Gyurcsány Ferenc miniszterelnökeként szervilizmussal, feltétel nélküli, már-már nosztalgikus hódolattal viszonyult Putyinhoz és Oroszországhoz. Olyannyira, hogy emiatt időnként az orosz sajtó is lesajnáló megjegyzésekkel illette őt.
Gyurcsány elődje, Medgyessy Péter nyomdokain 2004-es hatalomra kerülése után kevéssel már Moszkvában toporgott, az orosz elnök figyelmét és jóindulatát keresve. Majd ettől kezdve – a lemondásáig eltelt bő négy esztendőben – tucatnyi alkalommal találkozott kormányszinten vagy magánlátogatáson Vlagyimir Putyinnal. Példátlanul sokszor.
Az orosz sajtó archívumait böngészve meglehetős részletességgel tárul fel egy-egy, idehaza száraz hírrel elintézett gyurcsányi „fellépés” orosz olvasata és az, hogy az akkori magyar kormányfő milyen mélyre volt képes hajolni Putyin előtt.
Gyurcsány megalázkodó politikája mindazonáltal kudarcot vallott. Hiába tett kisebb-nagyobb gesztusokat hosszú éveken keresztül Putyinnak és az orosz gazdasági élet legnagyobb szereplőinek, a legfőbb eredmény, amit felmutathatott talán a szovjet műkincsgyűjtő egységek által 1945-ben elrabolt, majd visszakapott sárospataki könyvtár sikertörténete.
Gyurcsány 2006 februárjának végén az MTI híradásai szerint bejelentette, Magyarország együttműködést kezdeményezett Oroszországgal a „madárinfluenza elleni küzdelem” jegyében. A terv az volt, hogy – ahogy az uráli sajtó Székely Árpád oroszországi magyar nagykövettel készített interjújából kiderül – egy mintegy harmincmillió dolláros (akkori értékén számolva közel hat és fél milliárd forintos) ügylet keretében, magyar–orosz együttműködésben oltóanyaggyár épül. A gyár helyéül az uráli Cseljabinszk környékét jelölték meg.

Fotó: MTI
A múltat végképp eltörölni
Hatalomra kerülése után, 2005 februárjában járt Gyurcsány első ízben Moszkvában. Úgy ő, mint az orosz elnök, azonnal tisztázták, hogy Magyarország szovjet megszállásával kapcsolatban nincs mit felhánytorgatni, Gyurcsány kiemelte, hogy „Magyarország számára Oroszország az egyik legfontosabb stratégiai partner”, amellyel „pragmatikus alapon” akar kapcsolatot építeni – csakhogy a pragmatizmus mögött, mint kijelentette, „emlékek és érzelmek” is vannak, „amelyeket tiszteletben akarunk tartani és ápolni”.