Az olvasó örülhet, hogy Andrzej Wajda ilyen meghatározó hatással volt a szerzőre, ugyanis a lengyel filmművészetbe (és ezen keresztül, illetve az ehhez vezető út során a lengyel irodalomba és történelembe) ilyen alaposan, mindenre kiterjedően, a személyes hangot a tanulmányszerző szikárságával mindig kellő elegyben keverő hangon aligha tudott volna más beavatni. Figyeljék csak meg ezt a nyelvezetet a fentiek bizonyítására: „Pola Negri a háború kitörése előtt visszatért az Egyesült Államokba, s néhány filmben még szerephez jutott, de 1945 után apránként csak költőien hangzó neve és halványuló legendája tartotta meg a közemlékezet örökmozgó rostáján.” De helyet kap a kötetben a sok szépirodalmi, főhajtás jellegű alkotás mellett a fanyar és elegáns humor is: „A honi irodalmi életben szerzett szerény tapasztalatom hatására a szerzővel személyes kapcsolatot kötni óvakodtam”, áll például a Szekercelárma kapcsán írt esszében.
Kelet-közép-európai kulturális nagytotál
„Abban, hogy megtanultam lengyelül, Andrzej Wajdának is része volt. […] Andrzej Wajdát mintha ősidőktől fogva ismertem volna. Része volt ebben családneve magyaros hangzásának”, áll Kovács István Magyarország Babérkoszorúja és Prima Primissima díjas költő, Széchenyi-díjas történész, polonista Film – költészet – történelem – A 20. század lengyel filmjei és rendezői személyes közelképekben című, korábban már megjelent kötetének alaposan bővített és átszerkesztett könyvének Az epizódszerepek dicsérete – Andrzej Wajdáról – személyesen címet viselő fejezetében, mely éppen 1980-ban jelent meg először.
Az olvasónak az az érzése, hogy Kovács István mindent tud a lengyel történelemről, olyan mélységeiben ismeri azt, amitől az ember valósággal hátrahőköl: olyan könnyedén és elegánsan illeszti az összes tárgyalt művet történeti kontextusba, hogy öröm nézni (olvasni), és minden során átsüt a témája iránt elkötelezett tudós szenvedélye. De nemcsak az íróasztal magányában végzett kutatások során alapos a szerző, hanem az interjúkban is: ugyanis egész sor interjú is szerepel a könyvben, elsősorban Andrzej Wajdával, de a lengyel filmgyártás minden fontos szereplőjével.
Az Andrzej Wajdával készült interjút teljes egészében is idézni lehetne, de álljon itt most két, napjainkban is megfontolandó részlet belőle: „Hogy miért dolgozom színházban? […] Először is azért, mert többnyire olyan szövegekkel kerülök kapcsolatba, amelyek kiállták az idők próbáját: halhatatlanok. Mindenáron és módon arra törekszem. hogy kihámozzam belőlük mindazt, amit például Shakespeare, Csehov vagy August Strindberg nekem ma mondhat. Nem javítok szövegeiken, nem módosítom jeleneteiket, nem változtatok párbeszédeiken: egyszóval nem adaptálok. Az adott szöveget heteken át abban a reményben olvasom közösen a színészekkel, hogy azok új módon nyílnak meg előttünk, új titkokat fednek fel számunkra. Persze, a kérdéses darabnak színrevitelére az előttem munkálkodók is ugyanezzel a hittel, reménnyel készültek. Egy vagyok közülük, így annál inkább hajt a becsvágy, hogy a darab titkának birtokába jussak.” Illetve íme a válasz a „Megéri a színházi rendezésbe fektetett energia?”, bennem is gyakran felmerülő kérdésre (ráadásul ez a krédó az interjú zárlata is egyben): „Ez is gyakorta nekem szegezett kérdés: miért foglalkozom színházzal, amikor a színre vitt darabokat egy idő után szükségszerűen leveszik a műsorról, és apránként elfelejtik. Ezzel szemben a filmeknek, ha jók, mindig megvan az esélyük, hogy az eljövendő nemzedékeket meghassák, szórakoztassák. Ez tagadhatatlanul így van. De pont a múlandóság, az átmenetiség az, ami engem a színházhoz köt. Mert nemcsak a halhatatlanság és a maradandóság utáni vágy az ember természetes igénye. Szüksége van semmiségének, mulandóságának tudatára is. Éveinek múlásával egyre inkább.”
Egyebek mellett szintén szíven ütött a könyv egyik fontos megállapítása a rendszerváltás során bekövetkező változásokról is, amely mintha a teljes közép-kelet-európai kulturális nagytotált leírná. Miután megállapítja, hogy „az 1950-es évek derekától több mint négy évtizedet átívelő lengyel filmművészet egyik szellemi-művészi pillére Andrzej Wajda, Andrzej Wajda életműve. A másik tartóoszlopot Krzysztof Kieślowski munkái alkotják”, így folytatja az eszmefuttatást:
1989-ben megszűnik a cenzúra. A rendezők kezét és szellemét nem kötötte semmi – a pénzhiányon kívül. Mindent el lehetett nyíltan mondani. A képi nyelvnek megszűnt a cenzúrát kijátszó feladata, s ezáltal a művészi ereje és hitele is erősen megkopott. Tudjuk, hogy az elharapott mondat, az elhallgatott szó, amelynek képi folytatása tanácstalanná tette a gyanús szöveg törlésére mindig kész cenzort, művészileg gazdagíthatta a filmet, s egy villanás alatt bevonta a történetbe a nézőt, aki így a rendező alkotó- és összeesküvő társa lett. A rendszer 1989–1990-es összeomlása után feleslegessé vált ez a művészi kifejező eszközök gazdag tárházát létrehozó sajátos konspiráció. Mindet el lehetett mondani; megszűnőben voltak a lengyel történelem fehér foltjai. És ezzel együtt egyszeriben mintha a néző és a rendező, a befogadó és a közlő közötti bensőséges, egymásra hunyorító kapcsolat, a lelki erőtér is megszűnt volna, amely a közönséget mozgósította, szereplővé tette.
Sajnos, a könyv szinte beláthatatlanul gazdag anyagának csak nagyon kis részét tudtuk ismertetni ebben a recenzióban – éppen ezért jó szívvel arra biztatnánk minden érdeklődő kultúrembert, hogy keresse a könyvet és találja meg benne a maga válaszait, örömeit, tudását – nem csak a lengyel filmművészettel, hanem annál sokkal többel kapcsolatban.
Kovács István: Film – költészet – történelem – A 20. század lengyel filmjei és rendezői személyes közelképekben. Magyar Napló Kiadó, Budapest, 2023.
Borítókép: Kovács István (Fotó: Mirkó István)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezA magyarság egészét képviseli a művészeti életben az MMA
Legfontosabb idei terveit ismertette a köztestület a Pesti Vigadóban.
Budapest is készült a mai jeles napra
A magyar kultúra napján kedvezményes tárlatlátogatás, Hangfoglaló Minifeszt, több metróállomáson pedig négy órától meglepetésprogramok is várják az érdeklődőket a fővárosban.
Szabó Győző félrelépett ezzel a gyönyörű nővel, a hűség szerinte ellentmond a természet törvényeinek
Két férfi verseng egymással egy harmadik férfi feleségének szerelméért, bár egyikük nem is sejti, hogy verseny van.
„Másfél év alatt elértük, hogy egy nagy múltú külföldi intézménnyel együtt dolgozhassunk”
Ma ünnepli harmadik születésnapját a Magyar Zene Háza, Horn Márton intézményigazgatóval beszélgettünk.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Lánchíd-botrány: újabb gyanúsítottja van a fővárosi számlagyárnak
Nagy bejelentésre készül Orbán Viktor
Kulcsár Edina megszólalt kislánya betegségéről
Társasházi közös költség: emelni kell, de most miért?
A csörögefánk gyors és szapora, kevés munkával lehet hatalmas adagot készíteni ezzel a recepttel
Halálos áldozatokat követelt a Bosch-gyárban történt gázrobbanás
Hatalmas a kormány mögötti támogatottság
Verekedés a Barcelona BL-meccse után, rendőrök léptek közbe
Az Eintracht Frankfurt csúnyán elbánt a Fradi volt magyar futballistájával
Éghet Magyar Péter arca, megdöbbentő dolog történt
„Mindenkit áldozatszerepbe tesz” – újabb hangfelvétel került elő Magyar Péterről
Hobo dermesztő interjúban sózott oda Gyurcsánynak és az őt felkérdező libsiknek
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezA magyarság egészét képviseli a művészeti életben az MMA
Legfontosabb idei terveit ismertette a köztestület a Pesti Vigadóban.
Budapest is készült a mai jeles napra
A magyar kultúra napján kedvezményes tárlatlátogatás, Hangfoglaló Minifeszt, több metróállomáson pedig négy órától meglepetésprogramok is várják az érdeklődőket a fővárosban.
Szabó Győző félrelépett ezzel a gyönyörű nővel, a hűség szerinte ellentmond a természet törvényeinek
Két férfi verseng egymással egy harmadik férfi feleségének szerelméért, bár egyikük nem is sejti, hogy verseny van.
„Másfél év alatt elértük, hogy egy nagy múltú külföldi intézménnyel együtt dolgozhassunk”
Ma ünnepli harmadik születésnapját a Magyar Zene Háza, Horn Márton intézményigazgatóval beszélgettünk.