Egyre drasztikusabb megnyilvánulások érkeznek az Európai Unió vezetőitől a lengyel-magyar költségvetési vétó kapcsán, többek között arról, hogy az unió kész megkerülni a két országot és beiktatni a jogállamisági mechanizmust a többéves pénzügyi keretbe.
„Ez végső soron lerombolná az egész Európai Uniót”
– jelentette ki Pawel Jablonski lengyel külügyminiszter-helyettes a V4NA hírügynökségnek adott interjújában. Rámutatott, bár vannak országok, amelyek készek hasonló lépéseket szorgalmazni, a legtöbb tagállam határozottan elutasítja a lehetőséget. „A EU-s tagországok többsége kompromisszumra törekszik, és amennyiben ez a kompromisszum összhangban van a szerződésekkel és garantálja a jogainkat, semmit nem lehet kizárni” – mondta a lengyel miniszterhelyettes.
„Az időzítés nem is lehetne rosszabb” – tette hozzá a politikus. Jablonski úgy fogalmazott, egységre van szükségünk a világjárvány idején és egyes tagországoknak égető szüksége van a költségvetés minél korábbi elfogadására. Hozzátette, Lengyelország mást sem akar, mint gyorsan keresztülvinni a költségvetést, de nem fogad el olyan megoldást, ami lehetővé tenné, hogy politikai alapon megvonjanak támogatásokat tagállamoktól az európai értékek állítólagos megszegése miatt, anélkül, hogy azokat konkrétan meghatároznák.
„Nem alapozhatunk szigorú intézkedéseket bizonytalanságra”
– fogalmaz Jablonski. Elmondta, hogy Európában számos különböző jogállamisági definíció létezik a tagállamok tradícióival, identitásával és alkotmányaival összhangban.
Rámutatott: „Ha nem tudunk közös megegyezésre jutni egy definíció kapcsán, érdemesebb azt a tagállamokra hagyni, hogy saját jogrendszerüknek megfelelően definiálják”.
Hozzátette,
ha az ennek meghatározására szükséges kompetenciákat a szerződések nem utalják az Európai Unió hatáskörébe, akkor azok egyedül a tagállamokhoz tartoznak.
Pawel Jablonski arról is beszélt, hogy sokan ma a jogállamiságra úgy tekintenek, mint egy büntető-eszközre, de ez tisztázásra szorul. „A jogállamiság nem büntetés, a szabályozás, amit a védelmére akarnak hozni lesz eszköz az EU kezében, hogy megbüntesse a tagállamokat”.
Hangsúlyozta, hogy a fogalmat körülölelő bizonytalanságokat egyes országoknak nem is áll érdekében tisztázni. „Vannak országok, ahol a bírákat például politikusok választják, vannak országok, ahol a bírákat más bírák választják – némi politikai közbenjárással – vannak rendszerek, ahol működik alkotmánybíróság és vannak ahol nem, tehát óriási különbségek vannak az európai tagállamok között”, mutat rá a politikus. Hozzátette, természetesen lehet vitázni a kérdésről, és akár javaslatot is beterjeszteni, hogy a bírókat ezentúl ne lehessen politikusi döntések alapján választani. „Nem hiszem, hogy Németország örülne ennek”, jegyezte meg, „mert náluk ez a bírói kinevezési rendszerük lényege. Nem mondom, hogy ez rossz, de egy más hagyomány” – szögezte le.