Kevéssel halála előtt azt nyilatkozta: a Nemzeti Színház ügye súlyosabb kérdés, mint hogy egy igazgatóváltással meg lehetne oldani. Nem folytatta a gondolatot, mert 1945 után komoly felelőssége volt abban, hogy az új világ mámorában a színház közösségi-szellemi ethosza megroppant. Mondjuk ki egyenesen: a Nemzeti azonmód kommunista szellemre váltott, amely azt is jelentette, hogy Gábor Miklós később kedves szerzője, Füst Milán nem érdemesült Major Tamás válaszára, amikor az író beküldte a Boldogtalanok és a IV. Henrik király című darabját. Molnár Ferenc és Szomory Dezső is tilalmi listára került. A Nemzeti direktora 1948-ban azt a Németh Lászlót is kiátkozta a színházi életből, akinek VII. Gergely című drámáját három évtized múlva Gábor Miklós újragondolva elemezte és alakította. Arról pedig csak töredékesen emlékeztek a viharok verte öreg nemzetisek, miféle szövegek jelentek meg a faliújságon: művészi-emberi becsületében alázták Bajor Gizit és más fényességeket. A Nemzeti történetének első, újkori fejezetét Gábor Miklós párttitkárként is jegyezte.

„Mintha varázsolnék” – mondja egy eltűnőben lévő mesterség utolsó mohikánja
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.