A Kádár-korszakban alkalmazott kultúrpolitikai gyakorlat az 1960-as években a tiltott kategóriából tűrtnek nyilvánította az addig imperialista válságterméknek bélyegzett amerikai eredetű zenét. Az ideológiai oldódás jeleként 1962-ben a fővárosban megnyílt az első dzsesszklub, lehetővé vált koncertek, sőt fesztiválok rendezése.
A műfaj terjedésének új teret nyitott a Magyar Rádió aktivitása: a monopolhelyzetű médium nemcsak lemezek és saját készítésű stúdiófelvételek sugárzására, hanem helyszíni közvetítésekre és többnapos rendezvények szervezésére is vállalkozott. Utóbbihoz vidéki városokban talált partnereket. A munkamegosztás hasonlóan alakult: a programok összeállítását, megszervezését és a muzsikusok tiszteletdíját a rádió vállalta; az együttműködéshez a helyi kulturális intézmények helyszínekkel és logisztikával járultak hozzá. Az első seregszemle Alba Regia Interjazzfesztivál néven Székesfehérvárott még a Videoton gyár támogatásával indult 1967-ben; a kör fél évtizeddel később Debrecen, Nagykanizsa, Szeged, majd a 80-as évek közepén Salgótarján csatlakozásával bővült.
A fesztiválok különleges szerepet töltenek be a dzsessz és a közönség kapcsolatában. Két-három-négy napos keretben, koncentrált formában kínálják a találkozás lehetőségét a hazai előadókkal és a külföldi sztárokkal. A nyugati kínálattól elzárt Magyarországon azokban az években a dzsessz is a hiánygazdálkodástól szenvedett. A fővárosban a Jazz Ambassadors program részeként 1968–78 között ugyan sorra mutatkoztak be az amerikai dzsessz legendás képviselői, de a vidék nélkülözte az ilyesfajta földi örömöket.
A felülről irányított társadalom kisszerű létezésében fuldokló fiatalok szemében a dzsessz a nonkonformizmus, a spontaneitás és a szabadság ígéretét hordozta, a nagy tömegeket vonzó fesztiválok pedig a kikapcsolódás kötetlen formáit, a másfajta azonosulás lehetőségét kínálták. Ez a másfél-két évtized a hátizsákos népvándorlás kora volt. Laza öltözetű, hosszú hajú fiatalok tűntek fel az utcákon, a megszokottól eltérő színekkel gazdagítva a városképet. Nem mindenki a zenéért kelt útra: voltak, akik a hétköznapok szorításából kilépve feloldódást kerestek a nagy, közös élményekben.