Hatalmas francia hadihajó jelzi a NATO támogatását a svéd fővárosnál
Kedden Bukarestben találkoznak a NATO, illetve a két tagjelölt ország, Svédország és Finnország külügyminiszterei. Feltehetően ez utóbbi tárcavezetői tárgyalnak majd török kollégájukkal a ratifikálási folyamat felgyorsításáról, mivel Ankara továbbra sem támogatja a skandináv, és elsősorban a svéd bővítést. Közben a NATO ebben az évben már megduplázta a Balti-tengeren jelenlévő hadihajóinak számát, ami fontos jelzés arra, hogy a védelmi szervezet számol Svédország és Finnország csatlakozásával – hangzott el a svéd közrádióban. Jens Stoltenberg NATO-főtitkár korábban ígértet is tett, miszerint a skandináv jelentkezési folyamat alatt támogatást és NATO-jelenlétet kapnak az országok, amit Franciaország is megerősített. Ennek megnyilvánulása lehet az, hogy jelenleg a Stockholmi-öbölben tartózkodik egy 150 méter hosszú francia fregatt, miután hetekig gyakorlatozott a környező vizeken többek között svéd Gripen vadászgépekkel. A hadihajó elsődleges feladata a légtér védelme, azon különféle légvédelmi technikák is megtalálhatóak, amelyek több tíz kilométeres távolságból képesek repülőket és robotokat megsemmisíteni. Antony Branchereau hajóparancsnok szerint a hajó és a repülőgépek együtt növelhetik a térség biztonságát. Mivel a svéd NATO-csatlakozás folyamata már előrehaladott állapotban van, a francia hajó radarképei megoszthatóak a svéd vadászgépekkel, így hatékonyan tudják biztosítani a légtér védelmét.
Forrás: Sveriges Radio
Az üzemanyagbónusz eltörlését kérik a benzinkutak a spanyol kormánytól
A magánszemélyek és a cégek tavasz óta literenként 20 cent kedvezményt kapnak a benzinből és a gázolajból, ugyanis ezzel az intézkedéssel kompenzálta a spanyol kormány az egekbe emelkedő üzemanyagárakat. A bónuszt azonban csak az év végéig hirdették meg, a töltőállomásokat pedig most az aggasztja, hogy még nem tudják, milyen előírásokkal kell számolniuk 2023-ban. Azt kérik a kormánytól, hogy ne hosszabbítsa meg a kedvezményt, helyette inkább csökkentse az adókat és biztosítson lehetőséget a párbeszédre, hogy a kutak képviselői elmondhassák álláspontjukat és javaslataikat az ország vezetőinek. Céljuk, hogy ne fordulhasson elő újra az, ami tavasszal, amikor egyik napról a másikra készen kellett állniuk arra, hogy biztosítani lehessen a kedvezményt a sofőröknek. Teresa Ribera energiaügyi miniszter egyelőre csak azt válaszolta, hogy a 20 centes bónusz sürgősségi intézkedés volt, hogy mérsékeljék a családok és kisvállalkozók terheit. Most azt vizsgálják, hogyan lehetne ezt progresszívebbé tenni, hogy a kedvezmény valóban a rászorulókat segítse, ne pedig azokat, akik eleve nagy jövedelemre tesznek szert.
Forrás: 20minutos.es