Kiújult egy korábbi konfliktus Románia és Ukrajna között. Az ukrán fél kotrással mélyíti a Duna-delta Ukrajnához tartozó részén lévő úgynevezett Bisztroje-csatornát, és ugyanilyen munkálatokkal készül a nagyobb hajók számára is megközelíthetővé tenni a delta északi, a Románia és Ukrajna közti országhatár nyomvonalát képező Chilia-ágát.
Mint arról az MTI is beszámolt, Ukrajna 2004-ben kezdett csatornázási munkálatokat a Chilia-ág torkolatvidékén lévő néhány kilométeres Bisztroje-ágon. Az így kialakítandó új vízi úton a hajók Románia érintése nélkül is eljuthatnának a Duna-parti ukrán kikötőkbe – köztük Izmajilba – és nem kellene csatornahasználati díjat fizetniük Romániának.
Bukarest nemzetközi egyezményekre és környezetvédelmi szempontokra hivatkozva ellenzi, hogy Ukrajna hajóutat építsen a Duna-deltában egy új fekete-tengeri kijárat megnyitása érdekében.
Ezt a román külügyminisztérium szögezte le állásfoglalásában. Tánczos Barna, a bukaresti kormány környezetvédelmi minisztere kijelentette: a nemzetközi egyezmények alapján jár majd el, és meg fog akadályozni minden olyan beavatkozást, amely veszélybe sodorhatja a Duna-delta élővilágát és biodiverzitását.
A 2004 augusztusában átadott első csatornát egy német cég építette. Akkor az Európai Bizottság és az amerikai külügyminisztérium is elítélte Ukrajnát a csatorna építése miatt, mivel az komoly károkat okoz az UNESCO által 1991-ben a világörökség részének nyilvánított Duna-deltában. A nemzetközi környezetvédő szervezetek is hevesen tiltakoztak Kijev terve ellen, eredménytelenül. A több mint ötezer négyzetméteren elterülő tavak, szigetecskék alkotta Duna-deltában található a Föld pelikánállományának hetven százaléka, a legnagyobb egybefüggő nádtenger, valamint több száz veszélyeztetett vagy védett állat-, illetve növényfaj élőhelyén az újabb ukrán építkezések miatt a vízapadás fenyeget. Az 1997-es román–ukrán alapszerződés kitért arra, hogy a feleknek két éven belül meg kell egyezniük a delta sorsáról, de ez azóta sem sikerült.
A bukaresti média most arról ír, hogy a háborús logika felülírhatja a környezetvédelmi aggályokat, mivel Ukrajna számára már stratégiai kérdéssé vált, hogy újabb kijáratot nyisson a Fekete-tengerre, miután a tengeri kikötői orosz blokád alá kerültek.
Borítókép: Kormoránok a Duna-deltában. Bukarest szerint Kijev veszélybe sodorhatja a Duna-delta élővilágát és biodiverzitását. (Fotó: Mihai Barbu/Reuters)