Eleshetnek bizonyos ágazatok a promóciós támogatásoktól

Veszélyes precedenst teremtene a jövőre nézve, ha az EB betiltaná a magyar borok és vörös húsok fogyasztásának népszerűsítését.

Magyar Nemzet
2022. 02. 20. 16:52
20210624 Budapest Hortobágy Angus különleges steakjei. Hoppá bisztró fotó: Keresztesi Balázs KB Metropol képen: Takler vörösbor Fotó: Keresztesi Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljességgel elfogadhatatlan, és veszélyes precedenst teremtene a jövőre nézve, ha az Európai Bizottság (EB) betiltaná a magyar gasztronómiai örökség részét képező olyan mezőgazdasági termékek, mint a borok és vörös húsok fogyasztásának népszerűsítését – közölte Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára. 

Az EB honlapján elérhető dokumentum szerint Brüsszel elvárja, hogy a benyújtott promóciós pályázatok hozzájáruljanak az éghajlati és környezeti követelményekhez, különös tekintettel a termelés és a fogyasztás fenntarthatóságára, így bizonyos ágazatok – mint a hús és a bor – eleshetnek a promóciós támogatástól. 

Ez pedig ellentétes az uniós promóciós politika fő célkitűzésével, vagyis azzal, hogy az EU valamennyi mezőgazdasági termékének versenyképességét biztosítsa. 

– Nem vitatjuk, hogy a mezőgazdaságnak is hozzá kell járulnia a klímaváltozás elleni küzdelemhez, és azzal is egyetértünk, hogy a felelőtlen alkoholfogyasztás egészségügyi következményeire fel kell hívni a figyelmet, azonban az Európai Bizottság ezzel a javaslattal túllőtt a célon, és rendkívül veszélyes precedenst teremthet. 

Azzal, hogy kizárunk bizonyos termékeket a promóciós programból, azt kockáztatjuk, hogy a fogyasztók az EU-n kívüli országokból behozott, silányabb minőségű termékeket fogják választani

 − idézi Feldman Zsoltot az Agrárminisztérium közleménye.

Lengyelország vezetésével Magyarország és több más tagállam a Mezőgazdasági és Halászati Tanács február 21-i ülésének napirendjére kérte a kérdést annak érdekében, hogy jobb belátásra bírja az Európai Bizottságot. Az EU promóciós programja évi 186 millió eurós keretösszegben nyújt támogatást az európai agrárcégeknek mezőgazdasági termékeik belső piacon, valamint harmadik országokban történő népszerűsítésére. A program nagyban hozzájárul az EU-ban előállított élelmiszeripari termékek elterjedéséhez és ezáltal az exportlehetőségek bővüléséhez.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Metropol/Keresztesi Balázs)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.