– Dunaújváros a Bartók Színház fenntartója, de fele arányban az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) is hozzájárul a teátrum költségvetéséhez. Mikor tudta meg, hogy a kulturális államtitkárság előadó-művészeti főosztályvezetője, Ragány Misa jogász is megpályázta a színház igazgatói posztját?
– Néhány napja.
– Ismeri őt?
– Egyszer találkoztam vele, idén januárban. Költségvetési egyeztetésre mentem Fekete Péter államtitkár úrhoz az Emmibe, aki behívta a megbeszélésünkre a főosztályvezetőt is, ott mutatkoztunk be egymásnak. Finanszírozási kérdésekről esett szó. Egyébként akkor már javában a pályázati időszakban voltunk.

Fotó: Bartók Színház
– Gondolja, a kulturális államtitkár akkor már tudott arról, hogy a kollégája indul önnel szemben a dunaújvárosi színházért?
– Egyáltalán nem gondolom ezt. Sőt, kizártnak tartom. Kifejezetten jó a szakmai kapcsolatunk az államtitkár úrral, bemutatóra is eljött hozzánk, bármilyen kérdéssel bármikor kereshettem őt, nyitott volt. A pandémia kezdetétől különösen sokat segített – nem csupán nekünk, hanem a színházi szférának, hiszen mindannyian nehéz helyzetbe kerültünk. Dunaújváros pedig a kulturális hálózatának egyik legstabilabb és legfontosabb intézményének tekinti a Bartók Színházat, a városi fenntartói gondoskodást folyamatosan tapasztaljuk, figyelnek ránk, velünk vannak.
Vezetőként nekem az is a feladatom, hogy ezt az egyensúlyt megtartsam, és sikerült is.
– Öt éve, amikor kinevezték a Bartók Színház élére, úgy nyilatkozott: „Nekem Dunaújvárosban van dolgom.” Még ma is így érzi?
– Egyre jobban. Szeretem a várost, az itteni közönséget, szorosan együttműködünk más helyi intézményekkel. A „Bartók” lényeges közösségi hellyé vált a városban, egymást formálja színház és közönsége. Két tagozatunk, a prózai és a tánc – utóbbinak Vári Bertalan a kitűnő vezetője – megtanult egymásra reflektálóan, egymástól elválaszthatatlan párbeszédben együttműködni. Kölcsönösen sokat tanulunk egymástól.
Büszke vagyok az eltelt időre, a kollégáimra, a sikerekre, amelyeket együtt értünk el. Kulcs a jó csapat. Mindenhol. Akik a csapat tagjai közül azonos szakmai szándékkal tudnak egy irányba tartani, támogatják és ösztönzik is egymást, azok mind egyenlő alkotórészei a társulatnak.
A művészek éppúgy, mint a háttérdolgozók, akikről mi, színháziak tudjuk leginkább: nélkülük nincs előadás, ők azok, akik igazán mindent tudnak a színház működéséről. Róluk kevesebb szó esik, pedig dicséretet érdemelnek. Mindenesetre az öt évvel ezelőtti mondatomat átformálnám így: nekem még sok dolgom van Dunaújvárosban.