Lassan eljön a tavasz, amelynek jele, hogy hétvégente nagy a jövés-menés a használtautó-kereskedések murváján. A minap egy óbudai telepen jártunk, ahol túlnyomórészt tizenéves modelleket kínálnak a vásárlóknak, az árhatár kétmillió forint. Van persze olcsóbb, meg akár sokkal drágább is, de ez az az ár, ami a legtöbb vevőt vonzza. Így ha mi akarunk eladni egy autót, akkor megjelenik a kereskedés esze, vagyis az a szakember, aki ránéz járműre, és lelki szemei előtt felsejlik a 2,1 milliós árcédula, majd azt mondja, nem ér többet 1,8-nál.
A használtautó-piacon, úgy tűnik, megkezdődött a szezon.
Az idei év ellenben nehezen indult el ebben a lakossági szegmensben. A használtjármű-import megérezte a járványt. A múlt hónapban 19 százalékkal 10 566-ra csökkent a személyautó forgalomba helyezések száma, az első kéthavi összesítés pedig 21 százalékkal 20 459-re mérséklődött.

Fotó: Mirkó István
– A használt import csökkenésének több oka is van – mondta lapunk kérdésére Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A pandémia miatt bevezetett határátlépési korlátozások a járművásárlásra kiutazó kereskedőkre is vonatkoznak. Ennek ellenére az import nem szűnt meg, csak korlátozottan működik. A másik ok
a koros használt autók behozatalát nehezítő kormányzati intézkedés, amelynek egyik szorgalmazója éppen az MGE volt.
Az év eleji rendeletmódosítás miatt megváltozott a külföldről behozott autók honosítása. Korábban, ha egy uniós országból érkező járműnek legalább egy hónapra érvényes műszaki vizsgája volt, akkor ezt nyolcezer forintért átvezették a magyar forgalmiba is. A jövőben azonban minden olyan autót, amelyet 1999. december 30. után gyártottak, csak akkor lehet honosítani, ha van egy úgynevezett COC-papírja, amit a gyártók a 2000-es évektől használtak az európai piacra szánt modellek igazolására. Egy másik szigorító rendelkezés szerint
a hat évnél idősebb, illetve 160 ezer kilométernél többet futott autókat, ha a jármű „szemmel láthatóan füstöl”, akkor is környezetvédelmi vizsgára küldik, ha van érvényes külföldi műszakija.
Mindezek együttesen eredményezték a csökkenést, azonban ennek ellenére a behozatal számosságában így is meghaladja az új autók forgalomba helyezését – mutatott rá az elnök.
Utóbbi tekintetében februárban kezdett magára találni a kereslet. Míg januárban 1246-tal (12,3 százalékkal) kevesebb új személykocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, februárban már csak 185 darab (1,7 százalék) volt az elmaradás. Az év első hónapjában 8868, a másodikban már 10 892 új autót adtak el a DataHouse jelentése szerint. A kishaszonjárműveknél azonban a február már erősödést is hozott, hiszen 173 darabbal nőtt a forgalom a bázishoz képest, és januárban is csak öt járművel kelt el kevesebb, mint az elmúlt év azonos hónapjában.