A Covid–19 nem kizárólag a zenészek és előadók életét keseríti, de még a rockkal foglalkozó szakembereknek is okozott kellemetlenséget. Jávorszky Béla Szilárd zenei szakíró, szerkesztő Rock and Roll Szabadegyetemének előadásait szintén pihenőre kényszerítette a járvány.
– Négy és fél éve, amikor elkezdtem, a szó szoros értelmében még a csillárokon is lógtak, hiszen az Örkény István Könyvesbolt nem nagy előadótér. Én addig sosem tartottam előadásokat, ráadásul eleinte még videóbejátszásokkal sem szakítottam meg a szöveget – idézte fel a múltat Jávorszky Béla, aki elárulta: igyekszik úgy mesélni a rock and roll történetéről, hogy nem kizárólag a zenekarokról, a stílusokról szól, hanem történelmi környezetbe helyezi az eseményeket, szereplőket.
– A rock két gyökérből táplálkozik: az Afrikából behurcolt feketék blues zenéjéből és a skót, ír bevándorlók country muzsikájából, tehát egy kultúrakeveredés eredménye a rock and roll – magyarázta, hozzáfűzve: Amerikában már az ötvenes években megjelent a műfaj, ám Európában csak a következő évtizedben. Az öreg kontinensen helyi sztárok, mint Cliff Richard, Johnny Hallyday vagy Adriano Celentano képében minden nemzetnek saját rock and roll hőse volt.
– Az áttörés egy fiatalembernek köszönhető, aki a feketék zenéjét átvitte a fehér tinédzserekhez, ő Elvis Presley. Memphisben nevelkedett, ezt nevezhetjük természetes átjátszóállomásnak – így Jávorszky Béla, kifejtve, hogy a rabszolgaság alól felszabadult feketék észak felé vándoroltak azokról a területekről, ahol addig élni kényszerültek, útjukon kereszteződési pontként vonultak át Memphisen, meghonosítva ott a bluest.
– A kettősséget mutatja az első Elvis-kislemez, A oldalán a That's All Right (Mama) című dallal, ami eredetileg Arthur Big Boy Crudup blues szerzeménye, a B oldalán pedig a Blue Moon Of Kentucky című country nótával – mesélte a szakember, és kitért a társadalmi háttérre.
– Hiába törölték el a rabszolgaságot a polgárháború végén, még az 1960-as években is számos déli államot sújtott a szegregáció. A rock and roll azonban a toleranciáról szólt. Amikor a hatvanas években Európában koncerteztek azok a blues legendák, akik otthon másodrendű állampolgároknak számítottak, itt sztároknak kijáró fogadtatás várta őket.