Bár sportnemzet vagyunk, kevés nagynevű autóversenyzőnk akadt. A kétszeres kamion-Európa-bajnok Kiss Norbert szerint ennek oka a sportág nem megfelelő hazai kultúrája. Az e-sport fejlődésével viszont új távlatok nyílhatnak meg a tehetségek előtt.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Egyre több az e-sportolónk, sokan mégis támadják ezt az időtöltést. Ön, akinek versenyzői karrierje a szimulátorprogramokhoz kötődik, hogyan látja ezt a kérdést?
– Volt már példa az elmúlt tizenöt-húsz évben arra, hogy a szimulátoros versenyzők a valódi versenypályákon is sikereket érjenek el, szerencsére én is közéjük tartozom. Gyerekként voltak különleges álmaim például az űrhajózásról és más kalandokról, de kevés esély volt a megvalósulásukra. Édesapám vasutas, édesanyám rendezvényszervező, tehát nem származom gazdag családból, pedig az autóversenyzés nagyon drága sport. Húszéves koromig kellett várni, mire beülhettem egy valódi versenyautóba. Ez az e-sportnak köszönhető, ugyanis a kétezres évek elején sikerült számítógépes versenyeket nyernem, először magyar bajnokként, aztán 2004-ben szimulátor-világbajnokként. Ezek után egy hazai csapat vezetője felajánlotta: kipróbálhatom magam igazi versenyautóban is. Ritkán történik, hogy ilyen kevés referenciával az ember ezt megtehesse. Tudtam élni a lehetőséggel, és a sikeres próba lökést adott a karrieremnek. Az autóversenyzés az e-sport egyetlen olyan ága, amelyet ténylegesen át lehet ültetni a való életbe.
– De a sportkarrier nem a Forma–1-ben indul, hanem a lassú autókkal, amelyek átlagos fizikummal vezethetők.
– Van az autóvezetésnek is fizikai része, a Forma–1-es pilóták ugyanolyan edzettséggel rendelkeznek, mint a focisták, különben nem bírnák az elképesztő sebességű autót. De ha az ember el tudja tekerni a szervókormányt, le tudja nyomni a gáz- és a fékpedált, akkor már mentális sportról van szó, amely a számítógép előtt ülve is gyakorolható. Én sem a kamion-Eb-n vezettem először, hanem egy száz lóerős autóban, amelyet aztán 180, majd nagyobb ugrással 300 lóerős követett. Kipróbáltam a formaautókat is, de mindig figyeltünk a tanulásra és a fokozatosságra.
– Mennyire nehezítette meg a számítógépes múlt a valódi versenyzést kezdetben?
– Furcsa átülni a szimulátorból a versenyautóba, de a valódi kihívást azok érzik, akik valódi autón tanulnak versenyezni. A szimulátorban a szem és a fül, illetve a kormányon látható információk fontosak, a versenypályán viszont más érzékszervek is „belépnek”, főként az egyensúlyérzék. Persze fejlődnek a szimulátorok, már vannak próbálkozások ennek megoldására is olyan gépekkel, amelyek rángatják az embert versenyzés közben, de még így is messze van az érzés az igazitól. Ha azonban ezt félre tudja tenni a pilóta, sokat köszönhet a szimulátornak, hiszen a programok már képesek modellezni a valós helyzeteknek megfelelő gumikopást, melegedést és hólyagosodást. A pálya ugyanúgy felgumizódik és porosodik a körök során, mint az életben. Naponta több versenyen is részt vehet az ember.
– Az e-sport tehát segít a megfelelő lelkiállapot elérésében…
– A versenyzéshez az adrenalin fontos, ezt bizonyos tekintetben az e-sport is nyújtja, viszont az életben a felvezető kör, rajt, majd a verseny izgalma nagyon különleges érzés, tudni kell kezelni. Van, aki képes erre, és teher alatt jobban teljesít, van, aki elizgulja, és hibázik. A karrierem elején előfordult, hogy én is izgultam, nem is jöttek úgy az eredmények, ahogy szerettem volna. Beletelt néhány évbe és folyamatos tanulásba, hogy rájöjjek, mi a helyes hozzáállás. Van olyan év, amikor minden összeáll, és az ember játszi könnyedséggel lesz bajnok, és van, hogy semmilyen erőfeszítés nem elég. Emlékszem, 2009-10 környékén a SEAT-kupában nem éreztem jól magam, voltak nehézségek, amelyeken nem tudtam átlendülni. Aztán rájöttem, hogy alapvetően nem a versenyen dől el az eredmény. A legritkábban fordul elő, hogy pénteken még ötödikek vagyunk, aztán este meg szombat délelőtt bütyköljük a kamiont, amellyel délután nyerünk. Persze, ha valaki hibázik, azt ki lehet használni, de amikor az ember kijön a műhelyből, és becsukja maga mögött az ajtót, már nagyrészt eldőlt az eredmény. Ezért is fontos, hogy jó csapattal dolgozzon a pilóta.
– A csapat volt a titka a két Európa-bajnoki címnek is?
– Talán a magyar találékonyság és aköltséghatékonyság. A nagy költségvetésű csapatok sokat vannak a pályán, tesztelnek, több alkatrészt gyártanak le több verzióban. Nekünk erre nincs pénzünk, a legjobb döntést kell meghozni. Kevesebb információnk van, és csak egy lehetőségünk, de a jól működő csapat, jó versenymérnökkel, jó pilótával és kiváló szerelőbrigáddal képes egyből meghozni a jó döntést. Ehhez összhang kell, és hogy mindenki profi legyen a saját területén, ne legyen mellébeszélés. A nagyobb csapatok, németek, spanyolok, franciák gyakran túlbonyolítják a munkamódszereiket, ami egyszerre lesz körülményes és drága. Mi mindent leegyszerűsítettünk, így a mezőny második feléből, kisebb költségvetésből sikerült felülkerekedni a jobb csapatokon.
– A költségcsökkentés alapvetően áthatja az autóversenyzés számos ágát. Ugyanakkor a Forma–1-ben vagy a Nascarnál minden megengedett. Melyik a jobb?
– A szoros és változatos versenynek jót tesz a költségcsökkentés, ezzel viszont kiveszhet az érdekesség a sportból. A Forma–1 jól eltalálta a technika és show elegyét, hiszen ott hiába vannak akár éveken át óriási technikai különbségek a csapatok között, mégis az az autósport, amelyről mindenki beszél. Olyan cirkusz épült a versenyekre, hogy ha az adott futam unalmasabb is, a közvetítés mégis fenntartja az ember figyelmét. A kívülről való szabályozás célja, hogy izgalmas versenyt láthassanak a nézők, az izgalmak viszont sokszor éppen a fejlesztések csökkentése miatt maradnak. el. A költségcsökkentésnek van egy másik mozgatórugója is: a kisebb sorozatokban sokszor okoz problémát, hogy a szervezők megtöltsék a pályát, ha viszont költséghatékony a verseny, több csapat állhat rajthoz.
– A technikai fejlődés még a kevésbé drága versenyeken is látszik. Meddig lesz még helye az embernek az autóversenyzésben?
– Mindig. Fejlődnek az önvezető autók, de nem versenytársai a pilótáknak, ráadásul a show-ban ott a hibázás és a dráma lehetősége. Az önvezető autók bajnoksága senkit sem fog érdekelni, mert a szórakoztatóipar az, amikor emberek egymás ellen kiesnek, és utána egymásnak esnek. A technika amúgy nagy segítség. A mai telemetria-rendszerek felhasználásával például a nem költségcsökkentett bajnokságokban valós időben láthatja a versenymérnök, hogy a pilóta melyik kanyarban, annak melyik részén veszít időt, és így sokkal hamarabb tudja instrukciókkal ellátni, mint hogy a pilóta maga rájönne a hibára. Mi csak a verseny után látjuk az adatokat.
– Lehet tágítani a kereteket? Mik a mostani tervek?
– A kamion-Eb nem a legfejlettebb technikailag, de a mostani csapatommal is szeretnénk előrébb lépni. Évekbe fog telni, de reméljük, sikerül eljutni az Európa-bajnoki címig. Apró lépésekkel haladunk. Mercedesszel versenyezni azért kihívás, mert a márka lassan húsz éve kivonult a bajnokságból, ezért nincs gyári támogatásunk. Szeretnénk szerezni, a többit meglátjuk.
– Segíthet, hogy Magyarországon egyre komolyabb az autóipar?
– Kis ország és kis piac a miénk, ezért is nehéz a hazai versenyzőknek. Michelisz Norbert és én is külföldi csapatokhoz szerződtünk az elmúlt években. Igaz, nagy autógyártók dolgoznak nálunk, versenyzőként mégis nagyon nehéz érvényesülni, mert hiányzik a versenyzés jó kultúrája. Megnehezíti a támogatók megszerzését, hogy néhány évente komoly áfacsalási botránnyal buknak le csapatok. Kitörési lehetőség lehet az e-sport, érdemes vele foglalkozni, mert lehetőséget adhat a jövendő magyar pilótáknak is.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.