Megszavazta a büntetővámokat a kínai elektromos autókra az unió

Fokozódik a kereskedelmi vita Brüsszel és Peking között.

2024. 10. 04. 11:32
Illusztráció Fotó: NurPhoto via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszavazta a kínai elektromos autókat sújtó büntetővámokat az Európa Unió pénteken, melyek mértéke akár a 45 százalékot is elérheti. A döntés így utat nyit az Európai Bizottság előtt az új szabályok életbe léptetésére, ám alighanem fokozza a kereskedelmi vitát Brüsszel és Peking között.

A Bloomberg információi szerint tíz ország szavazott a vámok bevezetése mellett, míg négy – köztük Németország vagy Magyarország – ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. Az uniós döntés az Európai Bizottság vizsgálatát követi, mely megállapította, hogy Peking tiltott állami támogatásokat nyújtott autóiparának, amit azonban Kína tagad és válaszlépéseket is kilátásba helyezett, többek között a tejtermékek, a brandy, a sertéshús vagy épp az autóipart célkeresztbe véve – emlékeztetett a Világgazdaság.

Az EU igyekszik mérsékleni függőségét Kínával szemben, és Mario Draghi, az Európai Központi Bank (EKB) volt elnöke is arról írt jelentésében, hogy az államilag támogatott verseny fenyegetést jelent a kontinens iparára és sérülékennyé teheti a közösséget a kényszerrel szemben. 

Azonban az EU és Kína közötti kereskedelem tavaly 739 milliárd eurót tett ki, így a tagállamok megosztottak a vámok bevezetésének a kérdésében.

A vámok 45 százalékos szintje úgy jön ki, hogy a már most is létező 10 százalékos vám mellé jöhet akár 35 százalékot is elérő további teher. A kínai elektromosautó-gyártóknak most azt kell eldönteniük, hogy lenyelik-e a megemelkedett költségeket, miközben a hazai piacukon az öldöklő verseny helyez nyomást nyereségükre. A vámok lehetősége miatt több kínai gyártó is európai gyárak építése mellett döntött, remélve, hogy azok elkerülik a vámokat.

Bár Brüsszel az európai autógyártók felé szeretné visszabillenteni a pálya lejtését, a nagy német szereplők, mint a Mercedes-Benz vagy a BMW a büntetővámok eltörlése érdekében gyakorolt nyomást Berlinre, hiszen tartanak a kínai válaszcsapástól. 

Ugyanis míg a BYD, a Geely vagy épp a SAIC eladásainak csak egy–három százaléka érkezik az unióból, addig a Volkswagen, Mercedes, BMW  trió forgalmának mintegy harmada származik Kínából.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.