A mesterséges intelligencia jelenti a legnagyobb veszélyt az oktatásra, és a brit kormány túl lassan reagál a veszélyeire – mondják az iskolaigazgatók. A Nagy-Britannia néhány vezető iskolájának irányítóiból álló koalíció a technológia által jelentett nagyon valós és jelenlévő veszélyekre figyelmeztet – írja a The Times konzervatív brit napilap.
A szakemberek a közvéleményhez fordultak panaszaikkal. Az említett újságnak írt levelükben azt mondták, hogy az iskoláknak együtt kell működniük annak érdekében, hogy a mesterséges intelligencia az ő és a tanulók érdekeit szolgálja, ne pedig a nagy oktatási-technológiai vállalatokét. A Sir Anthony Seldon által vezetett csoport egy testület létrehozását is bejelentette, amely tanácsot ad és megvédi az iskolákat a mesterséges intelligencia kockázataitól.
A kezdeményezést az iskola- és kollégiumvezetők szövetségének főtitkára valamint több tucat magán- és állami iskola vezetője támogatja.
Seldon ezen a héten iskolaigazgatói konferenciát tartott Epsomban. Az egykori egyetemi rektorhelyettes a The Timesnak azt mondta, hogy a mesterséges intelligencia (MI) a legnagyobb hasznot hozhatja a nyomda megjelenése óta, de a kockázatok súlyosabbak, mint bármely fenyegetés, amellyel az iskolák valaha is szembesültek.
Aggódom, hogy a fiatalok elveszítik kapcsolatukat a valósággal, és a virtuális valósággal való interakcióval töltik az idejüket. Ahogy az oktatásban egyre több lesz a technológia, fokozatosan megromlik a felfogásuk arról, hogy mi a valós és mi a normális, mi az igaz és mi a nem igaz
− hangsúlyozta Seldon.
A világon egyébként egyre többen felismerik az MI veszélyeit, a vezető politikusok is foglalkoznak a témával. Rishi Sunak brit miniszterelnök a héten a G7-ek csúcstalálkozóján azt mondta újságíróknak, hogy védőkorlátokat kell köré helyezni. A brit miniszterelnök kiemelte: a mesterséges intelligencia addig lehet ösztönző a gazdaságra és a közszolgáltatásokra nézve, amíg az biztonságos.
Ennél még nagyobb veszélyre figyelmeztet a mesterséges intelligencia kutatásának egyik „keresztapja”.
Stuart Russell professzor szerint a politikusok nem tesznek eleget annak elkerülése érdekében, hogy egy szuperintelligens gép kipusztítsa az emberiséget.
Gillian Keegan brit oktatási miniszter viszont az MI előnyeire hívta fel a figyelmet egy konferencián. A tárcavezető elmondta, hogy a mesterséges intelligencia képes lesz átalakítani a tanárok mindennapi munkáját, több nehéz terhet is levesz róluk, így például az óratervek készítését is.