A Wizz Air a Ryanair sarkát tapossa

Kiéleződött a magyar Wizz Air és a Ryanair között a verseny az európai piacokért. Legutóbb az íreknek kellett visszavonulót fújniuk Bosznia-Hercegovinában, ahol a Wizz az egyetlen szolgáltató. Bécsben ellenben a Wizz törölt tucatnyi járatot, és a Ryanair azzal gyanúsította meg, hogy elfogytak a pilótái. Az ellenségeskedések mögött a Wizz Air váratlan felemelkedése húzódik meg.

2021. 08. 04. 6:05
A decemberi mélyrepülés után gyors felelemkedésaben bíznak a Wizzairnél Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ultrafapadosok jobban viselték a pandémia okozta forgalomkiesést, mint a nemzeti légitársaságok, amelyeket hatalmas segélycsomagokkal tudtak csak életben tartani a kormányok. A diszkontok egyetértenek abban, hogy ez a segítség piacellenes és versenytorzító, de

ha összetalálkoznak egy-egy európai repülőtéren, akkor előfordul, hogy a fegyverbarátságból ellenségeskedés lesz.

Ez történt a közelmúltban az egyik exjugoszláv állam, Bosznia-Hercegovina repülőterén. Ahogy a Simpleflying.com megírta, majdnem három hónappal azután, hogy megkezdte a jegyértékesítést a Tuzla repülőtérre (TZL) induló járataira, a Ryanair kénytelen volt felfüggeszteni a kereskedést. Tuzla repülőtere jelenleg nem indít és fogad menetrend szerinti kereskedelmi járatokat – a Wizz Air kivételével. A magyar légitársaság Tuzlából 15 célállomásra értékesít jegyeket, ebből hét Németországba, négy pedig Svédországba irányul. Esed Mujačić, a tuzlai repülőtér igazgatója a tárgyalásokról azt közölte, egyezségre jutottak a Ryanairrel a szerződés minden részletét tekintve, és a fapados alá is írta a dokumentumot. Ezt követően a tuzlai reptér felügyelőbizottsága és a közlekedési minisztérium nem hagyta jóvá a kontraktust. A felügyelőbizottság elnöke azzal indokolta az elutasítást, hogy jobb pénzügyi feltételeket kívánnak kiharcolni az ír cégnél. Továbbá úgy gondolják, hogy

a Ryanairrel kötött megállapodás nem hozhatja kedvezőtlen helyzetbe azt a stratégiai partnert, akivel már üzleti kapcsolatban vannak – ez a partner pedig a Wizz Air.

Budapesten hosszú éveken át fölényben volt a Wizz a Ryanairrel szemben Fotó: Magyar Nemzet Archiv

A tuzlai kaland meglehetősen kellemetlen a Ryanairnek, de Michael O’Leary sem megy a szomszédba egy kis szurkapiszkáért. A Ryanair-főnök azzal vádolta meg a minap a versenytársat, hogy nem képezte ki kellőképpen a pilótákat a járvány idején, emiatt

a Wizz Airnek nemrég naponta több tucat járatot kellett lemondania, és hatalmas káosz alakult ki Schwechaton.

Az Aerotelegraph.com beszámolója szerint Bécsben, ahol a két légitársaság közvetlenül versenyez egymással, a magyarok 14 útvonalat mondtak le. O’Leary szerint azért, mert a Wizz egyes pilótái nem repültek eleget, és ezért nincsen repülési engedélyük. A Wizz Air pontatlannak és félrevezetőnek minősítette O’Leary nyilatkozatát. Mint közölték, valóban problémák merültek fel náluk a légiutas-kísérők beosztásával kapcsolatban. Az egésznek azonban semmi köze nincs a légitársaság pilótáihoz.

A kemény beszólások hátterében a verseny kiéleződése állhat – vélekednek a Financial Times elemzői.

A lap A magyar fuvarozó rohamos terjeszkedése fenyegeti az ír vetélytársat az olcsó piacért folytatott harcban címmel közölt írást.

Amikor a légi közlekedési ipar kezd magához térni a járvány okozta sokk után, O'Learynek azzal kell szembesülnie, hogy versenytársa támadt. A Wizz Air ugyanolyan alacsony költségen üzemel, és agresszíven terjeszkedik a Nyugat-Európai nagyvárosokba. Mindkét légitársaság új repülőgépeket vesz, új bázisokat nyit, miközben nemzeti riválisaik, mint az Alitalia és a Norvegian összezsugorodnak vagy összeomlanak. Mindkét vállalat több száz millió eurót vesztett el az elmúlt évben, részvényeik azonban felépültek a súlyos veszteségekből, és közel állnak a mindenkori csúcsokhoz, ami azt jelzi, hogy a befektetők szerint a diszkontmodell lesz az európai repülés jövője.

A FT elemzői szerint

a Wizz vállalati felépítésével, a londoni tőzsdével, az olcsó magyar munkaerővel és a svájci adóregisztrációval az egyetlen légitársaság, amely versenyképes a Ryanair ultraalacsony költségű működési modelljével. Mi több, néha – akár saját pályáján – meg is veri.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.