Egy tárgy, egy történet: Szalay Pál festménye

Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából, a múlt század különlegességeiről.

null

Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva. A figyelem középpontjában ezúttal Szalay Pál festőművész egyik alkotása – írja a lakáskultúra.hu.

Időnként találok egy olyan alkotást, hogy legszívesebben azonnal körberohannék vele az utcákon, azt kiáltozva, nézzétek, nézzétek, micsoda csoda!

Most is ez történt. Ahogy mondani szokták, meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt. Elképesztő színek, elképesztő formák. Elvont, ugyanakkor egyértelmű. Türkiz ruhás nő a tévé előtt, mögötte, vagy talán a gondolataiban, a két meztelen alak. A látható és az érezhető, a felszínes és a mély kontrasztja tárul elénk ezen a festményen. Ritka az, amikor egy műalkotás teljesen az én nyelvemen beszél, minden részletében megtalálom önmagam, tükröződni látom a saját világomat.

Fotó: Madarász Magdolna / Lakáskultúra

Szalay Pál festőművész 1953-ban született Budapesten. Tanárképző főiskolán földrajz és rajz szakos tanárként diplomázott. Alkotói pályáját az 1970-es évek végén kezdte. Nagy hatással volt rá a Martélyi Képzőművészeti Szabadiskola, ahol rátalált saját, egyedi kifejezésmódjára. Két festőtársával itt hozták létre a Hullámtér szakcsoportot. Termékeny, és tevékeny művész, a magyar képzőművészeti élet rendkívül aktív tagja volt. Részt vett a KOKSZ, a színvonalas magyar szatirikus képzőművészet és karikatúra reprezentálását zászlajára tűző művészközösség megalapításában. Kiemelkedő korszakot jelentett alkotói pályájában a játékos és kissé groteszk HintalovasSÁG. Ezeken a képeken már egy érett, kiteljesedett festőművész vidáman gúnyos megnyilatkozásait látjuk.

A 90-es évek elejétől kisplasztikával is elkezdett foglalkozni, és remek érzékkel ültette át a komikus, ironikus hangvételt szobraiba. Élete utolsó szakaszában a KOGART galériában dolgozott és érdekes személyiségével hirdette a kortárs festészet fontosságát. 2015-ben, 63 évesen halt meg, kitörölhetetlen nyomot hagyva a magyar képzőművészetben. Barátai és művésztársai a mai napig felköszöntik közösségi oldalán.

A teljes cikk elérhető a Lakáskultúra oldalán.

Korábbi cikkünkben Madarász Magdolna egy az északi emberek nyíltszívű kedélyességét kifejező képről mesél: Egy tárgy, egy történet: skandináv felfogás.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.