– Elindult a Déryné-program Vitéz Lászlóról elnevezett alprogramja, melynek elsődleges célja, hogy elérhetővé tegye a színházi kultúrát az óvodás korosztály számára. Miért tartják ezt fontosnak?
– Úgy gondolom, hogy ebben az életkorban a legbefogadóbbak a gyerekek és egy-egy ilyen foglalkozás, előadás maradandó élményt nyújthat nekik. A színházi nevelés már a legfiatalabb korban elkezdődhet, erre fókuszál a Vitéz László-alprogram. A célunk ezzel – és a többi alprogramunkkal is –, hogy színházba járó közönséget tudjunk kinevelni a következő generációkból. Az ötlet maga onnan indult, hogy elindítottuk a KultUp Belenősz a kultúrába! című, a középiskolás korosztályt célzó és megszólító alprogramunkat, amelynek részeként középiskolákba látogatunk el, és az ő órarendjükhöz igazodva színházi témájú programokat, TIE foglalkozásokat, tantermi előadásokat, rendhagyó irodalom- és történelemórákat tartunk nekik. A Vitéz László alprogram az óvodák délelőtti foglalkozásainak menetébe csatlakozik be, mely körülbelül reggel 9-től 11.30-ig tart. A foglalkozás első felében „bemelegítő” gyakorlatok segítik a gyerekek bábelőadásra való hangolódását, például mozgásos játékok bevonásával. Drámajátékok, táncház és a bábelőadás zajlik, míg a második részben kézműves alkotómunka folyik.
Fontos, hogy nem egyszerűen csak elviszünk egy előadást, hanem kicsit ráhangolódunk, beszélünk róla, érdekes hangszereket, bábokat mutatunk be nekik, a végén pedig vizuális elemekké formálják az előadást, a témavezetők segítségével ugyanis a gyerekek maguk készítenek tárgyi emlékeket a látottak alapján.

– Kodály mondta, hogy a zenei nevelést már az anyaméhben el kell kezdeni. Hogy látja, hogy a színházi nevelést mikor érdemes elkezdeni?
– Maximálisan egyetértek Kodállyal, gyakorló apukaként is alá tudom támasztani a kodályi mondatok igazságát és hitelességét is. Ezen elvek mentén, a várandósság ideje alatt én is énekeltem a feleségemnek és az anyaméhben fejlődő gyermekünknek, hiszem, hogy egy gyermek egészséges érzelmi és mentális fejlődése szempontjából ennek van jelentősége.
Az alprogram a közép- és nagycsoportos korú gyermekeknek szól, ez a korosztály nagyon nyitott, mindamellett kritikus is, ez tehát jó vizsga is: ha valami jó, akkor le fogja kötni a figyelmüket, ha nem, az meg egyből kiderül.
Az a célunk, hogy minőségi és jó előadásokat mutassunk be az óvodásoknak, hogy tudjanak fejlődni, s abban bízunk, hogy ezzel megalapozunk egyfajta nyitottságot a színházi kultúra felé. Ha végignézzük az e misszióval született programokat Magyarországon, azt látjuk, hogy már óvodás kortól egészen a gimnáziumig van lehetősége a gyerekeknek arra, hogy minőségi színházi produkciókkal találkozzon, folyamatosan kapjon egyfajta színházi élményt, s ez nagyban hozzájárul a nézőutánpótláshoz.