Például a Google és a Microsoft az elmúlt időszakban évente öt-hat millió eurót (kb. 1,9 milliárd forint) fordított uniós lobbizásra, míg a Facebook és az Apple esetében az összeg évente három-négy millió euró (kb. 1,15–1,5 milliárd forint) között mozgott. Ezek a vállalatok rendszeresen találkoznak európai parlamenti képviselőkkel és bizottsági tisztviselőkkel, hogy az érdekeiket képviseljék, például a digitális piac szabályozása kapcsán, írja a Tűzfalcsoport elemzése.
Ez a gyakorlat azonban visszás helyzeteket eredményezhet, különösen akkor, ha a találkozók nem kellően átláthatók. A 2022-es brüsszeli korrupciós botrány során kiderült, hogy Eva Kaili, az EP egyik alelnöke jelentős pénzösszegeket fogadott el Katarból az ország imázsának javítása érdekében. A házkutatások során mintegy 1,5 millió euró (kb. 575 millió forint) készpénzt találtak nála, ami rávilágított a lobbitevékenység és a korrupció veszélyes kapcsolatára.
A „Katargate” mellett más korrupciós ügyek is megingatták az Európai Parlament hitelességét. 2024 szeptemberében nyilvánosságra került, hogy Roberta Metsola, az EP elnöke – akit korábban a korrupció elleni harc élharcosának tartottak – magyarázkodásra kényszerült férje, Ukko Metsola lobbitevékenysége miatt. Ukko Metsola a Royal CaribbeanGroup uniós lobbistájaként tevékenykedett, miközben a felesége olyan környezetvédelmi törvényeket írt alá, amelyeket ő is befolyásolt.
Brüsszel tehát lényegében a korrupció melegágya, és mindez ráadásul legalizált formában zajlik. Az EP-képviselők rendszeresen találkoznak nyugati multinacionális cégek lobbistáival, akik saját üzleti érdekeiket próbálják érvényesíteni az uniós jogszabályok alakításában. Jellemzően olyan kérdésekben, mint például az adatvédelem, a digitális piac szabályozása, a gyógyszeripar vagy éppen energetikai kérdések. Ezek a cégek közvetlenül meg tudják határozni a politikai döntések irányát.
Utánanéztünk annak is, hogy Magyar Péter emberei milyen tevékenységet folytatnak Brüsszelben. Az Európai Parlament hivatalos oldalán elérhető információk szerint Dávid Dóra a Tisza Párt egyik legaktívabb képviselője, ha a multinacionális cégek képviselőivel kell találkozni. EP-képviselőként gyakran vesz részt egyeztetéseken digitális nagyvállalatokkal.
Dávid az elmúlt hónapok során szinte valamennyi jelentős amerikai technológiai nagyvállalattal találkozott, többek között a Google, az Apple, a Zoom, a Qualcomm, a Spotify, az Adobe, az Airbnb, a Snap Inc., a TikTok (Bytedance), a YouTube (Google), a Meetic Group (Match Group),egy Intel-leányvállalat (OVH Groupe), valamint a Wolt Enterprises képviselőivel is egyeztetett. A találkozók pontos tartalmáról nem áll rendelkezésre részletes információ, csupán az események címeiből lehet következtetni.