– Az előző évi infláció alapján tervezett áremelés jól indokolható módszer. Nehéz azzal vitatkozni, hogy ha mindennek felmegy az ára, akkor egy-egy szolgáltatás ára miért ne emelkedhetne – válaszolta lapunk megkeresésére Regős Gábor, a Makronóm Intézet vezető közgazdásza annak kapcsán, hogy több távközlési szolgáltató és pénzintézet is díjemelést jelentett be.
Tavaly decemberben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a telefon, hírközlés kategóriában az árak éves alapon még stagnáltak, de februárban is csak 2,4 százalékos volt az áremelkedés üteme. – Hogy a cégek költsége pontosan mennyivel nőtt, azt külső szemmel nehéz megmondani, de egy-két költségelem emelkedése azért látható – mutatott rá Regős Gábor.
Az energiaárak tavalyi robbanása az ágazatot szintén érintette. Itt a pontos mérték cégenként eltérő lehet, de előfordulhatott az árak megtöbbszöröződése is.
A forint árfolyama szintén befolyásolja a cégek költségeit, egyrészt a külföldi partnerekkel való elszámolás, másrészt pedig az eszközök beszerzése kapcsán. A 2022-es éves infláció mértéke 14,5 százalék volt, az előbbiek fényében egy ekkora áremelés biztosan nem kiugróan nagy, a pontos költségnövekmény azonban csak a vállalatok belső számait ismerve lenne meghatározható.
– Ha a hitelintézeteket nézzük, a bankoknál a legfontosabb költségtényezőket a munkabérek, illetve a más ágazatoktól igénybe vett szolgáltatások jelentik – részletezte Regős Gábor. Rámutatott, az energia itt is jelen van, de kisebb súllyal, mint például egy energetikai cég vagy egy energiaintenzív feldolgozóipari alág (például kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás vagy papír és papírtermék gyártása) esetében. A más ágazatoktól igénybe vett szolgáltatások közül elsősorban a biztonsági és építményüzemeltetői, az informatikai, ingatlanbérlési, illetve a jogi szolgáltatások meghatározóak.