– A szinódus intézményét VI. Pál pápa az Apostolica sollicitudo kezdetű Motu Proporio apostoli levéllel alapította 1965-ben. Miért van szüksége még ma is az egyháznak a szinodális útra?
– VI. Pál pápa a püspöki szinódust azért alapította, hogy konzultálhasson a püspökökkel. Amikor minket püspökké neveznek ki, akkor a püspökök közösségének a püspökök kollégiumának leszünk a tagjai, mindannyian apostolutódokká válunk. A szentatya, mint Róma püspöke közösségben van, ezért tanácsot és véleményt kér tőlünk. Mára már némiképpen megváltozott a szinódus, mert Ferenc pápa nemcsak a püspökök véleményére kíváncsi, hanem Isten népét, az egyházat is meg akarja hallgatni. Ez az első alkalom, hogy a szinóduson nemcsak püspökök ülnek, hanem világiak és szerzetesek is. Ez a szentatya kívánsága volt, sőt szavazati joggal is felruházta őket. Az egyház dolgaira együtt kell odafigyeljünk, mint ahogy együtt kell az Evangélium hirdetői is legyünk. A szentatya azt próbálja hangsúlyozni, hogy az élő, feltámadt Krisztussal való találkozás élményét nemcsak a papok és püspökök kell hogy megosszák és hirdessék az evangéliumot, hanem minden egyes hívő is.
– Közel négy héten keresztül tartott az egyház püspökeinek tanácskozása, mi is történt pontosan a VI. Pál Teremben?
– Ez az első püspöki szinódus, melyen részt veszek. A korábbiakhoz képest annyiban változik, hogy már nem a szinódusi aulában, hanem a szerdai általános audienciák alkalmával használt VI. Pál pápáról elnevezett teremben gyűltünk össze. Harmincöt munkacsoportban nagy kerek asztalok körül zajlottak a munkák, hogy nagyobb teret kaphassanak a megbeszélések, a tapasztalatcserék.
– Mik voltak a szinóduson megvitatott legfontosabb témák?
– A szinodális folyamat az egyházmegyék szintjén kezdődött el. Ezeket összesítették püspökkari, majd kontinentális szinten. Ennek a szintéziséből választották ki azokat a legfontosabb témákat, amelyek sürgősek vagy kényesek az egyház számára. Sokaknak ez annyiban ki is merül, hogy a szinódus a homoszexuális párok megáldásával vagy az LMBTQ-ideológiával kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik. Valóban ezek is szerepeltek a témák között, de számos más témakört is érintettünk, amely például a világiak képzésére vonatkozik vagy azt, hogy hogyan tudnak jól együtt működni a már meglévő struktúrák, vagy mire lenne még szükség. Szó esetett a szerzetesrendekről, a missziókról, a fiatalokról, a keresztények jelenlétéről az internet világában, a közösségi médiafelületeken. Megvitattuk azt is, hogy hogyan vannak jelen a Krisztust követők az internet világában, illetve hogyan alakítja át hétköznapi szokásainkat a virtuális tér.