Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Covid–19 nem kizárólag a zenészek és előadók életét keseríti, de még a rockkal foglalkozó szakembereknek is okozott kellemetlenséget. Jávorszky Béla Szilárd zenei szakíró, szerkesztő Rock and Roll Szabadegyetemének előadásait szintén pihenőre kényszerítette a járvány.
– Négy és fél éve, amikor elkezdtem, a szó szoros értelmében még a csillárokon is lógtak, hiszen az Örkény István Könyvesbolt nem nagy előadótér. Én addig sosem tartottam előadásokat, ráadásul eleinte még videóbejátszásokkal sem szakítottam meg a szöveget – idézte fel a múltat Jávorszky Béla, aki elárulta: igyekszik úgy mesélni a rock and roll történetéről, hogy nem kizárólag a zenekarokról, a stílusokról szól, hanem történelmi környezetbe helyezi az eseményeket, szereplőket.
– A rock két gyökérből táplálkozik: az Afrikából behurcolt feketék blues zenéjéből és a skót, ír bevándorlók country muzsikájából, tehát egy kultúrakeveredés eredménye a rock and roll – magyarázta, hozzáfűzve: Amerikában már az ötvenes években megjelent a műfaj, ám Európában csak a következő évtizedben. Az öreg kontinensen helyi sztárok, mint Cliff Richard, Johnny Hallyday vagy Adriano Celentano képében minden nemzetnek saját rock and roll hőse volt.
– Az áttörés egy fiatalembernek köszönhető, aki a feketék zenéjét átvitte a fehér tinédzserekhez, ő Elvis Presley. Memphisben nevelkedett, ezt nevezhetjük természetes átjátszóállomásnak – így Jávorszky Béla, kifejtve, hogy a rabszolgaság alól felszabadult feketék észak felé vándoroltak azokról a területekről, ahol addig élni kényszerültek, útjukon kereszteződési pontként vonultak át Memphisen, meghonosítva ott a bluest.
– A kettősséget mutatja az első Elvis-kislemez, A oldalán a That's All Right (Mama) című dallal, ami eredetileg Arthur Big Boy Crudup blues szerzeménye, a B oldalán pedig a Blue Moon Of Kentucky című country nótával – mesélte a szakember, és kitért a társadalmi háttérre.
– Hiába törölték el a rabszolgaságot a polgárháború végén, még az 1960-as években is számos déli államot sújtott a szegregáció. A rock and roll azonban a toleranciáról szólt. Amikor a hatvanas években Európában koncerteztek azok a blues legendák, akik otthon másodrendű állampolgároknak számítottak, itt sztároknak kijáró fogadtatás várta őket.
– Mi fogta meg az angol középosztály gyerekeit az amerikai néger blues-ban, hogy azután megalapítsák a Rolling Stonest, az Animalst, a The Yardbirdsöt? – tettem fel a kérdést.
– Zeneileg az, hogy nincsen dúr és moll, amolyan piszkos tercet használnak, a dúr akkordokra moll skálákat játszva, ami a mereven szabályozott európai klasszikus muzsikához képest nagy újdonságot jelentett, zsigeribb, izgatóbb, szexuálisabb töltetével. Ehhez párosultak a szókimondó, szlengben fogalmazott, szexuális utalásokkal teli szövegek – mondta Jávorszky Béla.
– Nálunk a korabeli filmzenékből és az olasz slágerzenékből kinőtt tánczene uralkodott. Az ötvenes, hatvanas években a termelésből kiemelt, jó képességű énekesek, mint Németh Lehel, Vámosi János, Aradszky László, Harangozó Teri váltak sztárokká. Ezzel ment szembe a beatzene, jó pár éves késéssel a nyugati rockhoz képest, ráadásul még 1968-ban is azonos platformon kellett versenyeznie a hagyományos tánczenével, a Táncdalfesztiválon. Akkor, amikor a vasfüggönyön túl már Janis Joplin, Jimi Hendrix, az Iron Butterfly, a The Doors, a Pink Floyd, a Led Zeppelin, a Cream, a Velvet Underground, a King Crimson, Santana, a Jethro Tull, a Black Sabbath vette át a stafétát, tehát a beat rockká fejlődött. Ugyanakkor a magyar szövegek sokkal színvonalasabbak voltak, politikai töltetűek, a sorok között megfogalmazott üzenetekkel, míg a nyugati szövegek zömében megmaradtak a bluesok gondolatvilágán belül – fogalmazott a szakíró, kiemelve: megannyi dolgot ki lehetett mondani, amit egyéb művészeti ágakban nem.
– Vagyis tekinthetjük művészetnek a rockzenét? A szabad világban alapvetően mindig is üzlet volt, a show business része, már Elvistől kezdve – vetettem közbe.
– Én éppúgy a nemzeti kultúránk részének tekintem, mint a hatvanas évek magyar filmjeit. Az Egyesült Államok fiatal kapitalizmusában komoly üzletnek számított a rock and roll, ugyanakkor a kereskedelmi rádiókban könnyebben át lehetett lépni a határokat. Angliában az állami BBC helyett a fiatalok kalózadókat hallgattak – mint nálunk a Radio Luxembourgot és a Szabad Európát –, mígnem 1967-ben elindult a Radio 1 elnevezésű BBC-csatorna, amely a műfaj fontos platformja lett – magyarázta Jávorszky Béla, majd rámutatott: egy-egy zenekar, előadó fontosságát zenei hatása mellett a társadalmi hatása, népszerűsége határozza meg.
– Ma megváltozott a műfaj mindennapokban betöltött szerepe, és annak vált részévé, ami ellen korábban lázadt – sommázta a szakíró, akitől az iránt érdeklődtem, hogy e rövid összefoglaló után felmerül a kérdés: a szabadegyetem hallgatói mennyire voltak képben a rocktörténelemben?
– Egyáltalán nem, az első szemesztereket azonos törzsközönség látogatta, aztán mikor elérkeztünk a punkkorszakhoz, új arcok jelentek meg, végül a nyolcvanas évek történelmétől kezdve a rajongók töltötték meg a könyvesboltot – válaszolta Jávorszky Béla Szilárd.
Kíváncsian várjuk, hogy a folytatásban, szeptember első szerdáján csupán rajongók, netán a műfaj történetére kíváncsiak ülnek be az Örkény István Könyvesboltba.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.