Kína kereskedelmi forgalma a közvetlenül a nyugati szomszédságában lévő közép-ázsiai régióval évről évre növekszik: 2000-ben Kína export-import forgalma 2,8 milliárd dollárt tett ki a térséggel, miközben Oroszországé a duplája, hatmilliárd dollár volt. Másfél évtizeddel később a számok megfordultak: az orosz kereskedelem 2018-ban 25,8 milliárd dollár volt, Kínáé pedig már 41,7 milliárd.
Közép-ázsiai országok alatt alapvetően öt országot értünk, ezek: Kazahsztán, Üzbegisztán, Türkmenisztán, Kirgizisztán és Tádzsikisztán. Gazdasági teljesítményük és fejlettségi szintjük széles skálán mozog: Kazahsztán számít a térség leggazdagabb országának, amihez a gazdag kőolaj- és urániumlelőhelyek is hozzájárulnak, miközben Tádzsikisztán egy főre eső GDP-je mindössze 892 dollár. Hagyományosan mind az öt állam az orosz befolyási övezetbe tartozik, mivel korábban mindegyik a Szovjetunió része volt. Moszkva számára a közép-ázsiai országok elsősorban belpolitikai ambíciókat szolgálnak: a szovjet birodalmiság és a dicső múlt képe még mindig élénken él a lakosságban, és erre a politikusok előszeretettel rájátszanak. Nem mellesleg több millió közép-ázsiai vendégmunkás dolgozik Oroszországban.
Továbbá a térség egyfajta védelmi zónaként is szolgál, szeparálva az orosz területeket a közel-keleti és afganisztáni szélsőségesekkel szemben. Kína számára is fontos az ütközőzóna szerepük, de számára a régió leginkább az energetikai terület miatt értékes: Türkmenisztán a világ negyedik legnagyobb gázkészletével rendelkezik, de jelentős kőolaj- és gázlelőhelyekkel büszkélkedhet Üzbegisztán és Kazahsztán is. Ezenkívül fontos Közép-Ázsia kapuszerepe: a térség egyfajta köztes állomásként tekinthető Peking számára Európa felé, és az Egy övezet, egy út projekt szinte minden szárazföldi útvonala a térségen keresztül halad.
A kereskedelem csak az egyik aspektus, amiben Kína erős, de az elmúlt években több más irányból is megközelítik a régiót. Most Peking tölti be azt a pénzügyi szerepet, amit Moszkva a gazdasági problémái miatt nem tud: előszeretettel osztogat segélyeket és hiteleket. Ez a politika odáig jutott, hogy Kirgizisztán lett az ötödik, Kínának legeladósodottabb ország a világon: kínai adóssága a GDP-je harminc százalékát teszi ki. Az elmúlt években katonai téren is megmozdult a kínai külpolitika: Peking katonai eszközöket exportál a régióba és közös biztonsági missziókat szervez az afganisztáni határoknál. A Carnegie kutatóintézet számításai szerint 2003 és 2016 között legalább 102 magas rangú katonai találkozóra került sor Kína és a közép-ázsiai országok között.