Számos leírás fennmaradt a középkori magyar koronázásokról, ám ezek sajnos nem egykorú szövegek. A sok esetben évtizedekkel később született beszámolókat erős forráskritikával kezeli a történettudomány. Az első bizonyosan egykorú és a koronázási szertartás minden mozzanatát jól rögzítő leírások a XV. század közepéről származnak. V. László és I. Ulászló, illetve az őket követő királyaink koronázását többen is megörökítették, így ettől kezdve rekonstruálható teljes bizonyossággal a koronázási ordó.
Philippus Callimachus, Ulászló öccsének, IV. Kázmér lengyel király udvari embere, így foglalja össze az eseményeket:
Miután a koronázási menet a székesfehérvári Nagyboldogasszony-templom főoltára elé vonult, a kanonokok lesegítették a király köntösét. Azután a prímás imákban Isten áldását kérte jobbját a király fejére téve, majd kezeit és hátát szent olajjal kente meg. A felkenés után ráadta Szent István palástját, majd egymás után átnyújtotta neki a koronázási jelvényeket: a keresztet, mely az egyház körüli nagy hatalmát mutatta, a jogart, országalmát és a zászlót, szent szavakkal magyarázva jelentőségüket. Előhozták az ország törvényeit, melyek megtartására a király a prímás felszólítására megesküdött, mire ő fejére tette a koronát. Majd a koronás király emelvényre lépvén többeket lovaggá ütött, jelezve, hogy az országot fegyverek védik meg, s hogy ezt fogja főgondjának tekinteni. A király az után Szt. Péter és Pál templomába ment, hogy ott törvényt lásson, hangoztatva ezzel, hogy a hadügyön kívül az igazságszolgáltatást fogja mindenekelőtt művelni. Végül lóra ülvén a városon kívül Szt. Márton egyházába ment, föl a toronyba, s kihajolva 4 vágást tett kardjával a világ 4 tája felé annak jelzésére, hogy az országot bárhonnan jövő támadás ellen meg fogja védeni. A koronázást ünnepélyes lakoma zárta be.
Tudjuk azonban, hogy a koronázási rend – bár nem írták le sehol – annyira szilárd hagyományban élt, hogy Károly Róbertnek háromszor is végig kellett vinnie a szertartást, hogy végül minden megfeleljen az elvárt szabályoknak. Magyar királyt ugyanis csakis a Szent Koronával, a székesfehérvári Nagyboldogasszony-bazilikában, és az esztergomi érsek által lehetett érvényesen megkoronázni.