– Egyre több az e-sportolónk, sokan mégis támadják ezt az időtöltést. Ön, akinek versenyzői karrierje a szimulátorprogramokhoz kötődik, hogyan látja ezt a kérdést?
– Volt már példa az elmúlt tizenöt-húsz évben arra, hogy a szimulátoros versenyzők a valódi versenypályákon is sikereket érjenek el, szerencsére én is közéjük tartozom. Gyerekként voltak különleges álmaim például az űrhajózásról és más kalandokról, de kevés esély volt a megvalósulásukra. Édesapám vasutas, édesanyám rendezvényszervező, tehát nem származom gazdag családból, pedig az autóversenyzés nagyon drága sport. Húszéves koromig kellett várni, mire beülhettem egy valódi versenyautóba. Ez az e-sportnak köszönhető, ugyanis a kétezres évek elején sikerült számítógépes versenyeket nyernem, először magyar bajnokként, aztán 2004-ben szimulátor-világbajnokként. Ezek után egy hazai csapat vezetője felajánlotta: kipróbálhatom magam igazi versenyautóban is. Ritkán történik, hogy ilyen kevés referenciával az ember ezt megtehesse. Tudtam élni a lehetőséggel, és a sikeres próba lökést adott a karrieremnek. Az autóversenyzés az e-sport egyetlen olyan ága, amelyet ténylegesen át lehet ültetni a való életbe.
– De a sportkarrier nem a Forma–1-ben indul, hanem a lassú autókkal, amelyek átlagos fizikummal vezethetők.
– Van az autóvezetésnek is fizikai része, a Forma–1-es pilóták ugyanolyan edzettséggel rendelkeznek, mint a focisták, különben nem bírnák az elképesztő sebességű autót. De ha az ember el tudja tekerni a szervókormányt, le tudja nyomni a gáz- és a fékpedált, akkor már mentális sportról van szó, amely a számítógép előtt ülve is gyakorolható. Én sem a kamion-Eb-n vezettem először, hanem egy száz lóerős autóban, amelyet aztán 180, majd nagyobb ugrással 300 lóerős követett. Kipróbáltam a formaautókat is, de mindig figyeltünk a tanulásra és a fokozatosságra.
– Mennyire nehezítette meg a számítógépes múlt a valódi versenyzést kezdetben?
– Furcsa átülni a szimulátorból a versenyautóba, de a valódi kihívást azok érzik, akik valódi autón tanulnak versenyezni. A szimulátorban a szem és a fül, illetve a kormányon látható információk fontosak, a versenypályán viszont más érzékszervek is „belépnek”, főként az egyensúlyérzék. Persze fejlődnek a szimulátorok, már vannak próbálkozások ennek megoldására is olyan gépekkel, amelyek rángatják az embert versenyzés közben, de még így is messze van az érzés az igazitól. Ha azonban ezt félre tudja tenni a pilóta, sokat köszönhet a szimulátornak, hiszen a programok már képesek modellezni a valós helyzeteknek megfelelő gumikopást, melegedést és hólyagosodást. A pálya ugyanúgy felgumizódik és porosodik a körök során, mint az életben. Naponta több versenyen is részt vehet az ember.