, és a járművek száma lassan felzárkózik a tavalyi mennyiséghez. A használt piacon, ahol a magyar családok vásárolnak, ötödével kevesebb fogyott. Az okokról a gépjárműimportőrök véleményét kérdeztük. 

2021. 03. 23. 17:02
Csak az előre bejelentkezők kedvéért nyitnak ki Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan eljön a tavasz, amelynek jele, hogy hétvégente nagy a jövés-menés a használtautó-kereskedések murváján. A minap egy óbudai telepen jártunk, ahol túlnyomórészt tizenéves modelleket kínálnak a vásárlóknak, az árhatár kétmillió forint. Van persze olcsóbb, meg akár sokkal drágább is, de ez az az ár, ami a legtöbb vevőt vonzza. Így ha mi akarunk eladni egy autót, akkor megjelenik a kereskedés esze, vagyis az a szakember, aki ránéz járműre, és lelki szemei előtt felsejlik a 2,1 milliós árcédula, majd azt mondja, nem ér többet 1,8-nál.

A használtautó-piacon, úgy tűnik, megkezdődött a szezon.

Az idei év ellenben nehezen indult el ebben a lakossági szegmensben. A használtjármű-import megérezte a járványt. A múlt hónapban 19 százalékkal 10 566-ra csökkent a személyautó forgalomba helyezések száma, az első kéthavi összesítés pedig 21 százalékkal 20 459-re mérséklődött.

 

A pandémia idején csak az előre bejelentkezők kedvéért nyitnak ki – de mostanában sokan jelentkeznek
Fotó: Mirkó István

– A használt import csökkenésének több oka is van – mondta lapunk kérdésére Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A pandémia miatt bevezetett határátlépési korlátozások a járművásárlásra kiutazó kereskedőkre is vonatkoznak. Ennek ellenére az import nem szűnt meg, csak korlátozottan működik. A másik ok

a koros használt autók behozatalát nehezítő kormányzati intézkedés, amelynek egyik szorgalmazója éppen az MGE volt.

Az év eleji rendeletmódosítás miatt megváltozott a külföldről behozott autók honosítása. Korábban, ha egy uniós országból érkező járműnek legalább egy hónapra érvényes műszaki vizsgája volt, akkor ezt nyolcezer forintért átvezették a magyar forgalmiba is. A jövőben azonban minden olyan autót, amelyet 1999. december 30. után gyártottak, csak akkor lehet honosítani, ha van egy úgynevezett COC-papírja, amit a gyártók a 2000-es évektől használtak az európai piacra szánt modellek igazolására. Egy másik szigorító rendelkezés szerint

a hat évnél idősebb, illetve 160 ezer kilométernél többet futott autókat, ha a jármű „szemmel láthatóan füstöl”, akkor is környezetvédelmi vizsgára küldik, ha van érvényes külföldi műszakija.

Mindezek együttesen eredményezték a csökkenést, azonban ennek ellenére a behozatal számosságában így is meghaladja az új autók forgalomba helyezését – mutatott rá az elnök.

Utóbbi tekintetében februárban kezdett magára találni a kereslet. Míg januárban 1246-tal (12,3 százalékkal) kevesebb új személykocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, februárban már csak 185 darab (1,7 százalék) volt az elmaradás. Az év első hónapjában 8868, a másodikban már 10 892 új autót adtak el a DataHouse jelentése szerint. A kishaszonjárműveknél azonban a február már erősödést is hozott, hiszen 173 darabbal nőtt a forgalom a bázishoz képest, és januárban is csak öt járművel kelt el kevesebb, mint az elmúlt év azonos hónapjában.

Erdélyi Péter elmondta, hogy az új járművek vásárlói túlnyomórészt cégek, ezért a számok kiegyensúlyozottabbak, jobban prognosztizálhatók. Persze ezt a képet módosítják az állami támogatással értékesített elektromos, illetve hétszemélyes autók eladásai. Továbbá azt is érdemes tudni, hogy a céges vásárlások egy része valójában magánszemély, aki családi autót vásárol, de cégként teszi ezt, így ugyanis igénybe veheti a flottakedvezményt, amit sok kereskedés már egyetlen autó után is megad, valamint visszaigényelheti az általános forgalmi adót.

Az újautó-vásárlások jelentős hányada a kontinens gazdagabb országaiban is céges.

A kisautó kategória Európában nagyjából ötven százalék körüli magánvásárló-arányt jelent, a középkategóriában már csak minden ötödik autót adják el a családoknak. Egyes modelleket, mint például a VW Passatot, több mint kilencven százalékban cégek vásárolják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.