Istenek árokparton, írók Pangeában

Korrajznak talán kicsit sok, hiszen a negyven esztendőt átfogó prózaválogatás korszakokon, rendszereken ível át, életrajzi tükörnek meg talán kicsit kevés, hiszen négy évtizedet felölelő gyűjtemény Zalán Tibor esetében szerencsére elég távol van attól, hogy biográfiai összefoglalónak láthassuk. Mindenesetre impozáns kötet: száz írás, több mint 450 oldalon.

2022. 09. 21. 6:49
Fotó: BACHPEKARYMATEQ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban jelent meg a Cédrus Művészeti Alapítvány gondozásában Zalán Tibor Magyarország Babérkoszorúja-díjas író, költő, dramaturg legfrissebb kötete, az Istenek az árokparton. A kötetbemutatón sok minden kiderült az alcíme szerint mindenféle rövidprózai írásokat tartalmazó furcsa kötetről.
 

Szondi György, a Napút Online főszerkesztője, a kiadó vezetője úgy fogalmazott: meglepetést okoztak neki a szövegek. 

Ugyan ő kezdeményezte, hogy gyűjtsék össze és rendezzék sajtó alá Zalán tárcáit, novelláit, rövidprózai írásait – főleg persze azokat, amelyek a Napút folyóiratban jelentek meg az elmúlt években –, ám amikor végigolvasta az elkészült válogatást, olyasmit fedezett fel, amivel korábban nem szembesült. Úgy fogalmazott: – Nem tudok olyan szavakat mondani, amelyek lefedik azt a színességet, nyelvi gazdagságot, ötletességet, rögtönözve építkezést vagy építkező rögtönzést, a szóleleményeknek és a gondolatoknak olyan burjánzását, amit e könyvnek a lapozgatása során megtapasztaltam.
 

A könyvbemutatón felolvasott szövegek alapján az érdeklődők maguk is ízelítőt kaptak az író leleményes szellemének termékeny bőségéből.


– Nem volt időm röviden írni – idézte Zalán Tibor a híres anekdotát, elmesélve, hogy tárcaírásnál nem a terjedelmi korlátok, hanem az időbeliek jelentették számára az igazi kihívást. A határidők. Hiszen az összeválogatott száz szövegnek nagyobb része valamelyik irodalmi folyóirat tárcarovatában jelent meg. Közel negyven év itt-ott elszórt írásai álltak most össze kötetté. A legrégibb még a nyolcvanas évek elején jelent meg a régi Mozgó Világban.
De vajon mi köti össze ezeket a szövegeket, hogy a kiadónak volt bátorsága egy kötetbe rendezni azokat?
A levegőben lógó kérdésre Zalán-Lipák Sára válaszolt, a kötet szerkesztője, aki egyébként Zalán Tibor lánya, így nagyon közelről ismeri az író munkásságát. A közös munka előzményeiről a szerző elmondta, hogy a korábban megjelent, Váz című haikukötetét is lánya szerkesztette, és mint kiderült, remek munkát végzett.
Most – mesélte az író – olyan hatalmasnak és megragadhatatlannak tűnt a feladat, hogy ő maga hozzá se mert fogni. 

A kötet megszerkesztését teljes egészében Zalán-Lipák Sárára bízta. 

A szerkesztő pedig – ahogy elmondta a könyvbemutatón – cetlikre jegyzetelve és cédulát cédulára halmozva, lapokra ragasztgatva, gondolattérképet rajzolva, összefüggéseket felfedezve, feljegyzéseket csoportosítva próbált rendet teremteni a szövegtengerben. – Sok szöveg nagyon megviselt – emlékezett a szerkesztő –, másokban személyes emlékeket ismertem föl, életrajzi jellegű történeteket találtam.
Lassan kialakult az a szerkezet, amit az olvasók most megtalálhatnak a kötetben. Különös azonban, hogy miközben a cím nem utal erre, több fejezetben is visszaköszön a Pangea, az egykori szuperkontinens neve: Út Pangeába, Pangea homokján felejtett lábnyomok, Rajzok Pangeából, Tűnődések Pangeán, Pangeát elhagyják az angyalok…
Zalán-Lipák Sára mosolyogva idézte föl, hogy a címkereséskor került elő a fogalom. Az iskolából érkezett. A kislánya hozta haza.
– Abban valami őskáoszt, valami ősi egységet láttam meg – mondta, hozzátéve, hogy ő ebben a kötetben is ilyesmit lát: 

egy szerző különböző arcai jelennek meg, amely így mégis egy egész. 

Meg is magyarázta, miért és miképpen.
Az Út Pangeába személyes történeteket tartalmaz, az élet nyitjának leírását adja, önéletrajzi tematikával. A Pangea homokján felejtett lábnyomok a barátokról, a művésztársakról mesél, azokról, akikkel együtt sétáltak ezen a földön. A Tűnődések Pangeán a költészetről, az irodalomról, a művészetről szól. Olyan elmélkedések kerültek ide, amelyek talán az olvasót is további gondolkodásra ösztönzik. S végül az utolsó részben kaptak helyet a legfajsúlyosabb írások. Nehéz, lélekterhelő, napokon át nyugodni nem hagyó szövegek ezek. Persze, hogy az lett a címe a fejezetnek: Pangeát elhagyják az angyalok…
Alexa Károly kritikus, József Attila-díjas irodalomtörténész kicsit erről az utolsó fejezetről is beszélt, amikor a pályatársakkal kapcsolatban elmondta: tudja, hogy a tárcákban megjelenő írók, költők egy része Zalán Tibornak nem volt közeli barátja, 

de olyan elképesztő érzékenységgel, megértéssel beszél róluk, hogy az ember azt kívánja magának, jó lenne bekerülni a következő kötetbe. 

Sajnos – tette hozzá – ehhez előbb meg kellene halni, amit persze semmiképpen sem kíván.
De azért a közönségben maradhatott kétely: lehet, hogy nem találná ­rossz alkunak.

Borítókép: Zalán Tibor, Zalán-Lipták Sára. Alexa Károly, Szondi György és a közönség (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.