Egyszerűsített jogérvényesítéssel könnyebben, gyorsabban kártérítéshez jutnak azok az ügyfelek, akik a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közérdekű keresetére született bírósági döntéssel érintettek, amelyet két, üdülési joggal kapcsolatos megtévesztés ügyében hoztak – közölte a versenyhatóság egy 2018-ban indított eljárás eredményeként.
A GVH jelentése szerint a time share szerződésekkel kapcsolatban három éve azért indítottak eljárást, mert az Exch-Immo Kft. és a Club Hotels Europe Ingatlanhasznosító Kft. megtévesztette a fogyasztókat az üdülési jogaik eladásáról szóló ajánlataikkal.

Az eljárás részeként összesen mintegy 41 millió forintos bírságot szabtak ki a cégekre, az érintett fogyasztók magánjogi kárainak enyhítésére viszont – hatáskör híján – nem volt közvetlen lehetőség – ismertette a GVH.
Mivel azonban a jogsértés a fogyasztók széles körét érintette,
a nemzeti versenyhatóság közérdekű keresettel élt a bíróságnál, kérve a jogsértés megállapítását valamennyi érintettre,
vagyis a perben nem álló, de a cégekkel kapcsolatban álló fogyasztókra is.
Az új eredmény szerint pedig a Fővárosi Törvényszék jogerős döntésében helyt adott a versenyhatóság közérdekű keresetének, így
valamennyi szerződéses fogyasztó esetében megállapította, hogy a két vállalkozás jogsértő magatartást tanúsított.
Ez azt jelenti, hogy az ügyfelek mostantól polgári perben egyszerűen érvényesíthetik a vállalkozásokkal szembeni kárigényüket.

– A döntés alapján a jogsértés ténye ugyanis immár bizonyítottnak tekintendő, így az érintett ügyfeleknek a bírósági eljárások során elég csupán bemutatniuk a cégekkel kötött szerződésüket – közölte a versenyhivatal.
Csalogatás, hitegetés
Az üdülési jogokkal kapcsolatos megtévesztések azonos sémára épülnek, és hasonlóan a termékbemutatókhoz, jellegzetes eszközökről felismerhetők. Például alapvető, hogy a cégek személyes egyeztetésekre csalogatják be a fogyasztókat, akik amiatt jelentkeznek a hirdetésre, mert meg akarnak szabadulni a nyűggé vált üdülési joguktól. Ennek ígéretével veszik rá őket a találkozásra, ahol elhitetik, hogy a sikeres értékesítés érdekében szükséges a már meglévő üdülési jog bővítése, esetleg újabb üdülési jog vásárlása. Ezt követően azonban az ügyfelek nem kapnak valós segítséget üdülési joguk továbbértékesítésében, így az eredetinél is kedvezőtlenebb helyzetbe kerülnek. A versenyhatóság korábban már felhívta az üdülési joggal rendelkezők figyelmét a jogsértő módszerekre, de az utóbbi időben érkező jelzések alapján továbbra is óvatosságra int minden érintett fogyasztót.