Mennyire lenne számottevő a légtérzár hatása, egyrészt a humanitárius katasztrófára, másrészt a háború menetére?
A válasz az első kérdésre az, hogy elenyésző mértékben – olvasható a Neokohn cikkében. Az orosz légi tevékenység Ukrajna fölött meglepően gyér, és ezt a tevékenységet tovább korlátozták a Nyugatról érkezett egyszemélyes légvédelmi rendszerek. Ezek alapján igen egyértelmű, hogy a légtérzárnak elhanyagolható befolyása lenne az ukrán humanitárius válságra, és csupán mérsékelt befolyása a háború menetére.
Ezek mind közismert tények, ennek ellenére számos szakértő, véleményformáló és politikai döntéshozó agresszívan tolja előre a repüléstilalmi zóna ügyét.
A POLITIKAI DIMENZIÓ
Mit is jelent tulajdonképpen az, hogy légtérzárat létesítünk Ukrajna felett?
Azt jelenti, hogy:
- megpróbáljuk elijeszteni az oroszokat Ukrajna légteréből,
- vagy ha ez nem sikerül, akkor kivívjuk a vitathatatlan légi fölényt Ukrajna fölött, és vállaljuk egy totális háború veszélyét a NATO és Oroszország között.
Elképzelhető, hogy a legderűlátóbb opció valósul meg, és Oroszország kitér a konfliktus elől?
Nem elképzelhetetlen, de a megítélésem szerint ennek igen kicsi a valószínűsége. Az orosz hadsereg hatalmas presztízsveszteséget szenvedett el az ukrán hadjárat kezdetén, és nem garantált, hogy a jelenlegi rezsim túlélne egy második megaláztatást is.
A Neokohn szerint ne reménykedjünk túlságosan abban, hogy egy sima blöffel sikerülni fog a földre ijeszteni Putyin légierejét.
A repüléstilalmi zóna gondolata felrúgja fél évszázad konfliktusmenedzselési hagyományát és tapasztalatát.
A régi világrend összeomlani látszik, mert az orosz invázió tabuk egész sorát döntötte meg. Furamód azok, akik a régi világrend helyreállításán fáradoznak, most mégis amellett kardoskodnak, hogy a legbiztosabb út a restaurációhoz nem más, mint a legutolsó fennálló tabu megdöntése.
A KATONAI DIMENZIÓ
Egy légtérzár kicsit több, mint néhány alkalmi rendőrjárőr, magassági kormánnyal.
Nem csupán a NATO és Oroszország légi eszközeinek az alkalmi koccanásáról szól a dolog, hanem két teljes légi armada megütközéséről. Repülőgépekkel, helikopterekkel, drónokkal, légvédelmi rendszerekkel, elektronikai és kiberhadviselési eszközökkel, és mindezek földi kiszolgálóival és védelmezőivel.
Mit is jelent egy légtérzár kierőszakolása?
Azt jelenti, hogy a NATO megszerzi a vitathatatlan légi fölényt Ukrajna fölött — az orosz légierő és légvédelem semlegesítésével.
Mivel jár ez a gyakorlatban?
Azzal, hogy a NATO-nak meg kell birkóznia az orosz repülőkkel, ami önmagában sem kis feladat, és utána pedig fel kell morzsolnia az orosz légvédelem rétegeit. Mivel a közvetlen fenyegetést jelentő légvédelmi eszközök egy jelentős része Oroszország területén állomásozik, a légi fölény megszerzéséhez a NATO kénytelen lesz szuverén orosz területen levő célpontokat is támadni. Egy ilyen támadás azonnali válaszcsapásokat vonna maga után, és a háború kiszélesedése elkerülhetetlenné válna. Mint azt már a Neokohn portál korábban is említette, a humanitárius folyosók biztosítása a levegőből eleve nem sok sikerrel kecsegtet.
A légtérzár sikertelensége láttán egyre erősödne a nyomás egy „földtérzár” bevezetésére is, persze szigorúan humanitárius alapon.
A repüléstilalmi zóna környezete önmagában is veszélyforrást jelent, függetlenül attól hogy a szemben álló felek szánt szándékkal konfliktusba kívánnának keveredni egymással vagy sem. Az oroszok közepes hatékonysággal zúzták össze Ukrajna légvédelmi radarrendszerét és légi irányítását. Igen kétséges, hogy a nyugati segélynek sikerült mindezt pótolnia. Az ukrán csapatok tekintélyes része egymástól elszigetelt csapattestekben küzd, minimális vagy nemlétező kapcsolattal a NATO légi irányításával. Ezek az elszigetelt csapatok légvédelmi eszközökkel is fel vannak szerelve, és
nem lebecsülendő az esélye annak, hogy egy NATO-repülőgép baráti tűz áldozata legyen.
A Neokohn véleménye szerint, persze váltig hangoztathatjuk, hogy a repüléstilalmi zóna csupán humanitárius cselekedet,
az orosz oldalról szemlélve a pályát, mindez gyanúsan hasonlít a Barbarossa hadművelet felvezetésére.