– Összefoglalná, miről szól a film?
– 1968-ban egy magyar egyetemista srác, Tóth Miklós megismerkedik Alexandrával, az angol nagykövetségen dolgozó fiatal gépírónővel. Szerelmesek lesznek: közös életet, családot, boldog jövőt terveznek. Kapcsolatuk azonban hirtelen megszakad. A film az időskori Tóth Miklóst szólaltatja meg, akivel ötvenöt év után megpróbáljuk megkeresni fiatalkori szerelmét.

– Dokumentumregényből merítettek. Mennyire igyekeztek betartani annak tartalmi kereteit?
– Tóth Miklós a történtekről írt egy dokumentumregényt Lovag és Fitos címmel. A film forgatókönyvének alapja ez a regény. Tehát kötött minket a valóság, a történet igazi magja. Ettől nem nagyon akartunk eltérni. Az írás során végig vigyáztunk arra, hogy semmit ne hamisítsumk meg. A történet elbeszélése során inkább a drámai sűrítés eszközeivel éltünk.
– Mi a pontos műfaja a filmnek?
– Hibrid műfajú a film: olyan dokumentumfilmet készítettünk, amelyben a múltban játszódó eseményeket játékfilmes eszközökkel dolgozzuk fel. Mégpedig oly módon, hogy Miklós bácsi nemcsak a dokumentumfilmes forgatásokon vett részt, hanem elkísért bennünket a fikciós felvételekre is, sőt egy-két jelenetben szereplőként is megjelenik. Továbbá a filmben folyamatosan reflektál arra, ahogyan mi a fikciós jelenetekben gondolkodunk az ő történetéről. Az a varázsa ennek a folyamatnak, hogy Miklós bácsi a stáb segítségével újra átéli az egykor történteket, ezáltal pedig sokkal mélyebbre jutunk az ötvenöt évvel ezelőtti eseménysorban. Miklós bácsi kifejezetten kedvelte azt, hogy általunk más megközelítési módból tekinthetett a múltjára. Ilyen típusú-műfajú filmmel még nem találkoztam, forgatás közben bontakozott ki számunkra is a történet legmeghatóbb része.
– Hogyan találták meg Miklós bácsit és az ő történetét?
– Rendezőtársam, Nagy Anikó Mária találkozott a témával először, még 2020 tavaszán. Egy barátnője mesélte neki Miklós történetét, mi pedig rögtön lecsaptunk rá.

– A szerelmi szál mellett jelentős szerepet kap az akkori politikai kontextus is. Melyikre helyez jelentősebb fókuszt a film?