Visszafelé sülhet el a Kína elleni büntetővám

Elvileg pénteken dönt az Európai Unió az állami támogatást élvező kínai villanyautó-gyártókra vonatkozó védővámok véglegesítéséről, de a közösség látványos megosztottságát látva a halasztás és az előterjesztésen való csiszolgatás elrendelése is benne van a pakliban.

2024. 10. 04. 9:26
Illusztráció Fotó: NurPhoto via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Arról van szó, hogy az uniós tagállamok az eredeti terv szerint ma szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromosautó-ipari szereplőkre.

A tárcavezető egyenesen így fogalmazott: a brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét. Az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja. Az európai autóipari vállalatoknak azonban rendkívül szoros az együttműködésük a kínai autóipari vállalatokkal. Ezért nekik nem áll érdekükben a tervezett döntés.

Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában alapelem a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség. Illetve a nagy európai gyártóknak jelentős része Kínát nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekek fűzik őket. Ráadásul több európai cégnek telephelye is van Kínában. Ezért a tervezett büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra.

Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek.

A Világgazdaság emlékeztetett arra, hogy Brüsszel júliustól már hatályba léptette a sávos büntetőtarifa-rendszert, s azóta többször is aprókat lecsipegetett az akkor még 38,3 százalékig futó skálából, mintegy gesztusokat téve a kínaiaknak, hogy elkerüljék a meglebegtetett válaszcsapásokat. 

A szokásos tízszázalékos alapvámot megfejelő büntetővám ügyében ugyanakkor a megosztottság jelentős, függően attól, mely tagország autóiparát milyen mértékben érinti a tavaly októberben elindított uniós vizsgálat eredménye. 

Ennek során kiderült, amit mindenki tudott, hogy a pekingi kormányzat hatalmas szubvenciókkal támogatja saját autóiparát, járműexportját, amelynek megerősítése és globális szerepének dinamikus növelése Kína kifejezett és megfogalmazott stratégiai céljai között szerepelt.

Ezt el is érték, hiszen a BYD az új generációs autógyártók versenyében élre tört, habár a friss harmadik negyedéves értékesítési adatok szerint ezt a pozícióját vissza kellett adnia a Teslának, mely 462 890 elektromos autót adott el, vele szemben a Szegeden óriásgyárat építő BYD „csak” 419 426 villanyautót és tölthető (plug-in) hibridet értékesített, ami történelmi rekord a vállalat életében.

A hagyományos autógyártók cudarul állnak az elektromos átállásban, s bár a modelljeik minőségben állják ugyan a versenyt ázsiai riválisaikkal, de mivel a magasabb termelői költségeiket érvényesítik az áraikban, ezért versenyhátrányban vannak a kínai villanyautókkal szemben – amelyek vásárlását hazai piacukon gáláns támogatásokkal pörgeti fel az állam, szemben a költségvetési megszorításokra kényszerülő európai uniós tagállamokkal, amelyeknél inkább a dotáció kivezetése a jellemző trend.

Decemberben a német kormánynak kellett egyik napról a másikra leállítania a támogatási programot, a végső döfést bevíve a Volkswagen, a Mercedes és a többiek villanyautó-értékesítéseinek.

Nem is csoda, hogy a Volkswagen kapacitáscsökkentő gyárbezárási terveire válaszul politikusok a támogatások visszahozását követelik. Hátha az mindent megold.

A tagállamok pénteki szavazása viszont valószínűleg önmagában nem old meg semmit, csak a problémát eszkalálja, legfeljebb lélegzetvételnyi szünetet nyújt a sínylődő autóiparnak, hogy rendezze sorait.

A véglegesítés ugyanis ötéves időtartamra szól, annak elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a kínaiak állami támogatásokkal generált versenyelőnyét az európai autóipar kiegyenlítse.

Brüsszeli források szerint az EU-nak elegendő támogatottsága van ahhoz, hogy véglegesítse a kínai EV-büntetővámokat – írja a Reuters. Ha Franciaország, Görögország, Olaszország és Lengyelország pénteken megszavazza a vámokat, ami elegendő ahhoz, hogy a közösség keresztülvigye eddigi legjelentősebb kereskedelmi intézkedését, megkockáztatva ezzel Peking megtorlását. Ezek az országok együttesen az EU lakosságának 39 százalékát képviselik. Ahhoz, hogy leszavazzák a vámokat, minősített többség kell, azaz legalább 15 ország elutasítása és hogy ők a össznépesség 65 százalékát képviseljék.

Ebben a Renault révén érintett Románia, az autógyártással nem rendelkező Horvátország, Luxemburg, Finnország, Dánia, Málta, Ciprus, Portugália és a balti államok csatlakozása segíthet. Szlovákia szavazata a kínai verseny által támadott japán, francia és dél-koreai gyártók jelenléte miatt biztosan nem lesz elutasító.

Egyelőre az nem világos, hogy a régió vezető gazdasága és fő autógyártója, Németország hogyan fog szavazni, bár júliusban a tartózkodást választották. 

A hárompárti kormánykoalíció nehéz helyzetben van. A zöldek a klímavédelmi célok elérése miatt ellenezhetik a büntetővámokat, a szabad demokraták a szabad verseny érvényesülése miatt mondhatnak nemet, a szociáldemokraták viszont a német munkahelyek védelmében bólinthatnak rá a vámokra. Még ha az ellen a Kínában gyártató és onnan saját termékeit Európába exportáló BMW, illetve a kínai válaszlépések miatt aggódó Volkswagen és Mercedes vezetése élénken tiltakozik, mondván a német autógyártók eladásaik közel egyharmada Kínától függ.

Olaf Scholz kancellár szerdán azt mondta, hogy a Kínával folytatott tárgyalásokat folytatni kell, de országa, amely júliusban tartózkodott a kérdésről szóló szavazáson, a koalíción belüli véleménykülönbségek miatt ezt ismét megteheti.

Egyébként a német autógyártó cégek kínai vesszőfutása nincs összefüggésben a vámokkal, azt az okozza, hogy az ottani keresletre a helyi gyártók rugalmasabban tudnak reagálni. Emmanuel Macron francia elnök szerdán „elviselhetetlen mértékűnek” nevezte a kínai autógyártók állami támogatását, s Berlinben síkra szállt amellett, hogy az EU-nak meg kell védenie az egyenlő versenyfeltételeket az ipar minden ágazatában. 

Szakértők szerint azonban az unión belül erős megosztottság a döntés elhalasztásához és további, arányos intézkedések kidolgozásához vezet.

További részletek itt olvashatók:

https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/10/elektromos-autok-kina-buntetovam-eu-szavazas

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.