– Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Arról van szó, hogy az uniós tagállamok az eredeti terv szerint ma szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromosautó-ipari szereplőkre.
A tárcavezető egyenesen így fogalmazott: a brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét. Az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja. Az európai autóipari vállalatoknak azonban rendkívül szoros az együttműködésük a kínai autóipari vállalatokkal. Ezért nekik nem áll érdekükben a tervezett döntés.
Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában alapelem a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség. Illetve a nagy európai gyártóknak jelentős része Kínát nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekek fűzik őket. Ráadásul több európai cégnek telephelye is van Kínában. Ezért a tervezett büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra.
Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek.
A Világgazdaság emlékeztetett arra, hogy Brüsszel júliustól már hatályba léptette a sávos büntetőtarifa-rendszert, s azóta többször is aprókat lecsipegetett az akkor még 38,3 százalékig futó skálából, mintegy gesztusokat téve a kínaiaknak, hogy elkerüljék a meglebegtetett válaszcsapásokat.
A szokásos tízszázalékos alapvámot megfejelő büntetővám ügyében ugyanakkor a megosztottság jelentős, függően attól, mely tagország autóiparát milyen mértékben érinti a tavaly októberben elindított uniós vizsgálat eredménye.
Ennek során kiderült, amit mindenki tudott, hogy a pekingi kormányzat hatalmas szubvenciókkal támogatja saját autóiparát, járműexportját, amelynek megerősítése és globális szerepének dinamikus növelése Kína kifejezett és megfogalmazott stratégiai céljai között szerepelt.
Ezt el is érték, hiszen a BYD az új generációs autógyártók versenyében élre tört, habár a friss harmadik negyedéves értékesítési adatok szerint ezt a pozícióját vissza kellett adnia a Teslának, mely 462 890 elektromos autót adott el, vele szemben a Szegeden óriásgyárat építő BYD „csak” 419 426 villanyautót és tölthető (plug-in) hibridet értékesített, ami történelmi rekord a vállalat életében.
A hagyományos autógyártók cudarul állnak az elektromos átállásban, s bár a modelljeik minőségben állják ugyan a versenyt ázsiai riválisaikkal, de mivel a magasabb termelői költségeiket érvényesítik az áraikban, ezért versenyhátrányban vannak a kínai villanyautókkal szemben – amelyek vásárlását hazai piacukon gáláns támogatásokkal pörgeti fel az állam, szemben a költségvetési megszorításokra kényszerülő európai uniós tagállamokkal, amelyeknél inkább a dotáció kivezetése a jellemző trend.
Decemberben a német kormánynak kellett egyik napról a másikra leállítania a támogatási programot, a végső döfést bevíve a Volkswagen, a Mercedes és a többiek villanyautó-értékesítéseinek.
Nem is csoda, hogy a Volkswagen kapacitáscsökkentő gyárbezárási terveire válaszul politikusok a támogatások visszahozását követelik. Hátha az mindent megold.
A tagállamok pénteki szavazása viszont valószínűleg önmagában nem old meg semmit, csak a problémát eszkalálja, legfeljebb lélegzetvételnyi szünetet nyújt a sínylődő autóiparnak, hogy rendezze sorait.
A véglegesítés ugyanis ötéves időtartamra szól, annak elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a kínaiak állami támogatásokkal generált versenyelőnyét az európai autóipar kiegyenlítse.
Brüsszeli források szerint az EU-nak elegendő támogatottsága van ahhoz, hogy véglegesítse a kínai EV-büntetővámokat – írja a Reuters. Ha Franciaország, Görögország, Olaszország és Lengyelország pénteken megszavazza a vámokat, ami elegendő ahhoz, hogy a közösség keresztülvigye eddigi legjelentősebb kereskedelmi intézkedését, megkockáztatva ezzel Peking megtorlását. Ezek az országok együttesen az EU lakosságának 39 százalékát képviselik. Ahhoz, hogy leszavazzák a vámokat, minősített többség kell, azaz legalább 15 ország elutasítása és hogy ők a össznépesség 65 százalékát képviseljék.
Ebben a Renault révén érintett Románia, az autógyártással nem rendelkező Horvátország, Luxemburg, Finnország, Dánia, Málta, Ciprus, Portugália és a balti államok csatlakozása segíthet. Szlovákia szavazata a kínai verseny által támadott japán, francia és dél-koreai gyártók jelenléte miatt biztosan nem lesz elutasító.
Egyelőre az nem világos, hogy a régió vezető gazdasága és fő autógyártója, Németország hogyan fog szavazni, bár júliusban a tartózkodást választották.
A hárompárti kormánykoalíció nehéz helyzetben van. A zöldek a klímavédelmi célok elérése miatt ellenezhetik a büntetővámokat, a szabad demokraták a szabad verseny érvényesülése miatt mondhatnak nemet, a szociáldemokraták viszont a német munkahelyek védelmében bólinthatnak rá a vámokra. Még ha az ellen a Kínában gyártató és onnan saját termékeit Európába exportáló BMW, illetve a kínai válaszlépések miatt aggódó Volkswagen és Mercedes vezetése élénken tiltakozik, mondván a német autógyártók eladásaik közel egyharmada Kínától függ.
Olaf Scholz kancellár szerdán azt mondta, hogy a Kínával folytatott tárgyalásokat folytatni kell, de országa, amely júliusban tartózkodott a kérdésről szóló szavazáson, a koalíción belüli véleménykülönbségek miatt ezt ismét megteheti.
Egyébként a német autógyártó cégek kínai vesszőfutása nincs összefüggésben a vámokkal, azt az okozza, hogy az ottani keresletre a helyi gyártók rugalmasabban tudnak reagálni. Emmanuel Macron francia elnök szerdán „elviselhetetlen mértékűnek” nevezte a kínai autógyártók állami támogatását, s Berlinben síkra szállt amellett, hogy az EU-nak meg kell védenie az egyenlő versenyfeltételeket az ipar minden ágazatában.
Szakértők szerint azonban az unión belül erős megosztottság a döntés elhalasztásához és további, arányos intézkedések kidolgozásához vezet.
További részletek itt olvashatók:
https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/10/elektromos-autok-kina-buntetovam-eu-szavazas