A mesterséges intelligencia jelenti a legnagyobb veszélyt az oktatásra, és a brit kormány túl lassan reagál a veszélyeire – mondják az iskolaigazgatók. A Nagy-Britannia néhány vezető iskolájának irányítóiból álló koalíció a technológia által jelentett nagyon valós és jelenlévő veszélyekre figyelmeztet – írja a The Times konzervatív brit napilap.
A szakemberek a közvéleményhez fordultak panaszaikkal. Az említett újságnak írt levelükben azt mondták, hogy az iskoláknak együtt kell működniük annak érdekében, hogy a mesterséges intelligencia az ő és a tanulók érdekeit szolgálja, ne pedig a nagy oktatási-technológiai vállalatokét. A Sir Anthony Seldon által vezetett csoport egy testület létrehozását is bejelentette, amely tanácsot ad és megvédi az iskolákat a mesterséges intelligencia kockázataitól.
A kezdeményezést az iskola- és kollégiumvezetők szövetségének főtitkára valamint több tucat magán- és állami iskola vezetője támogatja.
Seldon ezen a héten iskolaigazgatói konferenciát tartott Epsomban. Az egykori egyetemi rektorhelyettes a The Timesnak azt mondta, hogy a mesterséges intelligencia (MI) a legnagyobb hasznot hozhatja a nyomda megjelenése óta, de a kockázatok súlyosabbak, mint bármely fenyegetés, amellyel az iskolák valaha is szembesültek.
Aggódom, hogy a fiatalok elveszítik kapcsolatukat a valósággal, és a virtuális valósággal való interakcióval töltik az idejüket. Ahogy az oktatásban egyre több lesz a technológia, fokozatosan megromlik a felfogásuk arról, hogy mi a valós és mi a normális, mi az igaz és mi a nem igaz
− hangsúlyozta Seldon.
A világon egyébként egyre többen felismerik az MI veszélyeit, a vezető politikusok is foglalkoznak a témával. Rishi Sunak brit miniszterelnök a héten a G7-ek csúcstalálkozóján azt mondta újságíróknak, hogy védőkorlátokat kell köré helyezni. A brit miniszterelnök kiemelte: a mesterséges intelligencia addig lehet ösztönző a gazdaságra és a közszolgáltatásokra nézve, amíg az biztonságos.
Ennél még nagyobb veszélyre figyelmeztet a mesterséges intelligencia kutatásának egyik „keresztapja”.
Stuart Russell professzor szerint a politikusok nem tesznek eleget annak elkerülése érdekében, hogy egy szuperintelligens gép kipusztítsa az emberiséget.
Gillian Keegan brit oktatási miniszter viszont az MI előnyeire hívta fel a figyelmet egy konferencián. A tárcavezető elmondta, hogy a mesterséges intelligencia képes lesz átalakítani a tanárok mindennapi munkáját, több nehéz terhet is levesz róluk, így például az óratervek készítését is.
Az iskolavezetők most közzétett levelükben azonban leszögezik, félelmeik túlmutatnak azon, hogy az MI segítségével csalni lehet. Aggódnak a mesterséges intelligencia gyermekek mentális és fizikai egészségére, sőt a tanári szakma jövőjére gyakorolt hatása miatt is.
„Az iskolákat megzavarja a mesterséges intelligencia rendkívül gyors változása, és biztos útmutatást keresnek a legjobb továbblépéshez, de kinek a tanácsában bízhatunk? Nem bízunk abban, hogy a digitális nagyvállalatok képesek lesznek a diákok, a dolgozók és az iskolák érdekében szabályozni magukat, és a múltban a kormány sem mutatott erre képességet vagy hajlandóságot” – áll az iskolaigazgatók levelében.
Hozzáteszik, a mesterséges intelligencia túlságosan gyorsan halad ahhoz, hogy a kormány vagy a parlament egyedül tudja biztosítani az iskoláknak szükséges valós idejű tanácsokat. Ezért hoznak létre egy szakértőkből álló testületet – hangsúlyozzák a lapnak címzett levélben.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)