– Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Arról van szó, hogy az uniós tagállamok az eredeti terv szerint ma szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromosautó-ipari szereplőkre.
A tárcavezető egyenesen így fogalmazott: a brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét. Az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja. Az európai autóipari vállalatoknak azonban rendkívül szoros az együttműködésük a kínai autóipari vállalatokkal. Ezért nekik nem áll érdekükben a tervezett döntés.
Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában alapelem a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség. Illetve a nagy európai gyártóknak jelentős része Kínát nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekek fűzik őket. Ráadásul több európai cégnek telephelye is van Kínában. Ezért a tervezett büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra.
Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek.
A Világgazdaság emlékeztetett arra, hogy Brüsszel júliustól már hatályba léptette a sávos büntetőtarifa-rendszert, s azóta többször is aprókat lecsipegetett az akkor még 38,3 százalékig futó skálából, mintegy gesztusokat téve a kínaiaknak, hogy elkerüljék a meglebegtetett válaszcsapásokat.
A szokásos tízszázalékos alapvámot megfejelő büntetővám ügyében ugyanakkor a megosztottság jelentős, függően attól, mely tagország autóiparát milyen mértékben érinti a tavaly októberben elindított uniós vizsgálat eredménye.
Ennek során kiderült, amit mindenki tudott, hogy a pekingi kormányzat hatalmas szubvenciókkal támogatja saját autóiparát, járműexportját, amelynek megerősítése és globális szerepének dinamikus növelése Kína kifejezett és megfogalmazott stratégiai céljai között szerepelt.