A lengyel Visegrad Insight és az amerikai German Marshall Fund a ma hozta nyilvánosságra a kelet-európai országok következő tízéves kilátásairól szóló kutatását. Az elemzést a Visegrádi Alap finanszírozta, és több kelet-közép-európai ország vett részt a kidolgozásában, többek között Magyarországról is. Az elemzés főszereplői a keleti partnerség országai: Azerbajdzsán, Belarusz, Grúzia, Moldova, Örményország és Ukrajna.
Társulás az EU-val
A hat országból álló csoportot az Európai Unió hozta létre lengyel kezdeményezésre 2009-ben. Mindegyik tagja volt szovjet tagköztársaság, amelyek a projekt létrejöttekor szinte mind szoros kapcsolatokat ápoltak Oroszországgal. A partnerség célja az EU szomszédságpolitikájának a kibővítése a kelet-európai posztszovjet régió felé, ezáltal szorosabb gazdasági kapcsolatok kialakítása, a csoportban szereplő országok pénzügyi támogatása és a demokratikus folyamatokban nyújtott segítség. A hat állam közül három minden addiginál szorosabb kapcsolatot épített ki az Európai Unióval az elmúlt években: Grúzia, Moldova és Ukrajna társulási egyezményt írt alá Brüsszellel, és 2016, illetve 2017 folyamán csatlakoztak a mélyreható és átfogó szabadkereskedelmi övezethez. Ukrajnának a társulási egyezmény aláírása forradalommal és az aláírást megtagadó Viktor Janukovics elnök megbuktatásával járt 2014 elején.
A keleti partnerség fogadtatása az indulása óta nem egységes: a rászánt erőforrások nem minden esetben jártak eredménnyel, és több ország nem sokat lépett előre az emberi jogok és a demokratikus reformok tekintetében. Oroszország azért bírálta a projektet, mert azt az érdekszférájába való közvetlen beavatkozásnak érezte. A csoportban részt vevő országok pedig az alacsony finanszírozást tekintették a legnagyobb problémának, mert a Brüsszellel kialakítandó szorosabb integráció nem kompenzálta őket az orosz kapcsolatok kiesésében.
A Visegrad Insight által publikált kutatás most azt vizsgálta, hogy miként alakulhat a hat említett ország jövője és kapcsolatuk az Európai Unióval a következő tíz évben. A felvázolt négy forgatókönyv közül kettő kifejezetten negatív kilátásokat tartogat a térségnek, kettő pedig mérsékelten jónak tekinthető.