A Pew Research Center által nemrégiben végzett felmérés rávilágított a tizenévesek változó közösségi médiatérképére. A felmérés során közel 1400, 13 és 17 év közötti tizenévest kérdeztek meg a közösségi média használatával kapcsolatos szokásaikról.
A legszembetűnőbb eredmény, hogy a felmérésben résztvevők közel fele arról számolt be, hogy szinte folyamatosan elérhető online, ami jelentős növekedés az öt évvel ezelőtti felméréshez képest, amikor a fiatalok alig negyede volt szinte folyamatosan elérhető az online térben.
Ez a tendencia rávilágít a szülők és a szakértők növekvő aggodalmára a túlzott internethasználat tinédzserekre gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatban
– emelte ki a kutatásról beszámoló Breitbart.
A felmérés azt is kimutatta, hogy az internethasználat általános növekedése ellenére, a hagyományos közösségi médiaplatformok veszítenek vonzerejükből a tizenévesek körében. A YouTube továbbra is a legnépszerűbb platform, de felhasználói bázisa, a 2022-es 95 százalékról idén 90 százalékra csökkent.
Ugyanakkor még mindig nagy fölényben van a többi platformmal szemben a TikTok, amely 63 százalékkal a második helyen áll a népszerűségi sorban.
Az Instagram, amely a tizenévesek körében 61 százalékos népszerűséggel a harmadik helyen áll, a tavalyi évhez képest enyhe növekedést ért el felhasználói arányában.
A Snapchat szorosan követi, a tizenévesek 55 százaléka használja a platformot.
Az egykor domináns Facebook azonban az évek során folyamatosan veszített tizenéves felhasználói bázisából. 2014–2015-ben a tizenévesek 71 százaléka használta a Facebookot, de a platformot mára az öregek alkalmazásaként bélyegezték meg, ami a fiatalabb felhasználók jelentős elvándorlását eredményezte. Ennek ellenére a Facebooknak az elmúlt két évben sikerült megőriznie 32 százalékos részesedését a tizenéves felhasználók körében.
A másik Meta tulajdonában lévő platform, a WhatsApp népszerűsége a tizenévesek körében jelentősen nőtt: a 2022-es 17 százalékról idén 23 százalékra.
Ez a növekedés arra utal, hogy a csoportos csevegések és üzenetküldő szolgáltatások kezdik felváltani a hagyományos közösségi médiát és egyre inkább ez a tizenévesek által preferált kommunikációs eszköz.
Amint arról korábban beszámoltunk, az ausztrál parlament jóváhagyta a jogszabályt, amely csak a 16 éveseknek vagy az idősebb korosztálynak engedélyezi a közösségi médiához való hozzáférést. Ausztrália példáját követve uniós szinten szigorítaná a fiatalok közösségi médiához való hozzáférését Franciaország. A tizenöt éves kort jelölnék meg alsó korhatárként.
Borítókép: Illusztáció - Egy nő egy okostelefont tart a kezében, amelynek kijelzőjén különböző közösségimédia-alkalmazások láthatók (Fotó: Alicia Windzio / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)