A mai világban az erőszak – legyen az fiktív vagy valós – a mindennapjaink részévé vált, a fiatal generációk ingerküszöbét már aligha lehet elérni a történelemkönyvekben leírt száraz adatokkal és tényekkel, hacsak nem kapcsolódik hozzá személyes szál. A mi korosztályunk még jó esetben hallott a családban olyan beszámolót, amely a személyes átélésen alapult. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartott filmbemutatón körbetekintve láttam jó néhány fiatal arcot is, akik – úgy gondolom – hozzám hasonlóan nagyszüleikre, idősebb rokonaikra gondoltak a vetítés közben, akik sok esetben nem is tértek haza a szibériai rémálomból, a Gulag, a Gupvi borzalmaiból. A dokumentumfilm kezdeményezője, a Megbékélésért Polgári Szövetség egyik fő céljának éppen azt tekinti, hogy a közelmúlt történéseit megismertesse a jelen és a jövő nemzedékeivel, ezen belül kiemelt feladatának tartja a kényszermunkára elhurcoltak áldozatainak igazságtételét – mondta el Fehér Tibor, a szövetség elnöke.
Az egyéni tragédiák bemutatásának éppen azért van ereje, mert személyessé, átélhetővé teszi a látottakat és hallottakat.
A Dextramédia műhelyében készült filmnek ez a legnagyobb erőssége; a négy megszólított túlélő – Blaubacher József, Hartmann Józsefné Nagy Klára, Pásztor Piroska és Plósz Mihály – a földi pokol legmélyebb bugyraiba kalauzolja a nézőket, amelynek hatása nem múlik el nyomtalanul egy érző lélekben sem. Ez teremti meg az érzelmi alapot a két történész szakértő, Bognár Zalán és Dupka György kommentárjainak. A személyes beszámolók érzelmi töltésével egészen másképp hangzanak az olyan információk, miszerint kegyetlen népirtás folyt, amely milliókat pusztított el és még többeket nyomorított meg.
A szovjet hadsereg közel egymillió honfitársunkat hurcolta el, többségüket mindenféle jogalap nélkül az úgynevezett málenkij robotra, kis munkára. A mai napig nem ismerjük pontosan az áldozatok számát
– fejtette ki Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, a díszbemutató fővédnöke üzenetében.
A film képi világa a korabeli dokumentumokkal, térképekkel, játékfilmes elemekkel erős hangulatot teremt már az elején egy olyan diktatúra bemutatásával, amely puccs útján jött létre, éppen ezért a hatalmat csak úgy tudja megtartani, ha félelemben tartja a társadalmat. Aki a rendszert kritizálta, azt Gulagra küldték. A lágerek behálózták a Szovjetunió teljes területét. Öt-hatszáz főtáborhoz kétezer-ötszáz-háromezer altábor kapcsolódott. A Gulagra személyes ítéletek alapján kerültek, a Gupviba ezzel szemben tömegesen vitték az embereket. A hadifoglyok létszámát is civilekkel pótolják, hogy elmondhassák, mekkora ellenállás volt. A Kárpát-medencéből háromféle indokkal hurcolták el az ártatlanokat: a hadifogolylétszám kiegészítése miatt, etnikai tisztogatás okán, de arra is ügyeltek, hogy az értelmiség eltűnjön; az egyik legsúlyosabb deportálási érv a német származás vagy a német eredetű név volt. Közel félmillió embert hurcoltak el a neve miatt. A filmből az is kiderül, hogy elég volt, ha a vezetéknév R betűre végződött, mint Hitleré. Így bűnhődött évekig vagy haláláig számos Bognár, Pintér vagy Császár nevű ember.