Az elmúlt években nem sok magyar történelmi színdarabot láthattunk a hazai színházakban, így Pozsgai Zsolt író és rendező Mátyás és Janus című történelmi drámája mindenképp hiánypótlónak mondható.
A mindvégig feszült, elmés és olykor humoros darabot telt ház előtt mutatták be a Pozsonyi úti református templom altemplomának felújított színpadán, a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház előadásában.
1472-ben járunk, történelmünk egyik érthetetlen árulásának idején. Vitéz János és Janus Pannonius a magyar főurakkal együtt nehezményezi, hogy Mátyás a török visszaszorítása helyett a csehekkel háborúzik, és a tizenkét éves lengyel Kázmért akarják a helyébe a trónra ültetni. Miután Mátyás leleplezi az ellene szőtt összeesküvést, kemény kézzel bánik el az árulókkal. De vajon másképp alakult volna a történelem, ha a felek nyíltan megbeszélik az egymástól elszenvedett sérelmeiket? Ezzel a gondolattal játszik el a rendező.

Fotó: Kurucz Árpád
Meddig mehetünk szembe a hitünkkel? Mi a fontosabb, a barátság vagy az elveink iránti hűség? Mennyire tudjuk a saját érdekeinket háttérbe helyezni egy nemes cél érdekében, vagy egyáltalán felül tudunk-e emelkedni önmagunkon?
Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel szembesülünk a Mátyás és Janusban, a váltakozó idősíkokban, az élő és halott karakterek között pedig elhangzik mindaz, ami a valóságban nem tisztázódott, ezzel érthetőbbé téve a konfliktus hátterét. És bár a politikából indul, hamar világossá válik, hogy nem csupán politikai okok húzódnak meg az árulás mögött, a lázadókat sokkal kézenfekvőbb dolgok motiválják, köztük olyanok, amelyek Trója vesztét is okozták.
– Meg akarlak érteni, és azután megbocsátani – mondja Mátyás egykori jó barátjának, Janusnak. Ez a megérteni akarás a színdarab fő mozgatórugója, a drámai párbeszédek során egyre inkább megértjük a szereplők belső motivációját, és azzal szembesülünk, hogy a saját szemszögéből minden szereplőnek igaza van. Történelmi drámáról lévén szó, felüdítő látni, hogy a korszak ábrázolása mellett hús-vér szereplők belső tusáját követhetjük nyomon, esendő emberek ezek, akik éppen annyira küzdenek egymással, mint saját lelkiismeretükkel.