– Gyergyóditróból, egy hagyományos székely paraszti családból származom, ahol az, amit ma paraszti kultúrának nevezünk, még élt. Nagyapáméknál például nem volt szemetesvödör, a szerves hulladékot a ganédombra vitték, majd onnan a földekre, az újságpapír pedig felcsíkozva az árnyékszékre került. A disznóvágás után a disznót az utolsó sörtéig felhasználták. Lassan hatvanéves leszek, azt látom, hogy ez a világ mindinkább visszaszorulóban és elmúlóban van. Manapság arról cikkeznek, hogyan jönnek létre alvófalvak a városok körül, ahova az emberek csak aludni járnak haza. Az a kultúra, amelyben gyerekkoromban éltem, visszavonhatatlanul eltűnik. Ezt régóta tudjuk – mondja Kelemen László zeneszerző, folklorista, a Hagyományok Háza főigazgatója.
A táncházmozgalom már indulásakor ezt az elmúlást próbálta lassítani. Kelemen László tizenhat évesen találkozott a mozgalommal Marosvásárhelyen, ahol a művészeti iskolában klasszikus hegedűt és zeneszerzést tanult, onnan kezdve a népzene egyre nagyobb teret nyert az életében. Évekkel később ő dolgozta ki a Fonó Budai Zeneház Utolsó óra néven emlegetett gyűjtőprogramját – megkísérelték összegyűjteni a teljes Kárpát-medencéből a még fellelhető népzenei kincseket, ez 1200 órányi zenét jelent.
– Azt a generációt kerestük meg, amelyik a második világháború előtt volt gyerek, ők még intakt módon tudták átvenni ennek a kultúrának a zenei elemeit. Azóta ezeknek az embereknek a többsége halott. Elkezdtünk azon gondolkodni, hogy ezt a kultúrát, amely a szívügyünk, miként lehetne mégis élő módon megtartani. Mert láttuk azt, hogy ami múzeumokba kerül, az holt anyagként várja a feltámadást, nekünk viszont nem erre van szükségünk, hanem arra, hogy ezt nap mint nap megélhessük. Ebből lett aztán Hagyományok Háza-előkép, mert kell egy olyan intézmény, amely épp az élő hagyományátadásért felel – idézte fel a kezdeteket.
Amikor létrejöhetett a Hagyományok Háza, Sebő Ferenccel és Pávai Istvánnal leültek megbeszélni, hogy melyikük vállalja el az intézmény vezetését, és Kelemen Lászlóra esett a választás.