Történelmi filmet készíteni nemcsak költséges, hanem rendkívül összetett vállalás is: ezen produkciók elsődleges célja ugyan a szórakoztatás, de közben jóval erőteljesebben alakítják a nézők történetszemléletét, mint az általános iskolai történelemórák. Így joggal vetődhet fel a történelmi hitelesség iránti elvárás, holott fikciós műfajról beszélünk. De mi fán terem ez a hitelesség?

A nemzet lánya és a Hunyadi-sorozat
– Nekem az a legfontosabb, hogy megszerettessem és közelebb vigyem az olvasóhoz az adott történelmi kort, és ehhez meg kell teremtsem azt a miliőt, azt a hangulatot, ami ezt jellemzi. Ez rengeteg utánajárást, kutatást igényel. Ismerni kell a közeget, ahol a történet játszódik. Mindezt úgy, hogy a regényíró nyilvánvalóan nem történész.
A regény fikciós műfaj, dramaturgiai szükségszerűségekkel, ettől függetlenül ahány szerző, annyiféle megközelítés. Közben azt látjuk, hogy gyakran a tudományos szakmában is ütköznek a nézetek, nincs egyetlen kizárólagos narratíva a múlt eseményeinek zömével kapcsolatban
– kezdi a kérdés megválaszolását Bán Mór, akinek rendkívül sikeres Hunyadi-könyvsorozatából hamarosan nagyszabású filmsorozat készül, s maga is a történelmi produkciók feltétlen híve, de főleg a sorozatoké.
– Ami szerintem egy vörös vonal, az a szándékos történelemhamisítás. Amikor politikai vagy világnézeti alapon úgy ábrázolnak egy adott korszakot vagy személyt, hogy az egy nagyon erőteljes aktuálpolitikai agendának feleljen meg. Ezt nehezen tudom az alkotói szabadság kategóriájába sorolni – folytatja a Hunyadi szerzője. Egy színes bőrű színésznő által alakított viking király már átlépi ezt a vonalat, ehhez képest az, hogy egy sorozat vagy film jelmezei, díszletei – a látvány oltárán áldozva – nem teljesen tükrözik a korabeli viseletet, öncélú szőrszálhasogatásnak tűnik, még ha örvendetes is, ha erre is fordítanak figyelmet.
Ilyen szempontból A nemzet lánya sem tekinthető a leghitelesebb sorozatnak, a produkció anakronisztikus gesztusai viszont csak amolyan posztmodern kikacsintások, a XIX. századi prágai miliőt ezekkel együtt, vagy épp ezek által képes átélhetően megragadni.
– Az én ízlésemnek ezek az elemek már kicsit túlzók, viszont becsülöm a próbálkozást és a fiatalabb korosztálynál valószínűleg célba is érnek. Nem véletlenül fordulnak egyre gyakrabban ilyen irányokba a filmesek. Tetszik a produkció öniróniája is. A cseh nemzeti ébredés azért a nyilvánvaló különbségek ellenére rokonítható a ’48-as reformkori magyar érzülettel, és ez a történet gyakorlatilag a cseh Szendrey Júliáról szól, több hasonlóságot is mutatott az életük – fejtegeti a párhuzamokat és a hazai közönség lehetséges kapcsolódási pontjait az író, mielőtt megfogalmazná a történelmi filmekkel kapcsolatos egyik legkomolyabb, mégis leggyakoribb hibát, amit a cseh sorozat is elkövet.