Őry Krisztina, a Mandiner újságírója előbb Vashegyi György zenei pályája alakulásáról, a kultúra iránti elkötelezettségéről érdeklődött, majd szóba hozta azt a kényes témát, amely Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorválasztása körül zajlott, illetve az is napirendre került, minek köszönhető az intézmény nemzetközi hírének egyre gyengébb megítélése.

A Kossuth-díjas művészről megtudtuk, hogy a Zeneakadémián szerzett diplomát karmesterszakon 1993-ban. 1990-ben megalapította a Purcell Kórust, 1991-ben pedig az Orfeo Zenekart. 1992 óta a Zeneakadémia tanára, ahol 2010-ben alakította meg a régizenei csoportot. Rendszeres vendégkarmestere a legtöbb magyarországi szimfonikus zenekarnak, a Magyar Állami Operaháznak. 2013 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 2017 és 2023 között elnöke volt. 2020-tól 2023-ig a Nemzeti Kulturális Tanács vezetője, 2022 októberétől a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója.
Arra a riporteri kérdésre, hogy miként ítélné meg azt a két ciklust, amelyet a Magyar Művészeti Akadémia élén szolgált, Vashegyi György elmondta, hogy Fekete György találta ki a hároméves művészeti ösztöndíjrendszert, ő járta ki az anyagi forrás ígéretét a kormánynál, ő csak továbbvitte, és akadémikustársaival kidolgozta a működés részleteit.
– Részben a koronavírusnak „köszönhető”, hogy akadémiai elnökként tanácsot adhattam a kulturális területet érintő kormányzati döntésekhez. Szemléletváltást hozott az államnak a kulturális élet menedzseléséhez való viszonyában a Nemzeti Kulturális Tanács megalakítása is 2019 őszén. A nemzeti kultúrstratégiai intézmények vezetőiből és az MMA-elnökből felálló testület vezetésére engem kért fel a miniszterelnök. A koronavírus-járvány árnyékában egyik első feladatunkként kormányzati mentőcsomagokat dolgoztunk ki a kultúra területén tízmilliárd forintos léptékben – emlékezett vissza a nehéz időszakra Vashegyi, aki azt is elmondta, hogy 2020 tavaszán a miniszterelnök felkérte, hogy tegyen javaslatot a szimfonikus zenekarok éves költségvetésére.
– Az akkori kilencmilliárd helyett 12 milliárd forintot javasoltam, és sikerült meggyőznöm erről. Azt hiszem, a koronavírus-járvány miatti lezárások és az azzal összefüggő gazdasági válság alatt a hivatalban lévő kormányfők kilencvenkilenc százaléka azonnal kidobott volna ezzel az ötlettel. Nagyszerűnek tartom, hogy a magyar kormányzat akkor több pénzt tudott adni a kultúrára, így megmentettük az intézményeinket – tette hozzá a korábbi akadémiai elnök.
Az interjúban kiderült, hogy a zenésztársadalom, a kulturális területen dolgozók mégis gyakran elégedetlenek a szféra állami támogatásával, pedig nem ebben van a probléma.
Ha a tehetséges embereket nem tudjuk itthon tartani és legfogékonyabb éveikben megfelelő színvonalon képezni, külföldön fognak képzést, majd munkát is találni, így idővel csak a kevésbé tehetségesek maradnak itthon.
– jegyezte meg Vashegyi György.