A csatorna ötlete egyáltalán nem új, már Nagy Szulejmán szultán is tervezgette a XVI. század elején, de különböző okokból mégsem épült meg még az Oszmán Birodalom erejének csúcsán sem, igaz, az akkori hajóforgalmat össze se lehet hasonlítani a maival. Isztambul ma a világ egyik legzsúfoltabb hajózási útvonala, 2019-ben 85 102 hajót regisztráltak a hatóságok, a forgalom miatt az átlagos szállítóhajók 14 órát várnak a Boszporusz valamely oldalán, mielőtt áthaladhatnak a híd alatt. A veszélyes rakományt hordozó hajók, mint például az olajtankerek akár 30 órán át is vesztegelnek. Elméletileg ezen a helyzeten segítene a csatorna, amely azért nem old meg minden gondot, és az építkezés újabb problémákat is felvet. A tervezett víziút 45-50 kilométer hosszú lenne, szélessége 150 méter, ami azt jelentené, hogy nagyjából 77 méter széles hajók tudnák biztonságosan igénybe venni, ez pedig a legnagyobb szupertankerek igényeit is kielégíti. Feltehetően pénzért, ugyanis az új csatorna biztosan nem lenne ingyenes, ellentétben a Boszporusz-csatornával.
Reagált a német kancellár az orosz ballisztikus rakétacsapásra
Óvatosságra figyelmeztet Olaf Scholz.