A svéd vezérkari főnök: Svédországnak kell a Balti-tengeren vezetni a NATO-védelmet
A közrádió hétvégi műsorában a svéd vezérkari főnök úgy nyilatkozott, hogy miután Svédország csatlakozott a NATO-hoz, át kellene vennie az irányítást a Balti-tenger felett. Micael Bydén ezt azzal indokolta, hogy Svédországnak van a leghosszabb partszakasza, valamint a svéd haderő megfelelő kompetenciával és tapasztalattal rendelkezik a tengeren és a légtérben egyaránt. Charly Salonius-Pasternak, a helsinki Külpolitikai Intézet kutatója úgy reagált a műsorban elhangzottakra a Svenska Dagbladet napilapnak, hogy Svédország és Finnország nagyon eltérő módon beszél a NATO-tagságról. Finnország következetesen elutasítja azt a vitát, hogy mivel tudnának hozzájárulni a NATO-hoz, Helsinki szerint ezek később kidolgozandó részletek. A kutató szerint célravezető, hogy a svéd katonai vezetés vállalja a nyilvánosságot, mert lényeges, hogy az új helyzetben társadalmi vita alakuljon ki erről. A vezérkari főnök elképzeléséről pedig azt mondta, igaz, hogy a Balti-tenger vonatkozásában Svédország több kompetenciával rendelkezik, mint Finnország. A svéd vezérkari főnök arról is beszélt, hogy a NATO-hoz történő csatlakozás miatt több pénzt kellene a hadászatra fordítania Stockholmnak. Az elmúlt évtizedekben a honvédséget karcsúsították, annak költségvetése jelenleg a GDP 1,2 százaléka körül mozog. A kormány jelenlegi célja, hogy ez 2026-ra elérje a GDP két százalékát, de Bydén szerint ennél többre van szükség.
Forrás: Svenska Dagbladet
Folytatódik a harc a civil szervezetek és az olasz kormány között
A civil szervezetek hajói várhatóan karácsonykor is megszállják az olasz partokat. Az olasz sajtó szerint a migránsmentő hajók úgy időzítenek, hogy az ünnepekre Európa partjainál lehessenek, és a korábbi tapasztalatokhoz hasonlóan az olasz kormánytól kérjenek segítséget. A múlt héten három civil hajó kelt útra, amelyek jelenleg a líbiai partoknál várakoznak. A Geo Barents végrehajtotta az első mentési műveletet, 74 személyt vett a fedélzetére. A hajó várhatóan tovább várakozik a nemzetközi vizeken, míg teljesen meg nem telik, majd csak ezt követően veszi az irányt Európa felé. Időközben a Louise Michel, és a Humanity 1 hajók is nemzetközi felségvizeken várakoznak a Líbiából érkező gumicsónakok megsegítésére. Az olasz sajtó szerint erőfitogtatás zajlik az illegális migráció felszámolására készülő olasz kormány és a civil szervezetek között. A civilek vélhetően arra készülnek, hogy kegyetlen, embertelen elbánással vádolják a jobboldali kormányt, amennyiben még az ünnepek alatt is ellenáll, és megtagadja a biztos kikötés lehetőségét a bevándorlóktól. Matteo Piantedosi olasz belügyminiszter a Libero lapnak nyilatkozva jelezte, a kabinet azon dolgozik, hogy még az év vége előtt dekrétumot bocsásson ki a civil hajók kikötésére vonatkozó újabb szigorításokról.
Forrás: Liberoquotidiano.it, ilgiornale.it