A hagyatékkezelők összefogásával épült a 125 évvel ezelőtt született, ma a modern festészet megkerülhetetlen alakjaiként számontartott négy mester: Molnár-C. Pál (1894–1981), Aba-Novák Vilmos (1894–1941), Derkovits Gyula (1894–1934) és Szőnyi István (1894–1960) közös kiállítása. A Ménesi úti műterem-múzeumban, ahol ötven éven keresztül alkotott Molnár-C. Pál, majd az emlékére a leszármazottai képtárat rendeztek be, az állandó gyűjtemény között négy egyéni sors fogadja a látogatót.
Csillag Péter, Molnár-C. Pál unokája, a múzeum működtetője hangsúlyozta, hogy az alkotó családja tudja, hogy a művész valójában milyen ember volt. – Mi a művészettörténeti jártasság helyett ezt a megközelítést érezzük magunkénak, amikor életművekről gondolkozunk – fogalmazta meg Csillag Péter az attitűdöt, amellyel évtizedek óta ápolja családjával nagyapja hagyatékát. Hozzátette, hogy a képzőművész gyakran megközelíthetetlennek tűnik, ám ettől rendszerint nagyon is szenved.
A frissen összerendezett mesterek közül egyébként tavaly hármójuk munkáit láthatta már a közönség közös kiállításon. A Római Magyar Akadémia kilencvenéves fennállása alkalmából az első ösztöndíjasaikat hívták meg: Molnár-C. Pált, Aba-Novák Vilmost, Pátzay Pált és Szőnyi Istvánt.
A mostani tárlat az 1894-ben kezdődött életutakat követi, és azt keresi, hogy a teljesen különböző sorsoknak melyek a közös nevezői, és közben arra is rámutat, hogy a karakteres, élesen megkülönböztethető festőiség bizonyos elemeiben, kísértetiesen hasonló motívumokat rejt. A modern festészet kezdeti évei ezek, témaválasztásukban, anyaghasználatukban és strukturális megoldásaik tekintetében is sok hasonlóság fedezhető fel az ekkor született művekben.
A XX. század eleje a művészeti élet nagyon kedvező időszaka volt. A szóban forgó festők a Szinyei Merse Pál Társaság díjazottjai, majd tagjai voltak. Később a Molnár-C. Pál baráti kör voltaképpen ennek a szervezetnek kívánt a folytatása lenni. Mindannyiukat befogadta a szélesebb körű szerveződés, a Képzőművészek Új Társasága is, a modernek és az újítók közössége. Akárcsak a római ösztöndíjrendszer, ám Derkovits ezzel a lehetőséggel anyagi okokból nem élt, ugyanis a hozzátartozókat saját költségükön kellett volna elszállásolni.