Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Hazánk is nyerni fog: ezért éri meg BL-döntőt rendezni

A Bajnokok Ligája fináléja a labdarúgó-világbajnokságok mellett globálisan a legnagyobb érdeklődésre számot tartó sportesemények közé tartozik. A döntőre szurkolók tízezrei zarándokolnak el a rendezővárosba, felpörgetve annak turizmusát és a helyi gazdaságot. A televíziókészülékeken keresztül több száz millióan követik az eseményt. A nemzetközi kutatások alapján a rendezvény nem csupán a döntő időszakában növeli a turisták számát, de javítja a házigazda imázsát és turisztikai vonzerejét. A futball világának ezt a rangos eseményét 2026-ban Budapesten rendezik meg.

2024. 06. 05. 10:39
Luca Modric, a Real Madrid horvát játékosa a magasba emeli a labdarúgó Bajnokok Ligája győztesének járó trófeát a labdarúgó Bajnokok Ligája döntőjében játszott Borussia Dortmund - Real Madrid mérkőzés után a londoni Wembley Stadionban 2024. június 1-jén Fotó: MTI/AP/Dave Shopland
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BL-döntő a labdarúgás egyik legrangosabb eseménye, a világbajnoki döntőket követően a legnézettebb összecsapás. A rangadót televízión követők számát ugyan az amerikai Super Bowlhoz szokták hasonlítani, de a BL iránt lényegesen magasabb az érdeklődés – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése. Tavaly júniusban Isztambulban a Manchester City Inter elleni győzelmét 450 millió néző látta, elhomályosítva az NFL (amerikai futball) nézettségi adatait, amelyet az Egyesült Államokban 115 millióan követtek. Utóbbi ezzel a teljesítménnyel minden idők legnézettebb amerikaifoci-összecsapása lett a hazai nézők körében. Ugyanakkor a világ más országaiban az európai focinál kisebb tömegeket mozgat meg, negyvenmillióan kísérték figyelemmel az NFL összecsapását. A BL-döntőknél a rekordernek számító 2022-eset becslések szerint hétszázmillióan látták. A Real Madrid Liverpool feletti győzelme iránti fokozott érdeklődés a két klubcsapat óriási globális szurkolótáborának köszönhető.

A Bajnokok Ligája döntője nem csupán a labdarúgás csúcseseménye, de kiemelkedő gazdasági hajtóerőt is jelent a rendező városnak és a részt vevő kluboknak. Ez az egyik legnézettebb sportesemény világszerte, amely a tévénézők millióit vonzza a képernyők elé és rajongók tízezreit csalogatja a fogadó városba. Az esemény olyan előnyöket biztosít a rendező város turizmusának, amelyek a BL-döntő nélkül nem valósulhatnának meg. A házigazda város gazdaságára a megnövekedett turizmuson, a médiafigyelmen (országimázs) és a látogatók fogyasztásán keresztül hat. Így például a helyi vállalkozások körében növeli a kiskereskedelem, a vendéglátás és a szolgáltatások forgalmát, valamint a szállítási ágazatok bevételét (taxitársaságok, tömegközlekedés).

A rendezvény lehetőséget kínál a helyi kultúra megismertetésére, valamint hosszabb távon javítja a rendező város turisztikai vonzerejét. A sportesemények helyszínén a szurkolók több időt töltenek, mint a városlátogatásra érkező turisták. Emellett a kialakuló érzelmi kötődés miatt szívesebben visszatérnek. Az esemény kapcsán megvalósuló infrastrukturális beruházások, mint például a közlekedés- és a stadionfejlesztések a gazdaságösztönzés mellett szintén tartós előnyöket biztosítanak a városnak.

E hatások következtében a BL-döntőnek nem csupán egyszeri gazdaságösztönző hatása van, a rendező városok gyakran tapasztalják a turizmus tartós növekedését a rendezvény után.

Az elmúlt évek tapasztalatai

Nem egyedi jelenség, hogy a Bajnokok Ligája döntője jelentős bevételt hoz a rendezővárosoknak. A koronavírus-járvány előtti időszakban készült elemzés alapján a 2010-es évek végén a finálét rendező ország gazdaságának ötvenmillió eurónyi többletbevételt jelentett a derbi, de a turisztikai hatások összességében a 237 millió eurót is közelíthették. A járványidőszak előtti utolsó BL-döntőnek 2019-ben Madrid adott otthont. Függetlenül attól, hogy a Metropolitano Stadion csak körülbelül 68 ezer embert képes befogadni, közel 150 ezer szurkoló utazott a városba, elsősorban Angliából. A látogatók nem csupán a spanyol főváros, de a környező nagyvárosok repülőtereit is megtöltötték. A statisztikák alapján a madridi szállodák kihasználtsága 81,8 százalékon állt, 4,6 százalékponttal magasabb szinten, mint az előző év azonos időszakában. Az esemény emellett ösztönzőleg hatott a helyi gazdaságra a vendéglátás, a kiskereskedelem és a közlekedési szektorok megnövekedett kereslete által is.

 

 A Real Madrid szurkolói ünnepelnek a madridi Cibeles téren 2024. június 2-án hajnalban, a labdarúgó Bajnokok Ligája döntőjében játszott Borussia Dortmund– eal Madrid mérkőzés után.
Fotó: MTI/EPA-EFE/Fernando Villar

A 2023-as döntőnek Isztambul adott otthont. Az esemény összességében 75 millió euróval (28,8 milliárd forint) járult hozzá a török gazdaság teljesítményéhez a Mastercard és a Garanti BBVA Payment Systems adatai alapján. Elemzésük szerint a bankkártya-tulajdonosok körülbelül 3,5-szer többet vásárolnak a csapathoz kapcsolódó üzletekben (például szuvenírboltokban, mezek és egyéb szurkolói kellékek vásárlásával), mint a szokásos napokon. 

A drukkerek átlagosan, fejenként 855 eurót (330 ezer forintnak megfelelő összeget) költöttek bankkártyájukról az eseményhez köthető okok miatt. A turisták pénzügyi kiadásai 54 százalékkal emelkedtek meg az isztambuli BL-döntő hétvégéjén az előző és 41 százalékkal a következő hétvégéhez mérten. 

E számok alátámasztják azt a megállapítást, miszerint a sportturisták többet költenek más célokból utazó látogatóknál. Az isztambuli döntő nézői a legtöbbet szálláshely-szolgáltatásra, élelmiszerre, ruházatra és egészségügyi szolgáltatásokra költöttek.

Május 22-én jelentették be, hogy az UEFA Bajnokok Ligája döntőjének 2026-ban Magyarország, a budapesti Puskás Aréna ad otthont. A stadion 2023 májusában már helyszíne volt az Európa-liga döntőjének. A Sevilla Róma feletti győzelmét akkor 61 476 néző látta a Puskás Arénában. A BL-nél kisebb volumenű, de szintén rangos esemény ötvenezer külföldi futballrajongót csábított Budapestre. A két illusztris labdarúgóklub 15-15 ezer szurkolója mellett több ezer szakmai szervezeti képviselő és újságíró érkezett a fináléra. Az Európa-liga döntője nemcsak sportélményt nyújt, de a turisztikai forgalom és az országimázs szempontjából is jelentős. Mindössze 13 nappal az esemény előtt, május 18-án, az elődöntők napján derült ki, hogy melyik csapat utazhat a magyar fővárosba a döntőre. A hazai szállodák foglaltsága gyorsan kezdett emelkedni.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) információi alapján már egy héttel a mérkőzés előtt több mint 34 ezer előfoglalást regisztráltak a fővárosi szálláshely-szolgáltatók, ami közel 35 százalékkal haladta meg az egy héttel későbbi foglalási adatokat. A Magyar Turisztikai Ügynökség által létrehozott NTAK adatai alapján a vendégéjszaka-foglalások több mint kétharmada külföldiektől érkezett, mintegy 23 ezer nemzetközi vendég gondoskodott már egy héttel a mérkőzés előtt a szálláshelyéről. A nemzetközi sportesemények előnye, hogy ilyenkor nem csupán a közelebbi országokból érkeznek vendégek, így például az olasz és német turisták mellett nagy arányban érkeztek brit és spanyol látogatók is a magyar fővárosba.

A hazai turisztikai szolgáltató vizsgálta a magyarországi adatokat, amelyek alapján  a külföldi turisták a szabadidős utazóknál háromszor hosszabb időt tölthetnek hazánkban. Így például az NTAK adatai szerint sokan terveztek többnapos látogatást az Európa-liga alkalmából. Ilyen módon a döntőt megelőző napra szóló előfoglalási adatok is jelentősen megugrottak. 

A május eleji terveikhez képest május végén már kétszer több, mintegy kétezer olasz vendég ütemezett be a mérkőzést megelőző napra is fővárosi városlátogatást, míg a spanyolok körében is közel hetvenszázalékos emelkedés volt tapasztalható, közülük is majd kétezer vendég foglalt szállást már a meccs előtti napra. 

Ráadásul az Európa-liga döntője idején az összes külföldi költés 18 százalékkal nőtt a magyar fővárosban. Mindez jól mutatja, hogy a nemzetközi sportesemények milyen jelentős mértékben járulnak hozzá a magyar turizmus és az abban működő vállalkozások piaci erősödéséhez – olvasható az Oeconomus elemzésben.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.