Amikor a politika szétszakítja a szerelmeseket

Május 26-án vetítik az 1968 – Egy szerelem rekonstrukciója című filmet a Duna TV-n, amelynek középpontjában egy igaz történet áll. Az alkotók játékfilmes eszközökkel dolgozzák fel a valós eseményeket, miközben a kor politikai körülményeire is rálátást kaphatunk, a fiatal Miklós és Alexandra szerelmén keresztül, akiket a filmben egy színészházaspár alakít. Az alkotási folyamatról a film forgatókönyvíróját és társrendezőjét, Lukácsy Györgyöt kérdeztük.

2024. 04. 02. 5:42
Lukácsy György
Az 1968 - Egy szerelem rekonstrukciója című film főszereplői. Fotó: NFI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Összefoglalná, miről szól a film?

– 1968-ban egy magyar egyetemista srác, Tóth Miklós megismerkedik Alexandrával, az angol nagykövetségen dolgozó fiatal gépírónővel. Szerelmesek lesznek: közös életet, családot, boldog jövőt terveznek. Kapcsolatuk azonban hirtelen megszakad. A film az időskori Tóth Miklóst szólaltatja meg, akivel ötvenöt év után megpróbáljuk megkeresni fiatalkori szerelmét.

Lukácsy György, a film társrendezője (Fotó: SZFE)


Dokumentumregényből merítettek. Mennyire igyekeztek betartani annak tartalmi kereteit?

– Tóth Miklós a történtekről írt egy dokumentumregényt Lovag és Fitos címmel. A film forgatókönyvének alapja ez a regény. Tehát kötött minket a valóság, a történet igazi magja. Ettől nem nagyon akartunk eltérni. Az írás során végig vigyáztunk arra, hogy semmit ne hamisítsumk meg. A történet elbeszélése során inkább a drámai sűrítés eszközeivel éltünk.


Mi a pontos műfaja a filmnek?

– Hibrid műfajú a film: olyan dokumentumfilmet készítettünk, amelyben a múltban játszódó eseményeket játékfilmes eszközökkel dolgozzuk fel. Mégpedig oly módon, hogy Miklós bácsi nemcsak a dokumentumfilmes forgatásokon vett részt, hanem elkísért bennünket a fikciós felvételekre is, sőt egy-két jelenetben szereplőként is megjelenik. Továbbá a filmben folyamatosan reflektál arra, ahogyan mi a fikciós jelenetekben gondolkodunk az ő történetéről. Az a varázsa ennek a folyamatnak, hogy Miklós bácsi a stáb segítségével újra átéli az egykor történteket, ezáltal pedig sokkal mélyebbre jutunk az ötvenöt évvel ezelőtti eseménysorban. Miklós bácsi kifejezetten kedvelte azt, hogy általunk más megközelítési módból tekinthetett a múltjára. Ilyen típusú-műfajú filmmel még nem találkoztam, forgatás közben bontakozott ki számunkra is a történet legmeghatóbb része.


Hogyan találták meg Miklós bácsit és az ő történetét?

– Rendezőtársam, Nagy Anikó Mária találkozott a témával először, még 2020 tavaszán. Egy barátnője mesélte neki Miklós történetét, mi pedig rögtön lecsaptunk rá.

Tóth Miklós, azaz Miklós bácsi (Fotó: NFI)


A szerelmi szál mellett jelentős szerepet kap az akkori politikai kontextus is. Melyikre helyez jelentősebb fókuszt a film?

– A kezdetektől fogva egy szerelmi történetet szerettünk volna elmesélni, ugyanakkor egy történelmileg viharos, felkavaró időszakban – a rendkívül feszült és ellentmondásos 1968-as évben – játszódik a sztori, ez pedig természetesen nem maradhat ki a filmből. Mindez azonban csak a háttérben, nagyjából úgy, mint Moszkva tér című film esetében a rendszerváltás. A „díszletben” zajlik a „nagypolitika”, de a fókuszban a két szerelmes és az ő történetük áll.


Az alkotófolyamat elejétől részt vettek a film körüli munkálatokban a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjai. Ez tudatos döntés volt?

– A rendezőtársammal mindketten oktatunk az egyetemen, ezért tudatosan igyekeztük bevonni a munkafolyamatba a hallgatóinkat is. Fontosnak tartjuk mindketten, hogy ne csak a tanteremben, a stúdióban próbáljuk meg a tudást átadni, hanem lehetőséget biztosítsunk nekik arra, hogy élesben is kipróbálhassák magukat. Három színházi dramaturg hallgató végigkísérte az egész alkotási folyamatot, a harmadéves filmrendező osztály hallgatói pedig szerepelnek is a filmben. Mindannyiuknak izgalmas és hasznos észrevételeik voltak, amit az utómunka során meg is fogadtunk. Vagyis nem csak ők tanultak tőlünk.


Hogyan zajlott a szereplőválogatás?

– A film két főszereplőjét nagyon hamar kiválasztottuk. Mészáros Martin játssza a fiatal Miklóst, a szerelmét pedig Barta Ágnes. Mindketten a Nemzeti Színházban játszanak, és érdekesség, hogy ők az életben is egy párt alkotnak, ami a munka során bizony sokszor előnyös volt. Megpróbáltunk olyan színészeket felkérni, akik egyfajta frissességet hozhatnak a nézők számára. Olyan színészeket választottunk, akiket ritkábban látnak filmekben a nézők, viszont mindannyian nagyon tehetségesek.

1968-Egy szerelem rekonstrukciója
A film plakátja (Forrás: NFI)

Borítókép: Mészáros Martin és Barta Ágnes a filmben (Fotó: NFI)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.