Hasít a TikTok, az öregek platformja lett a Facebook

Egy kutatás során kiderült, hogy a fiatalok közel fele szinte állandóan elérhető az online térben, de a tinédzserek egyre inkább eltávolodnak az X-től/Twittertől és a Facebooktól és továbbra is a kínai TikTok a legkedveltebb platformjuk.

2024. 12. 29. 16:18
Illustration - Social media apps
Illusztáció - Egy nő egy okostelefont tart a kezében, amelynek kijelzőjén különböző közösségi médiaalkalmazások láthatók. (Fotó: Alicia Windzio / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP) Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pew Research Center által nemrégiben végzett felmérés rávilágított a tizenévesek változó közösségi médiatérképére. A felmérés során közel 1400, 13 és 17 év közötti tizenévest kérdeztek meg a közösségi média használatával kapcsolatos szokásaikról. 

A legszembetűnőbb eredmény, hogy a felmérésben résztvevők közel fele arról számolt be, hogy szinte folyamatosan elérhető online, ami jelentős növekedés az öt évvel ezelőtti felméréshez képest, amikor a fiatalok alig negyede volt szinte folyamatosan elérhető az online térben. 

Ez a tendencia rávilágít a szülők és a szakértők növekvő aggodalmára a túlzott internethasználat tinédzserekre gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatban 

– emelte ki a kutatásról beszámoló Breitbart.

 A felmérés azt is kimutatta, hogy az internethasználat általános növekedése ellenére, a hagyományos közösségi médiaplatformok veszítenek vonzerejükből a tizenévesek körében. A YouTube továbbra is a legnépszerűbb platform, de felhasználói bázisa, a 2022-es 95 százalékról idén 90 százalékra csökkent. 

Ugyanakkor még mindig nagy fölényben van a többi platformmal szemben a TikTok, amely 63 százalékkal a második helyen áll a népszerűségi sorban. 

Az Instagram, amely a tizenévesek körében 61 százalékos népszerűséggel a harmadik helyen áll, a tavalyi évhez képest enyhe növekedést ért el felhasználói arányában. 

A Snapchat szorosan követi, a tizenévesek 55 százaléka használja a platformot.

Illusztráció: az Instagram, a Snapchat és az X (korábban Twitter) mobiltelefonra telepített alkalmazások. 
(Fotó: Jippe Groenendijk / ANP MAG / ANP via AFP)

Az egykor domináns Facebook azonban az évek során folyamatosan veszített tizenéves felhasználói bázisából. 2014–2015-ben a tizenévesek 71 százaléka használta a Facebookot, de a platformot mára az öregek alkalmazásaként bélyegezték meg, ami a fiatalabb felhasználók jelentős elvándorlását eredményezte. Ennek ellenére a Facebooknak az elmúlt két évben sikerült megőriznie 32 százalékos részesedését a tizenéves felhasználók körében.

A másik Meta tulajdonában lévő platform, a WhatsApp népszerűsége a tizenévesek körében jelentősen nőtt: a 2022-es 17 százalékról idén 23 százalékra.

 Ez a növekedés arra utal, hogy a csoportos csevegések és üzenetküldő szolgáltatások kezdik felváltani a hagyományos közösségi médiát és egyre inkább ez a tizenévesek által preferált kommunikációs eszköz.

Amint arról korábban beszámoltunk, az ausztrál parlament jóváhagyta a jogszabályt, amely csak a 16 éveseknek vagy az idősebb korosztálynak engedélyezi a közösségi médiához való hozzáférést. Ausztrália példáját követve uniós szinten szigorítaná a fiatalok közösségi médiához való hozzáférését Franciaország. A tizenöt éves kort jelölnék meg alsó korhatárként.

Borítókép: Illusztáció - Egy nő egy okostelefont tart a kezében, amelynek kijelzőjén különböző közösségimédia-alkalmazások láthatók (Fotó: Alicia Windzio / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.