Kevéssel halála előtt azt nyilatkozta: a Nemzeti Színház ügye súlyosabb kérdés, mint hogy egy igazgatóváltással meg lehetne oldani. Nem folytatta a gondolatot, mert 1945 után komoly felelőssége volt abban, hogy az új világ mámorában a színház közösségi-szellemi ethosza megroppant. Mondjuk ki egyenesen: a Nemzeti azonmód kommunista szellemre váltott, amely azt is jelentette, hogy Gábor Miklós később kedves szerzője, Füst Milán nem érdemesült Major Tamás válaszára, amikor az író beküldte a Boldogtalanok és a IV. Henrik király című darabját. Molnár Ferenc és Szomory Dezső is tilalmi listára került. A Nemzeti direktora 1948-ban azt a Németh Lászlót is kiátkozta a színházi életből, akinek VII. Gergely című drámáját három évtized múlva Gábor Miklós újragondolva elemezte és alakította. Arról pedig csak töredékesen emlékeztek a viharok verte öreg nemzetisek, miféle szövegek jelentek meg a faliújságon: művészi-emberi becsületében alázták Bajor Gizit és más fényességeket. A Nemzeti történetének első, újkori fejezetét Gábor Miklós párttitkárként is jegyezte.
Harc és dögvész – írta naplójába huszonöt évesen, a háború rettenetében, amikor 1944-ben lövészegységével menekült a szovjet csapatok elől. Tetvesen, éhesen, hegyeken-völgyeken át, istállóban és szabad ég alatt hálva, a végkimerült hadi vonulásban is rögzítette gondolatait. Viaskodik mozis apjával, emlékezik szépfiús kamaszságára, a bájos leányokra, és tényszerűen tudósít a front pokláról. Közben rendezi bajtársai színjátékát, mit hazudjanak a kihallgatáson, hogy életben maradjanak.
Túlélte az infernót, és felszabadultan kezdhette vágyott hivatását. Várkonyi Zoltán Művész Színháza a kedvére volt, sikerrel játszotta Cocteau Rettenetes szülők című groteszkjének Michel szerepét. Major Tamás csábításának azonban engedett: a Nemzetibe szerződött, és a klasszikusok iskolája következett. Nemcsak azzal, hogy Gellért Endre és Major rendezésében Molière, Shaw, Schiller, Shakespeare darabjainak ifjait, szerelmeseit alakította, hanem óriások körében fejlődött színészete is. Somlay Artúr, illetve Bartos Gyula Learje mellet például a Bolondot alakíthatta. Boldog, jókedvű páros játékát a Vízkeresztben (1947) Szabó Zoltán így jellemezte: „Gábor Miklós (Sebastian), Mészáros Ági (Cesario) után igazodó szerepében megint kifogástalanul kíséri muzikális szövegmondásával reális alakítását.” (Hazugság nélkül) És ha színházban csak néhány ezren ismerhették meg őket, filmen, a Mágnás Miskában a két Latyi mellett Miska és Marcsa szerepében millióknak okoztak örömöt. Máskor a budapesti csónakház jókedvét éltette Petress Zsuzsa mosolyával kísérten (Állami Áruház).